Ma már ritka látvány két körlámpás Lada egymás mögött. Háttérben egy 21013-as, előtérben egy felcsicsázott 21061-es
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Teljesen logikus dolog, hogy egy autó- vagy motormárka rajongói a gyártó országba zarándokolnak el, ha kedvenceiket kutatni, tanulmányozni vagy egyszerűen csak látni szeretnék. Klasszikus angol sportautókért Nagy-Britanniába, veterán Peugeot-kért, Citroënekért, Renault-kért Franicaországba, Pannónia motorkerékpárokért hazánkba, régi amerikai cirkálókért pedig a tengerentúlra érdemes utazni.
Moszkva esetében a helyzet gyökeresen más, pedig a város nemrég még a Magyarországon már kihalt típusok és márkák rezervátuma volt. Amikor először alkalmam volt meglátogatni, öreg Moszkvicsok, Volgák, Zsigulik és Zaporozsecek tömegei közlekedtek az irdatlan méretű sugárutak külső két-három sávjában vagy épp csendesen porladoztak a szürke házak között. A látottaknak nagy szerepük volt abban, hogy igazán elkezdtem érdeklődni a régi kocsik iránt. Már ez a rajongás volt a mozgatórugója a két évvel későbbi második, majd az idén megejtett harmadik utazásomnak.
Régen nyüzsögtek a Moszkvicsok az AZLK gyár környékén, most húsz perc alatt csak két Alekót láttunk
Döbbenetes a különbség a 2001-es és a mai állapotok közt: nyolc év alatt sokkal többet változott a járműállomány, mint itthon. A város is látványosan fejlődik: folyamatosan bővülnek és épülnek a metróvonalak, a kráterrel szabdalt, töredezett aszfaltcsíkokat pedig felváltották a hideg éghajlat ellenére is szinte kátyúmentes utak. Ugyanez a világvárosi miliő jellemzi az autóparkot is.
A több tízmillió forintot érő terepjárók, sportkocsik és luxuslimuzinok már az ezredfordulón is a városkép szerves részét alkották. Mára annyit változott a helyzet, hogy szinte beleolvadnak a tömegbe, hiszen az igazi kontrasztot a Moszkvicsok és a Zapik jelentették. Utóbbiak helyett a kevéssé tehetősek már jóval fiatalabb Samarákat, Volgákat és kocka-Ladákat használnak, melyeket a középosztály főként nyugat-európai és japán autókra cserélt. Meglepő a jobbkormányosok viszonylag nagy aránya - az ország keleti végében, Vlagyivosztok környékén főként Japánból bevitt gépekkel közlekednek, és e járműveknek észrevehető hányada Moszkvába kerül.
Kocka-Ladákat még bőven használnak, a nálunk nem forgalmazott platós kivitelben is
Az új orosz kocsik száma feltűnően csekély, a hazai autóipart tehát leginkább a kilencvenes évek típusai képviselik, legtöbbször rettenetes állapotban. Aki ezeknél többre vágyik - márpedig a lyukasra rohadt tízéves Samarák vélhetően kevesek igényét elégítik ki -, annak kiállítást, múzeumot vagy garázssori gyűjteményt érdemes felkeresnie. Mi mindhármat kipróbáltuk.
Az M21-es Volgák domináltak a XIII. Oldtajmer Galerejen
Az Oldtajmer Galerej nevű, évente kétszer megrendezett eseményről már közöltünk írást; ezúttal magunk tekintettük meg az összeállítást. A lényeg tömören: siker, pénz, nők, csillogás; emiatt - a névvel ellentétben - nem csak veterán autók találhatók a csarnokban. Tuningolt Mustangok és Hummerek várják azokat, akiknek épp akad pár millió elkölteni való rubelje, és több olyan modern konstrukció is kelleti magát, amely a retró jegyében fogant: a Chrysler Prowlerek mellett kisszériás gépek is. Utóbbira példa a Pegas nevű sportkocsi, amely egy kicsit ferraris, kicsit angolos kinézetű aprócska, csupán 640 kilogramm tömegű gép. A hajtásról - most tessék megkapaszkodni - VAZ motor gondoskodik. A Lada 2111-esekbe épített 1,7 literes szerkezet teljesítményét 140 lóerőre növelték, ez 6,5 másodperces százra gyorsulást és 170 kilométer/óra végsebességet tesz lehetővé. A Vagyim Susztrov által kreált kétszemélyes jármű ára kevesebb, mint hatmillió forint.
Három kivitelben kapható a Pegas Coupe. Lada-motor hajtja
Idén a szokásosnál nagyobb volt a szovjet oldtimerek aránya, amit örömmel nyugtáztunk, hiszen ezeket nem lehet minden seregszemlén látni. Főként az M21-es Volgák nagy száma tűnt fel, melyeket egyéb "GAZ-ságok", valamint néhány Moszkvics, két Lada és három kidekorált Zaporozsec egészített ki. Hogy ne boruljon fel a rend, ismét viszonylag sok nagyvasat állítottak ki: Csajkákat, ZIM-eket és egy ZIL limuzint.
GAZ 13B, azaz nyitott Csajka. Csupán néhány darab létezik belőle
És persze most sem hiányozhattak a Mercedesek, a Rolls-Royce-ok, az amerikai oldtimerek és a harci járművek. A kocsik minősége igen széles skálán mozgott: a gyári állapotban megőrzött és gyönyörűen helyreállított példányok között bizony több olyan is akadt, amelynek láttán egy-egy szigorúbb itthoni restaurátor csak annyit mondott volna: "Le tudnám törni a kolléga kezét."