Loeb nem tehet róla, de vezet az első nap után. Így ő takarítja az utat egész szombaton - de vajon tud-e ebből Hirvonen előnyt kovácsolni?
Tökéletes körülmények, évek óta nem látott mennyiségű és minőségű hó várta a mezőnyt Norvégiában. Csütörtök este a szuperspeciál helyszínén Malcolm Wilson, a Ford csapatfőnöke meg is jegyezte, hogy amelyik sofőr úgy tér haza a futamról, hogy nem tetszett neki, nyugodtan abba is hagyhatja a versenyzést. A mínusz 13 fokos hideg dacára több tízezer szurkoló látogatott ki a különpróbára, amelyen legnagyobb örömükre a decemberben autó és csapat nélkül maradt, majd pár hét alatt saját csapatot alapító Petter Solberg volt a leggyorsabb a Xsara WRC-vel. Hirvonen és Loeb végeztek mögötte; a francia világbajnok elmesélte, hogy Solberg jelenlegi autójához igen kellemes emlékei fűződnek, sokszor volt eredményes vele. Többen is túl sokat vállaltak és kicsúsztak, megperdültek vagy lefulladtak, de csupán néhány másodperces különbségek alakultak ki a másnapi valódi gyorsaságik előtt.
Péntek reggel hamisítatlan skandináv tél, embermagasságú hófalak, és mínusz 29 fok várta a mezőnyt. A legutóbbi győztes, Hirvonen tette le a névjegyét egy abszolút idővel az első szakaszon, s ezzel összetettben is átvette a vezetést. Loeb volt a második annak ellenére, hogy elvileg hátrányban volt első rajtpozíciója miatt. Latvala, Petter Solberg, Sordo következtek utána, majd Andersson, aki a Suzuki visszavonulása miatt szintén gyári autó nélkül maradt, és ezúttal egy Skoda Fabia WRC-vel vágott neki a számára oly kedves havas viadalnak. Jól kezdtek a Citroën fiataljai: Novikov és Ogier nyolcadik, illetve kilencedik idővel mutatkoztak be.
A nap hőse Andersson volt. Két gyorsaságit is nyert egymás után, és összetettben is remek helyen áll. Úgy tűnik, egy jó Fabia WRC avatott kezekben még mindig ütőképes lehet
A következő gyorsaságikon kiderült, hogy nem sok változás történt a tavalyi erőviszonyokban: Hirvonen és Loeb közt ment az adok-kapok az élen, mögöttük szorosan csapattársaik, Latvala és Sordo, majd a Solberg fivérek. Henning a beállításokra panaszkodott, melyet a napközbeni szervizparkban orvosoltak (puhábbra állították a futóművét), ezt hozzá hasonlóan többen is megtették.
Egy meglepetésembernek sikerült a legjobban alkalmazkodni a körülményekhez, délután az első szakaszon - amely a reggeli első ismétlése volt - Andersson volt a leggyorsabb. Régen fordult elő, hogy egy Skoda gyorsaságit nyert, és hogy ez nem volt véletlen, a következő szakasz bizonyította, ahol a svéd ismételni tudott, és újra lehagyta a komplett mezőnyt. Ezzel már összetettben a hatodik helyre jött fel, az élen pedig Hirvonen kezdett el apránként összekaparni némi előnyt Loebbel szemben.
Az utolsó pálya teljesítése előtt felmerült a kérdés, lesz-e olyan taktikázás, mint tavaly néhány esetben, amikor az élen állók lelassítanak, így szerezve kedvezőbb rajtpozíciót másnapra. Nos, ezúttal Hirvonen cselezett, és adta le előnyét az utolsó kilométereken. Először megpróbálta elsütni, hogy a hátsó gumijaiból kiestek a szögek, és azért volt lassabb, de mikor látta, hogy senki nem hisz neki, bevallotta az igazságot. Szombaton így nem elsőként kell a pályára hajtania, továbbá mindig tudni fogja Loeb részidőit, és annak megfelelően tud majd ritmust váltani, ha szükség lesz rá.
A nagy visszatérő, Petter Solberg hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát újra a raliba. A helyiek kedvencének Loeb 2004-es autójával is esélye van jó néhány pont begyűjtésére
A francia 2,6 másodperccel vezet finn riválisa előtt, Latvala a harmadik egy nap után. Sordo a negyedik helyen már több mint egy perc hátránnyal követi őket, Petter Solberg jön utána. A lehető legkisebb különbséggel, egy tizedmásodperccel vezet a szenzációs délutánt záró Andersson előtt, akit Henning Solberg követ. Az utolsó pontszerző helyen ideiglenesen Matthew Wilson állomásozik, pozícióját három ifjú titán, Ogier, Aava és Novikov veszélyezteti.
A PWRC mezőnye alaposan kiszínesedett 2008-hoz képest. A vb-n most debütáló S2000-res Skoda rögtön az élre állt Sandellel a volánnál, őt Araujo és Prokop követik egy-egy Evo IX-es Lancerrel. A korábbi bajnok Arai ötperces büntetéssel indult, mivel a teszt után motort kellett cserélni az Imprezában, de az új egység sem bírta sokáig, a japánnak ki kellett állnia. Hozzá hasonlóan ugyancsak hajtóműhiba miatt adta fel Sousa, aki egy Abarth Puntóval indult. Napközben Mikkelsen állt nagyon jó helyen, de délután három percet töltött a hó fogságában, ahonnan csak a nézők segítségével tudtott kikecmeregni.
A magyarok remekül helyt állnak egyelőre, Szabó Gergőék a 24., Pénzes Zsolték a 29. helyről várhatják a folytatást. Sajnos váltóproblémák nehezítik a dolgukat, az ebből adódó késés miatt szombaton csak büntetéssel mehetnek tovább.
A norvég rali második napján nyolc gyorsaságit teljesít majd a mezőny, melyek közül négy igen hosszú, 24 illetve 27 kilométeres lesz.
A verseny állása az első nap után:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 1:13:41,7 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC '08 | + 2,6 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC '08 | + 26,2 |
4. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | + 1:08,6 |
5. | Solberg/Mills | Citroën Xsara WRC | + 1:31,5 |
6. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia WRC | + 1:31,6 |
7. | Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC '08 | + 1:39,4 |
8. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC '08 | + 2:03,3 |
... | |||
24. | Szabó/Köhler | Mitsubishi Lancer Evo IX | + 13:22,9 |
29. | Pénzes/Bacigál | Mitsubishi Lancer Evo IX | + 14:45,7 |
PWRC:
1. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | 1:19:08,0 |
2. | Araujo/Ramalho | Mitsubishi Lancer Evo IX | + 2:08,9 |
3. | Prokop/Tomanek | Mitsubishi Lancer Evo IX | + 2:35,2 |