Itt már fél lábbal a szakadék szélén a gyári Subaru csapat: a 2008-as Impreza nem volt ütőképes a C4 és a Focus ellenében
Tíz esztendővel ezelőtt, a rali világbajnokság (WRC) 1999-es szezonnyitóján, a Monte Carlo Ralin - többek között - Mäkinen, Burns, McRae, Kankkunen, Sainz, Auriol, Panizzi, Delecour, Rovanperä, Gardemeister állt rajthoz, a gyártók közül a Mitsubishi, a Toyota, a Ford, a Peugeot, a Subaru, a Seat és a Skoda képviseltette magát, sőt, egy évvel később a Hyundai is beszállt.
Egy évtizeddel később a Monte Carlo Rali nem is lesz a sorozat tagja - a rotációs elvnek "köszönhetően" az Ír Rali lesz 2009 első versenye -, a nagy nevekből pedig alig maradt néhány. A "régi" konstruktőrök közül 2008-ig csak a Subaru és a Ford bírta, mellettük a Citroën és a Suzuki egészítette ki a gyáriak listáját. A nehéz világgazdasági helyzetre való hivatkozással először a Suzuki, egy nappal később pedig a Subaru jelentette be, hogy azonnali hatállyal berekesztik WRC programjukat, és nem állnak rajthoz a következő esztendőben. Az első hír meglepte, a második megdöbbentette a rajongókat, hiszen a Subaru meghatározó szereplője volt a szakágnak az utóbbi másfél évtizedben. Nagyjából olyan súlyú volt a bejelentés, mintha a BMW döntött volna úgy, hogy kiszáll a Forma-1-ből.
Természetesen mindkét cég elsősorban a világpiaci válság okozta helyzettel indokolta döntését, sőt a többi márka kapcsán is felmerültek ilyen hírek. Korábban a Honda egyik pillanatról a másikra ugrott ki az F1-ből, majd olyan pletykák kezdtek terjedni, hogy legalább még egy gyári csapat otthagyja az autósport topkategóriáját. A WRC-mezőnyből talán a Ford háttérkonszernje van a legnagyobb bajban, ezért felmerültek olyan lehetőségek is, hogy a Ford kivonul a rali világbajnokságból, végül mégis a két japán döntött a távozás mellett.
A Suzuki SX4 WRC igen biztató fejlődést mutatott az évben, a szezonzáró Wales-rali első napján a harmadik helyen állt vele Per-Gunnar Andersson
Akár a többi gyártónak, a Suzuki eladásai is nagyban visszaestek az utóbbi időben. Mégis nagyon váratlan volt ez a döntés, hiszen szépen felépített úton haladtak a siker felé. Még 2002-ben léptek be a rali világbajnokság mezőnyébe, akkor csak a kisebb autóknál, a JWRC mezőnyben kezdtek villogni az Ignis Super 1600-assal. Két JWRC bajnoki cím után döntöttek úgy, elindítják a WRC-projektet, és 2007 végén bele is vágtak. Az SX4 WRC kezdetben több gyerekbetegségtől szenvedett, de a 2008 végére már összeállt a technika, több látványos részsikert arattak, tehát éppen felfelé ivelőben volt a Suzuki WRC-s szereplése. A hírek szerint már folyamatban volt az új előírásoknak megfelelő S2000-es autó fejlesztése is, ami most kútba eshet.
Bár a Suzuki SX4 WRC-t nem hazánkban szerelik össze, azért szólni kell a Suzuki kivonulásának magyar vonakozásáról is. A Suzuki Motorsportnak ugyanis van egy esztergomi központja is, ahol elsősorban a Super 1600-os autókkal foglalkoznak. A gyár hivatalos bejelentése részletesen nem tér ki erre a központra, de azt világosan tisztázza, hogy csupán alkatrészekkel kívánja támogatni a Super 1600-os autót vásárló csapatokat. Ennek fényében az S1600-os és S2000-es autók gyári fejlesztése is leállhat.
Subaru-történelem
1997-ben jelent meg az első WRC (a kupé), amely elődje sikereit folytatva sorozatban a harmadik gyártók közti győzelmet hozta a japánoknak. Ezekben az években olyan neves pilóták fordultak meg a sorozat főszereplőjévé avanzsáló Subarunál, mint például Carlos Sainz. Az addigi sikerkovács McRae nem tudott ellenállni a Ford ajánlatnak, és 1999-ben eligazolt a kékektől, így Kankkunen és Burns lettek az új pilóták. Kettejük közül végül a brit lett világbajnok, 2001-ben, már az új, békalámpás Imprezával, amikor már Petter Solberg is ott volt a csapatnál. A norvég 2003-ban ért fel a csúcsra, és azóta a csapat meghatározó embere. A sikerek az utóbbi években elmaradtak; Loeb, illetve a Citroën és a Ford nem hagytak teret a Subarunak. 2008-ban bemutatkozott a teljesen új, ferdehátú Impreza, de a helyzet nem változott, a Solberg - Atkinson duó sikertelen maradt.
|
Más cipőben járt a Subaru, amely a rali világbajnokság emblematikus márkája. Hiába maradtak el az utóbbi években a sikerek, még most is talán ennek a márkának van a legtöbb rajongója a WRC-ben. Az aktuális gazdasági nehézségeken túl több dolog is indokolhatja a Subaru döntését. Elsősorban a több esztendeje tartó sikertelenség: Atkinson például még soha nem nyert futamot, de 2003 világbajnoka, a csapatnál szinte már örökös tagként kezelt Petter Solberg is három és fél évvel ezelőtt örülhetett utoljára első helynek. Aztán ott van az FIA (nemzetközi autósport-szövetség) tehetetlensége a rali jövőjével kapcsolatban: a mai napig nem lehet tudni, hogy 2010-ben milyen autókkal lehet majd részt venni a sorozatban. A Subarunak a WRC-n kívül nincs fejlesztés alatt lévő versenyautójuk; amennyiben az S2000-res autók turbósított változataik vennék át a hatalmat, szinte a nulláról kellene kezdeniük az felkészülést. Ráadásul a csapatnak az egyik nagy dohánygyár kiszállása óta nincsen komoly szponzora, a költségek nagy részét a gyár állta.
Solberg árnyékben - a norvég exvilágbajnok jövője egyelőre bizonytalan
David Richards, a japán márka raliprogramját bonyolító Prodrive első embere elcsukló hangon jelentette be a Subaru visszavonulását, melyet ő különösen sajnálhat, hiszen cége legnagyobb ügyfelét veszítette így el. Bár korábban a Prodrive sok más versenyautót is készített - például BMW-ket -, az utóbbi 15 évben a Subaruval forrt össze a nevük. Más kérdés, hogy Richards útja így vezethet vissza a Forma-1-be, ahol már többször próbálkozott kisebb-nagyobb (inkább kisebb) sikerekkel. Most, hogy a gyári Honda csapat eladósorba került, a Prodrive az egyik lehetséges vevőjelölt.