Henning Solberg gyorsaságikat nyert, és újabb 5 pontot szerzett. Ha így folytatja, a murvás futamokon akár a nagyok dolgába is beleszólhat
Az első két naphoz hasonlóan vasárnap is gyönyörű idő, remek pályák, sok néző, és rendkívül alacsony hőmérséklet biztosították az ideális körülményeket a fináléhoz. Szokatlan módon az utolsó napra maradt a legtöbb versenykilométer, melyet hat szakaszra szétosztva kellett a csapatoknak teljesíteniük.
Hirvonen 15 másodperces hátránnyal indult, és az első, 30 kilométeres gyorsaságin ebből rögtön több mint ötöt le is dolgozott. Latvala a harmadik helyen már 20 másodpercet kapott csapattársától, és le is tett az üldözésről. Azt mondta, hogy a két éllovas egyszerűen túl gyors neki, ésszerű kockázatvállalás mellett nem tudja velük tartani a tempót. És akkor mit szóljanak a többiek? Csak ezen a pályán 30-40 másodperc körül értek be lassabban a pontszerző helyen állók, mint Hirvonen. Közülük talán Petter Solbergnek akadt a legtöbb aggódnivalója, mivel Matthew Wilson nagyon megközelítette a hatodik helyért folyó küzdelemben.
A következő szakaszon Loeb - első rajtpozíció ide, óriási nyomás oda - alaposan visszavágott, és ezúttal ő volt gyorsabb hat másodperccel. Ez a hat egység ekkor rengeteget számított - lélektanilag is - de Hirvonen nem adta fel. Következett egy olyan gyorsasági, amelyen az egész szezon leghosszabb padlógázas része szerepelt. Szó sem lehetett az autók kíméléséről, Hirvonen hozott is valamicskét az éllovason, és 202 km/h-s csúcssebességet ért el - Loeb 194-et ment ugyanott. A francia erre azt mondta, hogy összesen két olyen hely volt a ralin, ahol ekkora sebességet el lehetett érni, viszont ő a kanyarokra koncentrál, hogy azokban legyen gyorsabb - igaza van, azokból valamivel több akadt a három nap során. 208 km/h-s maximum sebességgel egyébként Petter Solberg állította fel a rekordot, így a Xsara motorerejére igazán nem lehet panasz. A Wilsonnal való különcsatájában ez is segítette, no meg az, hogy a fiatal britnek a gyorsasági rajtjában még gyorsan sisakot kellett cserélnie, ugyanis nem hallották egymást a navigátorával.
Képeslap Norvégiából: Tökéletes körülmények között zajlott a verseny, mindhárom napon nézők tízezrei élvezték a helyszínen is a száguldást
Következett a szerviz ideje. Loeb reménykedett benne, hogy kitart az előnye a célig, bár szinte biztos volt benne, hogy délután Hirvonen gyorsabb lesz nála. A finn a délelőtti második gyorsasági eredménye miatt sajnálkozott, de hozzátette, hogy nem ő hibázott, hanem a francia ment egy űridőt, és - nagyon sportszerűen - az egekig magasztalta riválisát. Ennek ellenére szó sem lehetett arról, hogy feladja, megígérte, hogy az utolsó méterig padlón fogja nyomni a gázt. Henning Solberg a negyedik helyen állt, és már előre tekintett, bízott benne, hogy jövőre lesz alkalma újra megmérkőzni hazai pályán ezekkel a pilótákkal. A csapatvezetők és a szép számú közönség is izgatottan várta, hogy mit tartogat még a hátralévő három szakasz.
Az elsőn ugyanaz történt, mint reggel: Hirvonen kiemelkedő időt ért el, és csaknem felére csökkentette hátrányát. Az izgalom ismét a tetőfokára hágott, a vezetési tudáson kívül egyre inkább előtérbe került az, hogy ki bírja majd a végét jobban idegekkel? Többen közelebbről megismerkedtek ezen a szakaszon a hófallal, így Ostberg és Ogier is, mindketten alaposan visszaestek. Utóbbi - akire egyre inkább Loeb majdani utódjául tekintenek - azt mondta, nem bánja az időveszteséget, mert Olivier Quesnel, a Citroën csapatfőnöke azt kérte tőle, hogy teljes gázzal hajtson, ő pedig szót fogadott. Olyannyira, hogy a szakasz felénél az ő részideje volt a legjobb, ám utána történt ami történt: nagyjából két percbe került a malőr.
Két szakasz állt még Hirvonen rendelkezésére, hogy behozza 8,2 másodperces hátrányát. A következőn ismét ő volt a leggyorsabb, de Loeb tartotta vele a lépést, alig fél másodperccel maradt le tőle. Solberg is őrizte hatodik helyét, annak ellenére, hogy a Xsara WRC kuplungja kezdett elfáradni.
Petter visszatért! Rengeteg helyi szurkoló örült ennek, szinte hihetetlen, hogy mennyire szeretik a 2003-as világbajnokot. Loeb régi Xsarája derekasan bírta, ahogy Andersson és a Fabia WRC pénteki teljesítményéből látható volt, a hóban egy régi autóval is lehet pontokat szerezni
A végső döntés az utolsó 20 kilométerre maradt. Már az első részidőkből látszott, hogy Hirvonen nemhogy faragna lemaradásából, de még kap is hozzá Loeb-től. Végül a világbajnok 2,1 másodperccel fejelte meg az eddigi 7,7-es előnyét, így 9,8 szekundummal végzett a Ford finnje előtt. Pályafutása 49., és egyben egyik legnehezebben kicsikart diadalát aratta, hiszen mindhárom nap ő ment elsőként a pályákon, és az utolsó kanyarig nagyon kellett koncentrálnia. Loeb külön örült annak, hogy skandináv kollégáit hóban sikerült legyőznie. Hirvonen derekasan helytállt, ő sem hibázott, és az utolsó pillanatig versenyben volt a győzelemért. Alighanem legközelebb elgondolkozik azon, hogy taktikázzon-e, hiszen a pénteki utolsó gyorsaságin épp akkora előnyt adott le szándékosan, amennyivel a végén kikapott... Mindenesetre ő - amellett hogy nem nagyon leplezte csalódottságát - már a következő futamra gondol, ahol úja megpróbálja Loeb-öt lehagyni. Latvala harmadik helye nem nagyon forgott veszélyben, a mezőny többi részénél jóval gyorsabb volt az ifjú pilóta. Henning Solberg Írország után ismét a negyedik helyen végzett, így igen előkelő helyen áll összetettben is. Sordo - aki ötödiknek futott be - megtette a magáét, fontos pontokat szerzett egyéniben és csapatának is, a számára idegen talajon. Szegély spanyol lassan a rali Barichellojává válik, csapattársa annyira elhomályosítja a teljesítményét, mint annak idején a brazil pilótáét Michael Schumacher.
A hatodik helyért folyó csatát végül Petter Solberg nyerte, aki ezzel sikeresen tért vissza a világbajnoki mezőnybe. Kíváncsian várja mindenki, hogy hogyan tudja a jövőben a lépést tartani a norvég a mezőnnyel, hiszen egyrészt egy régebbi autóval tudott pontot szerezni, ám ha a másik oldalról nézzük, az utolsó napon azzal a Matthew Wilsonnal kellett ádáz csatát vívnia a három pontért, akit nemrég még lesajnált a nézők nagy része - ráadásul mindezt hóban. Az utolsó egység Aava-nak jutott, aki saját bevallása szerint még csak tanulja az autót. Ostberg a frissen alakult Adapta csapat színeiben, a 2008-as Impreza WRC-vel kilencedik helyen ért be, de annyi gondjuk volt a három nap folyamán, hogy a végén már csak nevettek rajta. Szépen helytálltak a jövő reménységei, Ogier és Novikov is, egyre inkább el kell kezdeni megtanulni a nevüket. Rautenbach az utolsó szakasz utáni szervizben adta fel a futamot, a C4 WRC motorja nem bírta a legvégét.
Loeb megint nem hibázott, a tavalyi finn verseny után újra hazai pályán leckéztette meg a skandináv versenyzőket. Követlező győzelme már a félszázadik lesz
A PWRC-ben a skodás Sandell rajt-cél győzelmet aratott, és ezzel történelmi tettet hajtott végre. Első ízben fordult ugyanis elő, hogy egy S2000-res autó PWRC világbajnoki futamot nyerjen, ráadásul a Fabia első versenyén sikerült mindez. A második helyre Brynildsen kapaszkodott fel, aki - hazai pilóta lévén - rendkívül örült a 8 pontnak. A harmadik helyen záró cseh Prokop pedig talán még nála is boldogabb volt, mivel nem gondolta volna, hogy tudja majd tartani a lépést az északiakkal. A második nap után még nagyon jól álló Mikkelsen kiesett, miután Subarujával két defektet is kapott egyszerre.
A Szabó/Köhler és a Pénzes/Bacigál párosok is befejezték a futamot, az abszolút 23. illetve 28. helyen. Bár nem neveztek a PWRC sorozatba, de mivel oda való autóval indultak mindketten, talán érdemes eljátszani a gondolattal, hogy mi lett volna, ha... Nos, Szabó a 9., Pénzes a 14. helyen végzett, ha csak az "N" csoportos autókat számoljuk. Az biztos, hogy mindkét egység nagyon jól érezte magát, és nagyon sokat tanultak a három nap alatt.
Négy hét múlva ismét egy olyan futam következik, amely 2008-ban nem volt a sorozat tagja: az autógyilkos ciprusi pályákon vághat vissza Hirvonen Loebnek.
A verseny végeredménye:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 3:28:15,9 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC '08 | +9,8 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC '08 | +1:21,8 |
4. | H. Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC '08 | +3:33,5 |
5. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | +3:52,0 |
6. | P. Solberg/Mills | Citroën Xsara WRC | +6:25,4 |
7. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC '08 | +6:35,6 |
8. | Aava/Sikk | Ford Focus RS WRC '08 | +6:49,1 |
23. | Szabó/Köhler | Mitsubishi Lancer Evo IX | +35:17,8 |
28. | Pénzes/Bacigál | Mitsubishi Lancer Evo IX | +55:07,3 |
PWRC:
1. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | 3:49:43,6 |
2. | Brynildsen/Giraudet | Mitsubishi Lancer Evo IX | +0:44,1 |
3. | Prokop/Tomanek | Mitsubishi Lancer Evo IX | +2:56,7 |
A világbajnokság állása:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 20 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC '08 | 14 |
3. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 12 |
4. | H. Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC '08 | 10 |
5. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC '08 | 6 |
6. | Atkinson/Prevot | Citroën C4 WRC | 4 |
7. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC '08 | 4 |
8. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 3 |
A világbajnokság állása, gyártók:
1. | Citroën Total World Rally Team | 32 |
2. | BP Ford Abu Dabhi Rally Team | 22 |
3. | Stobark VK M-Sport World Rally Team | 16 |
4. | Citroën Junior World Rally Team | 8 |
A világbanokság állása, PWRC:
1. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | 10 |
2. | Brynildsen/Giraudet | Mitsubishi Lancer Evo IX | 8 |
3. | Prokop/Tomanek | Mitsubishi Lancer Evo IX | 6 |