Sergio Pérez 2021 óta versenyez a Red Bullnál, a mostani a negyedik szezonja Max Verstappen csapattársaként. Az osztrák sztárcsapatnál egyértelműen a holland az első számú pilóta, aki ennek megfelelően teljesít, ugyanis háromszor nyert már világbajnokságot, és minden bizonnyal a negyedik vb-címet sem lehet már elvenni tőle. A mexikói az elmúlt három idényben javuló tendenciát mutatott, sorrendben negyedik, harmadik, majd második lett az összetettben, idén azonban semmi esélye sem maradt arra, hogy a legjobb három között végezzen. A 34 éves pilóta jelenleg csak a nyolcadik helyen áll az egyéni pontversenyben, ennek köszönhetően pedig a Red Bull valószínűleg nem fogja tudni megvédeni címét a konstruktőrök között. Sergio Pérez kirúgása megoldást jelenthetne csapata problémáira, de a mexikóinak esze ágában sincs távozni, és a Red Bull is csak a szezon utolsó futama, az Abu-Dzabi Nagydíj után hozza meg a végleges döntést a jövőjéről.
Max Verstappen minden idők legfiatalabb pilótájaként, mindössze 17 évesen mutatkozott be a Forma-1-ben a Red Bull akkori fiókcsapatában, a Toro Rossóban. A következő idényt is ennél az istállónál kezdte meg, majd annyira jól teljesített, hogy szezon közben átkerült az osztrák élcsapathoz, ahol kezdetben több balesete is volt, ám idővel elképesztő fejlődésnek indult. A holland tehetség sorra "fogyasztotta el" a csapattársakat, Daniel Ricciardo távozása után Pierre Gasly és Alexander Albon sem tudta sokáig megtartani a helyét mellette. 2021-ben aztán Sergio Pérezt szerződtette Verstappen mellé a Red Bull, a mexikói a Sauber, a McLaren és a Force India (amely később Racing Point néven szerepelt) csapatainál szerzett magának hírnevet és kellő F1-es tapasztalatot.
Pérez az elődeinél jobb választásnak bizonyult, az idény során egy futamot nyert, öt dobogós helyezést ért el és 190 pontot gyűjtve az egyéni pontverseny negyedik helyén végzett.
A világbajnoki címről döntő, szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon a mexikói remek védekezést mutatott be Lewis Hamilton ellen, hozzásegítve Verstappent pályafutása legnagyobb sikeréhez.
Nagyon ritkán fordul elő, hogy ilyen csapattársa van az embernek. Igazi csapatjátékos volt, nagyon remélem, hogy még sokáig folytathatjuk a közös munkát"
- méltatta Verstappen a csapattársát, miután 2021-ben megszerezte első F1-es vb-címét.
A Red Bull érthetően nem változtatott a nyerő formáción, a 2022-es évadban is megtartotta Pérezt, akivel a monacói győzelme után a 2024-es idény végéig szerződést hosszabbított. A mexikói nem okozott csalódást, felülmúlta korábbi teljesítményét a szezon során.
Pérez sokáig a második helyért is harcban volt, végül 305 pontot gyűjtve, élete legjobb idényét produkálva az egyéni pontverseny harmadik helyén végzett.
A Red Bull 2023-ban is a Verstappen-Pérez pilótapárossal szállt harcba a világbajnoki győzelemért. A mexikói fantasztikus idényrajtot produkált, Bahreinben a holland mögött végzett, a következő két futamot, a Szaúd-Arábiai Nagydíjat és az Azeri Nagydíjat viszont megnyerte. Ekkor még sokan azt hitték, hogy a teljes mezőnyt ledomináló osztrák csapatnál házon belül lehet hatalmas harc a vb-címért, de a szezon végére aztán egyértelműen kidomborodott a két pilóta közötti óriási különbség.
Pérez ugyan 285 pontot gyűjtve a vb-pontverseny második helyén végzett, ám a szintén Red Bullal versenyző Verstappen 575 egységet szerezve hódította el pályafutása harmadik világbajnoki címét, tehát több mint kétszer annyi pontot gyűjtött, mint mexikói csapattársa.
Ettől függetlenül a címvédő istállónál minden tökéletesnek tűnt, hiszen tükörsimán nyerték meg a konstruktőri bajnokságot, mivel az egyéni versenyben az ő pilótáik végeztek az első két helyen.
A Red Bullnál már a tavalyi idény során is felmerült Pérez leváltása, ugyanis Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko tanácsadó is hangsúlyozta, hogy a mexikóinak javulnia kell, hiszen többre képes. A címvédőnél bíztak abban, hogy a 34 éves pilóta 2024-ben méltó csapattársa lesz Verstappennek, ám a szezon végéhez közeledve talán kijelenthetjük, hogy ez egyáltalán nem így lett. Pérez jól kezdte az évet, az első két futamon egyaránt a második helyen végzett és hat verseny után 103 pont állt a neve mellett, de ezt a teljesítményt nem sokáig tudta fenntartani.
A jó kezdést erőteljes visszaesés követte, mert a Red Bull pilótája a legutóbbi 15 versenyhétvégén mindössze 48 pontot szerzett, míg ez idő alatt Verstappen 257-et.
Ez döbbenetes különbség, amit egy konstruktőri győzelemre hajtó élcsapat egyszerűen nem engedhet meg magának, ezért egyre többször merült fel, hogy hamarosan kirúghatják Pérezt. A Red Bullnál a Kanadai Nagydíj előtt bejelentették, hogy 2026 végéig szerződést hosszabbítanak versenyzőjükkel, ám az eredményeket látva minden bizonnyal elhamarkodott döntést hoztak.
Pérez a mostani idényben rengeteg baleset főszereplője volt, melyek közül több is az ő hibájából történt. A Monacói Nagydíjon a Beau Rivage-kanyarban a mexikói Kevin Magnussennel ütközött, ráadásul a Haas másik pilótája, Nico Hülkenberg sem úszta meg a helyzetet, így mindhárom versenyző számára már az első körben véget ért a futam.
Véleményem szerint egész nagy részét Pérez mellé tettem az autómnak. Ahogy a fal felé ment, egyszerűen a falhoz nyomott, és összeértem vele"
- okolta a balesetért a Red Bull pilótáját Magnussen.
Pérez a Brit Nagydíj időmérőjén, a Q1-es szakaszban is balesetet szenvedett, amit aztán két héttel később a Hungaroringen is megismételt, ám akkor az autóját is alaposan összetörte, mivel az esős pályán ráhajtott a vizes kerékvetőre, megcsúszott és a gumifalnak csapódott.
"Nyilvánvaló módon rettentő csalódott vagyok, hiszen ez a hétvége mostanáig igen erősen alakult. Fáj, hogy egy teljes csapatot cserben hagytam.
Végeredményben viszont sosem voltam még ilyen eltökélt, hogy visszajussak oda, ahova ez a csapat tartozik" - mondta a balesete után Pérez, aki végül a 16. helyről rajtolhatott az idei Magyar Nagydíjon.
A Bakuban rendezett Azeri Nagydíj aztán szintén drámával ért véget a mexikói számára. Pérez a verseny végén a ferraris Carlos Sainzcal csatázott a harmadik helyért, de miután a spanyol előzött, összeértek, és mindketten a falnak csapódtak, így egyikük sem szerzett pontot. A Red Bull sztárja a futam után újabb borzalmas hírt kapott, ugyanis az édesapját, Antonio Pérez Garibay-t eszméletlenül találták meg a fürdőszobájában, ezt követően pedig egy mexikóvárosi kórházba szállították. Az egykori politikus szívinfarktus-közeli állapotban volt, amikor elájult az otthonában.
Az egész a baleset után történt, talán a sokk idézte elő. Már megvizsgálták a szívemet, hogy kiderítsék, mitől ájultam el"
- mondta az eset után Pérez édesapja, akit aztán később kiengedtek a kórházból.
Pérez hazai közönség előtt a Mexikó Nagydíjon sem tudott pontot szerezni, ahogy az idény 21. versenyén, Sao Paulóban sem. A Red Bull három futammal a szezon vége előtt 544 ponttal csak a harmadik helyen áll a konstruktőrök között, a második Ferrari 13, míg az éllovas McLaren 49 ponttal előzi meg. Az osztrák istálló matematikailag még megvédheti a címét, ám ehhez az kellene, hogy Verstappen mellett Pérez is pontokat szerezzen. Hiába versenyeznek mindketten ugyanolyan autóval, a kettejük közti különbség döbbenetes. A Forma-1 történetében egyébként nem egyedi eset, hogy egy világbajnok pilóta és a csapattársa között ilyen nagy legyen a szakadék.
1972-ben Emerson Fittipaldi úgy lett vb-győztes, hogy az aktuális csapattársa, David Walker egész évben egyetlen pontot sem szerzett.
A Red Bullnál természetesen nem a negatív rekord beállítására hajtanak, de a mexikói gyengélkedését jól mutatja, hogy nem csak Verstappenhez képest van lemaradva, hanem az élcsapatok pilótái között is övé a leggyengébb teljesítmény idén.
21 futam után így áll az egyéni bajnokság élmezőnye:
A Red Bullnál az idei szezonban már biztosan nem eszközölnek pilótacserét, Pérez sorsáról csak a szezon utolsó futama, az Abu-Dzabi Nagydíj után döntenek Christian Hornerék. A mexikóival ugyan a Kanadai Nagydíj előtt szerződést hosszabbítottak, de az egyre gyengébb teljesítményt nyújtó versenyző nem lehet nyugodt a jövőjét illetően.
"A csapat szempontjából a lehető legkeményebben dolgozunk vele, hogy megpróbáljuk támogatni őt. Mindent megtettünk, amit csak tudtunk, hogy támogassuk Checót, és ezt a következő hétvégén Brazíliában is folytatni fogjuk,
de eljön az a pont, amikor már csak ennyit tehetünk"
- mondta még a Brazil Nagydíj előtt Horner a versenyzőjéről, aki Sao Paulóban sem szerzett pontot. A Red Bull csapatfőnöke a szezon 21. versenyhétvégéjét követően is ködösen beszélt Pérez jövőjéről, akinek a napjai minden bizonnyal meg vannak számlálva a Red Bullnál.
Ettől függetlenül Pérez mindenképpen maradni szeretne a Red Bullnál, állítása szerint nemrég két ajánlatot is visszautasított. "Volt két lehetőségem is a csapatváltásra. Amikor megvizsgáltam, úgy voltam vele, igazán tetszik a kihívás, amivel a Red Bullnál szembesülök.
Óriási kihívást jelent Max csapattársának lenni. Olyan kihívás ez, ami lényegében mindenre felkészít. Szóval azt mondtam, szeretném a pályafutásom utolsó felét az élen tölteni, a legelejében, ahol a legnagyobb a nyomás"
- nyilatkozta Pérez, aki az elmúlt időszakban a visszavonulásán is többször elgondolkodott, de végül három másodperc alatt meghozta a döntést.
A 34 éves pilóta édesapja is bízik abban, hogy fia megtartja ülését a Red Bullnál, sőt, októberben olyan kijelentést tett, miszerint Pérez egy napon Forma-1-es világbajnok lesz. A Mexikóvárosi Nagydíj után azonban ennek ellentmondva olyan posztot osztott meg a közösségi médiában, ami azt sugallta, hogy a fia hamarosan visszavonul.
"Sergio Pérez első Forma-1-es versenye, 2011 Ausztrál Nagydíj és az utolsó versenye, 2024 Mexikói Nagydíj.
Köszönjük, Checo Pérez, ma te vagy a legismertebb mexikói a bolygón. Nagyon büszkének kell lenned arra, amit elértél.
Mindig emlékezz arra, hogy életed legrosszabb versenye Mexikóban volt, amikor 12 évesen kizártak hazád gokart-versenyeiből 2002-ben. Nézd, mit értél el, és a legjobb még hátravan. Szeretlek, fiam" - írta az Instagramon Antonio Pérez Garibay.
Amennyiben lemaradnak a konstruktőri vb-címről, minden bizonnyal erősen fontolóra veszik a Red Bullnál, hogy valóban Sergio Pérezzel tervezzék a jövőt. A mexikói május óta borzalmasan teljesít, így folyamatosan felvetődnek a pletykák, hogy éppen ki válthatná őt. Az utóbbi időszakban az RB-s Liam Lawson és Cunoda Júki neve merült fel a lehetséges utódok között, míg a szezon közben elküldött Daniel Ricciardónak nincs esélye a visszatérésre.
A hírek szerint Hornerék a Williams újoncát, az argentin Franco Colapintót szemelték ki Verstappen mellé, mivel az F1-es bemutatkozása óta rendszeresen jól teljesít a brit csapatnál.
Pérez már a negyedik éve versenyez a Red Bullnál, de úgy tűnik, megrekedt egy szinten, aminél nem képes többre. Az osztrák istálló számára a konstruktőri vb-cím megszerzéséhez nem lesz elegendő, hogy csupán az egyik pilótája képes jó teljesítményre, ezért valóban szükség lehet a váltásra. A riválisok - főként a McLaren és a Ferrari - ráadásul rengeteget erősödtek az idei szezonban, amely során a Red Bull már nem tudott olyan domináns lenni, mint tavaly. Pérez kirúgása azonban nem tűnik olyan egyszerűnek, mert csapatának egyéb szempontokat is érdemes figyelembe vennie. A rutinos versenyző mögött ugyanis tőkeerős mexikói szponzorok sorakoznak, melyek rengeteg pénzt hoznak az energiaitalosoknak, ráadásul a Red Bull bizonyos szempontból jól jöhet ki abból, ha idén hátrébb végez a konstruktőri versenyben.
Világos, hogy a csapat eléggé pragmatikusan áll a pénzügyekhez, és nem fog pénzt veszíteni a Pérezzel együtt járó szponzorpénznek köszönhetően. Ez azt is jelenti, hogy a Red Bull több tesztelési időhöz jut majd a szélcsatornában jövőre annak eredményeként, hogy hátrébb végeznek.
Úgy tűnik, elfogadták, hogy nem sokat tehetnek a konstruktőri cím megmentéséért, de elkerülik a jogi hercehurcát, ami akkor történne, ha megpróbálnák kitenni Sergiót. Ez persze nem azt jelenti, hogy az ülése soha nem volt veszélyben" - világított rá a Pérez jövőjével kapcsolatos dilemmára Joe Saward F1-es szakértő.
Egyes elméletek szerint a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media - amelynek a vezérigazgatója, Greg Maffei nemrég bejelentette távozását - is Pérez megtartását szorgalmazta, szem előtt tartva a Mexikóvárosi Nagydíj jegyeladásait, ugyanis attól tartottak, hogy az esetleges kirúgása bevételcsökkenést vonhat maga után.
Nem gyakori, de nem is példa nélküli a Forma-1 történetében, hogy egy vb-címre esélyes élcsapat egyik pilótája hatalmas összeomlást produkál, miközben csapattársa továbbra is remek teljesítményt nyújt.
A Red Bullnál jelenleg ez a helyzet áll fenn, ég és föld a különbség Verstappen és Pérez eredményei között, de a mexikóinak mégis lehet rá esélye, hogy 2025-ben is megtartsa az ülését. A 34 éves versenyző jövője csak a szezon utolsó futama után dől el, a hátralévő három versenyhétvégén pedig történhetnek olyan fordulatok, amelyek megkönnyíthetik, vagy még jobban megnehezíthetik a Red Bull vezetőinek dolgát a fontos döntés meghozatalában.