A vámosok rémálma - Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi

Vágólapra másolva!
Sokan még mindig viszolyognak a haszonjárművekkel közösen fejlesztett - vagy ha úgy jobban tetszik - azokból kialakított családi egyterűektől, pedig manapság már egy komfortos személyautó színvonalát hozzák a dobozosok, csak azoknál jóval praktikusabbak. A Peugeot Partner régi húzónév ebben a kategóriában, nem okozott csalódást az 1,6 literes dízellel szerelt tesztautónk sem.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]

A szemrevaló orr-rész jótékonyan elvonja a figyelmet a dobozforma hátsóról
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Citroën és Peugeot márkákat tömörítő PSA-konszern nagyon ügyesen taktikázott akkor, amikor piacra dobta az áruszállításra kitalált Partner személyautó változatát (ugyanez a Citroënnél Berlingo néven fut), hiszen egy kis kárpitozással, beüvegezéssel és futóműlágyítással máris egy igen praktikus kockát kapunk, amely képes elnyelni egy komplett családot a csomagokkal egyetemben. Persze az áruszállító rokonokat nem lehetett és most sem lehet letagadni, ám manapság ennek már csak az előnyeit élvezzük. A Partner magas építésének köszönhetően például egy olyan régióba emelkedünk, ahonnan messze átláthatjuk a körülöttünk hömpölygő forgalmat, szemmagasságba kerülnek a kisbuszok és földutat soha nem látott városi terepjárók sofőrjei. Ennek köszönhetően nem is be, hanem inkább fel kell huppanni a méretes ülésekbe, amelyek elöl meglepően közel kerültek az ajtókhoz, míg közöttük hatalmas űr tátong. Talán még egy személyautóban sem éreztem ilyen távolinak a mellettem ülőt, a térérzetre ráadásul még rátett egy lapáttal tesztautónk világos beltere, amely ugyanakkor hamar áldozatául eshet a család legifjabb tagjainak, akik néhány nap alatt képesek egyenszürkét csinálni szinte bármiből.

Ha kiélveztük a visszhangot és felvettük a kapcsolatot az autó belterének egészen távoli pontján ücsörgő utasokkal, vessünk egy pillantást a fejünk felett tátongó űrre, amely akkora, hogy még belső csomagtartót is lehet rendelni az amúgy holt tér kihasználására. Akik komolyan gondolják ezt a műfajt, 190 ezer forintért üvegtetőt és tárolórekesz-komplexumot is kérhetnek a Partner plafonjába, ami sajnos tesztautónkból kimaradt, bár panaszra így sem lehetett okunk, hiszen rengeteg rekesz, zseb és tároló várta a motyókat. Vámos legyen a talpán, aki kiszúrja az utasok lába alatti fedett üregeket, vagy az első ülésekben kialakított kis polcokat, de jutott még tárolóhely a műszerfal tetejére és a napellenzők fölé is.

Fotó: Mudra László [origo]

Alapesetben csak egy tolóajtó jár a Partnerhez
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Alapáron csak 2/3 és 1/3 arányban lehet döntögetni a hátsó üléseket, ám 130 ezer forintért egy úgynevezett "Moduláris csomaggal" turbózhatjuk fel autónk utasterét. Ez a gyakorlatban három különállóan mozgatható és döntögethető utasülést (plusz első oldallégzsákokat és csomagtér-elválasztó hálót jelent), így néhány mozdulattal az igényeinkre szabhajtuk az autót. Ha a szükség úgy kívánja, a hátsó ülések kipakolásával három köbméteresre növelhetjük az amúgy 642 literes csomagtartót. A hátul utazókat némileg frusztrálhatja, hogy a tolóajtókon nem lehet lehúzni az ablakokat, csupán résnyire kidönteni, ezért szinte kötelező klímát rendelni a Partnerbe, különben szó szerint átélhetjük az üvegházhatás élettani hatásait. Premium felszereltségű tesztautónkba alapáron járt a manuális klíma, a Confort - nem elírás, a Peugeot tényleg így írja - nevű alapváltozatban viszont csak extraként rendelhető 300 ezer forintért, igaz ezért a pénzért adnak még hővédő üvegeket is, ráadásul a kesztyűtartó mini hűtőként is funkcionál. Nem csupán a klíma maradt ki a Confort nevű változatból: alapesetben csak az egyik oldalra jut tolóajtó, és a lökhárítókat sem fényezik az autó színére.

Egy ekkora doboz és az utasok mozgatásához kevésnek tűnhet papíron az 1,6 literes dízelmotor a maga 90 lóerejével, ám ha ügyesen babráljuk az ötfokozatú váltót és sikerül 2000 és 3500 közötti fordulaton tartani a motort, akkor már-már lendületesen is közlekedhetünk. A Peugeot 5,7 literes átlagfogyasztást ígér, ami a gyakorlatban (nyáron, klímával, utasokkal és csomagokkal) inkább a hét literhez van közelebb, azonban még így is barátinak mondható. A váltó - PSA mivoltához képest - kifejezetten jól sikerült darab, pontos, jól kapcsolható és pont annyira komótosan lehet mozgatni, ahogy egy ilyen karakterű autóban kell. A futómű hangolása értelemszerűen inkább a kényelmet, mintsem a sportosságot szolgálja, ennek ellenére nem billen és lobog vészesen a karosszéria a tempósabb kanyarokban sem, arról nem is beszélve, hogy a körülöttünk ülő családtagok ingerküszöbe jóval kisebb, mint a futóműben rejlő tartalékok. Bár rengeteg az üvegfelület, az utastér meglepően csendes, országúti tempónál a legnagyobb zajt nem is - a hidegen kissé krákogó - dízel kelti, hanem a két óriási visszapillantó által keltett szélvihar.

Fotó: Mudra László [origo]

Nagyon jól kézre esik a műszerfalra helyezett váltókar
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Van tehát egy szépen becsomagolt dobozunk, amely kényelmes, praktikus, ám ha egy kicsit jobban körbenézünk, könnyedén találunk ennél csendesebb, gyorsabb és jóval szebb családi járgányt. Az ár/érték arányt nézve azonban már nehéz kötözködni, így érthető, miért szaladgál nálunk is ennyi dobozos. Az alapvető kényelmi és biztonsági extrákat nyújtó Premium felszereltségű tesztautónk alapára 4 605 000 forint a 90 lovas dízellel. Létezik ugyanennek az 1,6-os dízelmotornak egy gyengébbik, 75 lóerős változata is, amely 150 ezer forinttal olcsóbb, ám ez túl kevés ahhoz, hogy ne az erősebbik motor felé billenjen a mérleg nyelve. Nem mellesleg a Peugeot egy 110 lóerős dízelváltozatot is kínál - tesztautónkhoz képest - 320 ezer forinttal drágábban, ez viszont már túl sok ahhoz, hogy megérje az a plusz teljesítmény, hiszen a 90 lóerő is bőven elegendő. Ennyi pénzért persze egy hasonló kategóriájú és teljesítményű hagyományos építésű kombit is találunk, ám abban garantáltan nem szórhatunk szét három köbméternyi csomagot és vélhetően rekeszekből is kisebb lesz a kínálat.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/4000. Nyomaték: 215 Nm/1750. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 43805/1810/1803 mm. Tengelytáv: 2728 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1505/1554 mm. Tömeg: 1407 kg. Terhelhetőség: 625 kg. Csomagtartó térfogata: 642 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 15,9 mp. Végsebesség: 160 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 150 g/km.





Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!