Egy átmulatott éjszakának ez lehet a következménye, ha beülünk a volán mögé. Van más megoldás is
Sofőrszolgálatok évtizedek óta működnek az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, a motorizáció gyors fejlődésével ugyanis megjelent az igény arra, hogy az ittas, vagy a vezetésre más okok miatt alkalmatlanná vált autósokat biztonságosan, gyorsan hazaszállítsák -saját kocsijukkal együtt. A sofőrszolgálatok a taxivállalatokkal ellentétben nem hagyományos személyszállítást végeznek, a bérsofőr a helyszínre érkezve az ügyfél saját autójának volánja mögött foglal helyet és fuvarozza haza a járművet és tulajdonosát.
A sofőr a célállomásra érkezés után elköszön az ügyféltől, de természetesen neki sem tömegközlekedéssel kell visszautaznia munkaadójához. A sofőrszolgálatok egy-két, olykor több saját autóval dolgoznak, melyek útvonalának gondos megtervezésével biztosítják, hogy a már végzett bérsofőröket a különböző célállomásokról felvegyék és elvigyék a következő megrendelőhöz vagy vissza a központba.
A modellből jól látható, hogy a sofőrszolgálatok üzemanyagköltsége tulajdonképpen ugyanakkora, mint a taxisoké. Az oda- és visszaút fogyasztása is terheli a szolgáltatót, hiszen a sofőrért el kell menni és fuvarozni tovább, ugyanúgy, ahogy egy taxis is cirkál a saját autójával. Ügyfélszempontból vizsgálva a helyzetet: a megrendelőt terheli egyfelől a sofőrszolgáltatásért fizetendő, a taxitarifákhoz egyébként nagyon hasonló összeg és a hazaútra eső üzemanyagköltség is.
Innentől már egyéni preferencia kérdése, hogy kinek, mi éri meg. Taxi választása esetén az ügyfél autója nem jut haza, ha saját kocsival utazott a megrendelés helyszínére, sofőrszolgálat hívásakor viszont számolni kell az üzemanyag-felárral is. A sofőrszolgálatok tapasztalatai alapján az látszik, hogy a megrendelőknél az üzemanyagköltséget teljes mértékben ellensúlyozni tudja, hogy az ügyfél adott esetben másnap saját autójával tud dolgozni menni és nem kell megoldania, hogy ismét eljusson a kocsijához.
Amióta bevezették a zéró tolerancia elvét, még jobban felértékelődött a sofőrszolgálatok szerepe
A nyugati mintára szervezett első sofőrszolgálatok az előző évtized második felében jöttek létre Magyarországon, mára már valóságos kis közösség alakult ki. A keresőbe bepötyögött "sofőrszolgálat" szó rengeteg találatot ad, ezek között azonban több kis, olykor egy-két emberrel dolgozó cég is akad. Aki biztosra akar menni, annak érdemesebb a komoly, a szakmában már nevet szerzett vállalkozások közül választania, melyek nagy stábbal, rutinos sofőrökkel dolgoznak.
A fővárosban (és környékén) működő sofőrszolgálatok jellemzően estétől hajnalig dolgoznak, többnyire kerületekre lebontott fix tarifákkal. Az Alkony Sofőrszolgálat ezzel szemben éjjel-nappal fuvarozza az ügyfeleket, fix tarifák nélkül. A cég pontos árajánlatot telefonon ad, az általános díjszabás szerint a kiállási díj 2000 forint, melyhez Budapesten belül 150, a főváros közigazgatási határát elhagyva pedig 300 forintos kilométerdíj adódik hozzá. A hívástól számított harminc percen belül garantálja az Alkony, hogy a sofőr megérkezik (általában ilyen határidőt vállal a többi cég is Budapesten belül, vidékre külön egyeztetés szükséges), ami nem sokkal több, mint amit a neves taxicégek tudnak garantálni.
12 ezerért Vácra
A fővárosban kerületen belül általában 2200-2600 forintért szállítanak a sofőrszolgálatok, a további árakban viszont nagy a szórás. A 300-400 forintos különbség marad, ha a különböző szolgáltatók az I.-ből XXIII. kerületbe szóló tarifáit nézzük (4900-5200 forint), a pontos árak kiderítéséhez bonyolult pdf-fájlokat kell áttanulmányozni. Egyszerűbb stratégiát követ a Fittipaldi Sofőrszolgálat, mely kerületen belül 2400 forintért, szomszédos kerületbe 3400 forintért, nem szomszédos kerületbe pedig 4400 forintért fuvaroz. Budapesten kívül minden további kilométer 200 forintba kerül a cégnél. Még egyszerűbb a Korona Sofőrszolgálat díjszabása, mely Budapesten belül egységesen 3500 forintért dolgozik. Kitérőkért a cégek plusz díjat számolnak fel. A vidéki díjszabás jellemzően úgy alakul ki, hogy az indulási és kilépő kerület közötti tarifához adják hozzá az adott városhoz kalkulált plusz összeget. Mondjuk, aki a Sofőrsegéllyel a Móricz Zsigmond körtérről Vácra szeretne utazni, a negyedik kerületig fizet 5200 forintot, majd a viszonylag távoli célállomás miatt további 10 000 forintot. Dunaharaszti 2000 forint pluszt jelent a pesti díjakhoz képest, így a Móricz Zsigmond körtér-Szent László utca a cégnél 6700 forintba kerül (taxival körülbelül ugyanennyi). A Korona Sofőrszolgálat vidékkel kapcsolatban is a fix árakban hisz, Dunaharasztiba 6500 forintért fuvaroz, Vácot viszont 12 000-ért bevállalja. Egy tatabányai út 19 000 forintba kerül a cégnél, vecsésiek 5500 forinttal kalkulálhatnak budapesti indulást feltételezve. |
Elvileg bármilyen autót rábízhatunk a szigorú szempontok alapján kiválasztott sofőrökre
"Szigorú követelményei vannak annak, hogy valaki nálunk sofőrként helyezkedhessen el" - mondja Daninger György, az Alkony diszpécsere. "Munkatársainknak legalább hétéves jogosítvánnyal kell rendelkezniük, emellett a hivatásos, PÁV II minősítést is meg kell szerezniük. A pályaalkalmassági vizsgálat fizikai és pszichológiai tesztek sorából áll, ezt kivétel nélkül minden sofőrünktől megköveteljük." Az óvatosság érthető, hiszen ez bizalmi munkakör: az ügyfelek saját autójukat teszik kockára, ezért cserébe jogos elvárásuk, hogy megbízható, kommunikatív, nyílt személyiségű sofőr vigye őket haza.
"Vannak fiatalabb és idősebb sofőrjeink is. Néhányan taxiztak korábban, jól ismerik a várost, de vannak olyan munkatársaink is, akik jelenleg felsőfokú tanulmányokat folytatnak. Alapvetően bárkiből lehet sofőr, ha teljesíti az adott feltételeket, csak szeressen és tudjon vezetni" - folytatja Daninger.