Öltöztessünk fel valakit rövid nadrágba, színes mezbe, húzzunk a lábára stoplis cipőt, és nyomjunk a kezébe egy könyvet. Vigyük ki néhány meccsre, és engedjük meg neki, hogy kétszer-háromszor belerúgjon a labdába. Valószínűleg kevesen gondolják úgy, hogy ennyi tudással a hétvégi rangadón már a középpályán volna a helye - pedig az autóvezetésnél így megy. Elméleti ismeretekre és minimális gyakorlatra alapozunk egy olyan "tudományt", ami utána főleg gyakorlati alkalmazásokból áll.
A valódi autóvezetésre nem tanít meg senki. Négy óra alatt megtanítják az elindulást, a megállást, a váltást, utána megszerezhető a rutinvizsga, pedig könnyen belátható, hogy ennyi idő alatt egy korszerűbb mobiltelefon kezelése sem sajátítható el készségszinten. Aztán megmutatják, milyen a közlekedés a bal első ülésről nézve, végül a lelkes tanonc kezébe adják a jogosítványt. Úgy, hogy még esőben sem vezetett soha, nem hogy szélsőséges helyzetekben, ködben vagy jeges úton.
Az autó viselkedéséből semmit nem ismer meg a tanuló, bár az elméletben már elég sok mindenről szó esik, amiről korábban nem. Ez nagy fejlődés, hiszen például a megfelelő üléshelyzet alapvetően meghatározza, ki tudunk-e védeni egy veszélyhelyzetet. Leírják, hogyan fogjuk a kormányt, de csak lehetőségként említik a 3 óra - 9 óra kormányfogást, inkább a 10 óra 10 percet erőltetik, sőt a tesztkérdésben is ez a helyes válasz. Pedig elég lenne csak megnézni, hogyan képzik ki az új autók kormányát, abból is nyilvánvaló, hogy a 9 - 3 az ideális módszer.
Példa a tesztkérdések közül. A helyes megoldás opcióként sem szerepel
Zavaros az ismeretek összegzése: arra nem tér ki a tankönyv részletesen, milyen helyzetben mire számítsunk, de azt hosszasan taglalja, hogyan kell benyomni a pedálokat és behúzni a kéziféket. Az autóvezetés a jog szerint is veszélyes üzem, a gépjármű pillanatok alatt fegyverré válhat valaki kezében, életek múlhatnak rajta, tud-e bánni vele. Egy vezetéstechnikai pályán akár néhány óra eltöltése után is többet tudunk az autónkról, a viselkedéséről és az autóvezetésről, mint amit valaha egy autós iskolában taníthatnak. A jelenlegi rendszerből ez teljesen hiányzik.
Van azonban műszaki képzés. Itt szerencsére látható a fejlődés, de az autótechnika előnye tetemes. Négytenyérnyi felületen múlik az életünk, mégis hiányos a képzés erre vonatkozóan. Három mondat vonatkozik a téli gumikra, arról szó sincs, milyen hőmérséklet alatt illendő feltenni őket. Sehol az a kijelentés, hogy egy középszerű olcsó téli gumi is jobb 7 fok alatt, mint egy nyári. A könyv arra sem tér ki, hogy a téli abroncs minimális profilmélysége nem 1,6 mm, hanem 4 mm, ami azért nagy hiba, mert egy 2 mm-es téli gumi inkább veszélyes, mint jó. A manapság egyre inkább használt és több országba lépéskor kötelező hóláncról és annak felszereléséről sincs sok. A gyakorlatilag csak veterán autókon létező diagonál gumikról azért írtak egy mondatot.
Egyre nagyobb divat az autón lévő felnik, abroncsok cseréje. A rendszer ezen a téren is elmaradott: kategorikusan kijelenti, hogy csak a gyári méretet engedélyezett, ahelyett, hogy valóban hasznos tanácsokkal látna el a megfelelő választás érdekében a vezetőket. A defektes kerék cseréjéről hosszú leírás van, de arról egy sor sincs, hogy lézetnek defektmentes abroncsok és javító spray-k. Ezek megfelelő használatához kulcsfontosságú lenne néhány információ, de az oktatás mégsem tér ki rá.
A gyermekülések beszerelését sem a tankönyv alapján tanulják meg a szülők
A blokkolásgátló ismerős a tankönyv számára, az ESP (menetstabilizáló elektronika) viszont azonosítatlan betűhármas. Mire való, miért fontos, miért nem szabad kikapcsolni - majd utánanéz máshol, akit érdekel. Vészfékrásegítő, kanyarfényszóró - egyáltalán nem luxusautós kiváltságok már, de sehol sem szerepelnek a tananyagban, a xenonfényszóróról viszont megtudjuk, hogy szakszervizben lehet csak cserélni. Van manuális és automata váltó - évtizedek óta. Hogy ezek mennyit fejlődtek, milyen új váltómegoldások léteznek, az nem derül ki.
A már kötelező gyerekülésekről sincs egy komolyabb bekezdés. Sokat segítene a helyzeten egy tájékoztató a megfelelő ülés kiválasztásához, valamint jó lenne egy segédlet, hogy hogyan kell helyesen beszerelni.