Nem mozgatták meg a piacot a jelentős árengedmények
A használtautó-becserélési program hazai bevezetésén dolgozik a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) - közölte a tárca az [origo]-val. A minisztérium már egyeztetett a szakmai szervezetekkel, valamint a gyártókkal, kereskedőkkel, bontókkal és az érintett szaktárcákkal, jelenleg egy "konszenzusos javaslat elkészítésén dolgozik a program megvalósítására". Mint közölték, a javaslatot a kormány elé fogják terjeszteni. A program - új kormány általi - támogatásának esélyét növeli, hogy a tervet kidolgozó gazdasági minisztériumot jelenleg a leendő kormányfő, Bajnai Gordon vezeti.
Az Európai Unió számos országában már bevezetett, angol kifejezéssel scrapping scheme-nek nevezett program lényege, hogy az állam anyagi támogatást biztosít az öreg autójukat lecserélőknek ahhoz, hogy könnyebben kifizethessék az újat. A program igazi sikertörténet a szomszédos Szlovákiában ugyanúgy, mint Németországban. Ausztriában egy hete vezették be, és a roncsprémium kifizetésében illetékes osztrák pénzügyminisztérium szerint a rendszer életbe lépésnek első napján átlagosan másfél percenként futott be igénylés a tárcához.
A rendszer előnye, hogy egyaránt jól járnak vele a leendő újautó-tulajdonosok és a kereskedők, akiknek adóbefizetésén keresztül a költségvetés is komoly bevételhez jut. Ahol autóipar van, ott a gyártók számára is hasznos, hiszen újabb megrendeléseket biztosít. Emellett minden egyes megvásárolt új kocsival párhuzamosan eltűnik egy-egy öreg, környezetszennyező autó is az utakról a program szerint. Az osztrák autóklub (ARBÖ) első becslése szerint a leadott autók átlagos életkora 13-15 év.
300-600 ezer forint kedvezmény - a kiskocsikat támogatják
A minisztérium nem részletezte a saját tervezetét, Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke azonban látta azt, sőt a saját módosító javaslataikat is benyújtották a tárcához. Győző szerint a tárca terve alapján a személyi jövedelemadójukból írhatnának le 300 ezer forintot azok az új autót vásárlók, akik 10 évnél öregebb és 2008 januárja óta a tulajdonukban lévő régi kocsijukat leadják. A terv szerint maximum 140 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák (lásd erről keretes írásunkat).
A tíz évnél idősebb autókat lehetne bevonni a roncsprogramba
Rossz ötlet az MGE szerint, hogy a vevő nem a vásárláskor, hanem a következő év tavaszán, az adóbevallása után jutna a kedvezményhez. Ők ezzel szemben azt javasolták a minisztériumnak, hogy az új autók árának adótartamából vonják le már a vásárlás pillanatában a 300 ezer forintot, ami mellé újabb 300 ezer forintos kedvezményt adna a kereskedő. Így már az autó megvásárlásakor 600 ezer forinttal a listaár alatt lehetne megvenni a kiszemelt kocsikat. Győző szerint ez sokkal komolyabb vonzerőt jelentene a vásárlást fontolgatók számára.
Piacvesztésre ítélve - a túlkapacitás ellenére segítenek
"Az ördöggel is szövetkeznék, csak hogy beinduljon a program" - érzékeltette Győző, hogy a szakma számára milyen sokat jelentene a roncsprémium bevezetése. Az [origo] kérdéseire válaszoló minisztériumnak azért voltak ellenérvei is, például hosszan részletezték, hogy "ma Magyarországon a személygépkocsi-értékesítés területén túlkapacitás van". Az NFGM szerint a teljes magyar kereskedői hálózat értékesítési kapacitása 400 ezer jármű, ami a legnagyobb csúcseladások idején (2003-ban 210 ezer autó) is jelentősen meghaladta az igényeket.
A valós piaci nagyság az ország méreténél, a lakosság gazdasági helyzeténél fogva reálisan csak mintegy 150-160 ezer személygépkocsi, vagyis kevesebb, mint az értékesítési kapacitás fele - közölte a minisztérium. Hozzátették: "Ebből következően a kereskedők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó javító hálózat jelentős része - válságtól függetlenül - piacvesztésre, bezárásra van ítélve." A minisztérium úgy látja, hogy ebben a helyzetben a használtautó-becserélési program a kereskedők számára kimondottan előnyös lenne a keresletélénkítésen keresztül.
A fogyasztói szokásokra hivatkozva azt is érzékeltette a tárca, hogy egy ilyen programtól csak minimális hazai gyártmányú személygépkocsi-többleteladás generálása várható (szerintük maximálisan 2000 autó évente). A ma Magyarországon értékesített személykocsiknak ugyanis mindössze 10 százaléka hazai gyártású, a többi importból származik. Egy hasonló konstrukció tehát nagy valószínűséggel - a behozatal magas aránya miatt - az Európai Unió más országainak foglalkoztatásához, munkahelyeinek megtartásához járulna hozzá az NFGM szerint, miközben a kereslet általános serkentése miatt akár áremelkedéshez is vezethet.
Azonnali kedvezményt - kizárnák a munkanélkülieket
"Kétszer ad, aki gyorsan ad" - fogalmazta meg a fő kritikáját a minisztériumi elképzelésekkel szemben Kaponyi Péter, egy pécsi Suzuki-kereskedés ügyvezetője, aki az [origo]-tól halott arról, hogy bevezetné a roncsprémiumot a gazdasági tárca. A gyakorló kereskedő szerint az nem mozgatná meg a leendő vevők fantáziáját, hogy majd valamikor hónapokkal később valamennyit leírnának az adójukból. Nem úgy, mint az azonnali kedvezmény.
Az szja-kedvezménnyel csak később járnánk jól. A tervek szerint 600 ezer forint is lehetne a támogatás mértéke
A vásárláskori kedvezménnyel csalogató program bevezetését támogató Kaponyi szerint a jelenlegi árrésük mellett bajos lenne kigazdálkodni az MGE-elnök által javasolt plusz kereskedői 300 ezer forintos kedvezményt. Szerinte ezt az ő fejük felett, vagyis már az importőrök árképzésénél kell valahogyan kigazdálkodni. "Az importőr tud játszani az árréssel" - közölte. Lát pozitívumokat is a minisztériumi tervezetben Kaponyi. Tapasztalatai szerint az elmúlt években sok olyan ember vett hitelre autót, akinek jóformán pénze se volt, így ő annak örülne, ha kizárólag a bejelentett munkával rendelkezők vehetnék igénybe a támogatást. Az szja-visszatérítés egy lehetőség erre. (A hitelekkel való trükközésről és a kereskedők jutalékairól a következő oldalon olvashat.)
Csereprogram kiskocsikra, hibridekre, luxusautókra Miközben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 160 gramm/kilométerben limitálta volna a tervezett csereprogramban megvásárolható új autók szén-dioxid-kibocsátását, a minisztérium tervezete ennél is zöldebb. Az általuk preferált 140 grammos határ azt jelenti, hogy jellemzően a kisebb benzines és számos dízelmotorral szerelt kis- és alsó-középkategóriás kocsik, valamint egyes hibridek vásárlói kaphatnak állami támogatást. A hazai piacon népszerű márkák közül a Suzuki Swift (az 1,3 benzines és dízelmotorral is: 140 és 125 gramm/km), a Splash és az Ignis több változata ugyanúgy a határérték alatt szennyezi a levegőt, mint az Opel Corsa és egyes Astra modellek. Akadnak ugyanakkor a jóval méretesebb személyautók között is olyanok, amelyek még beférnek a 140 grammos határérték alá. Íme néhány: Skoda Superb Greenline (136 gramm/km), Passat Bluemotion (128) és a Volvo S80-as 1,6-os dízellel szerelt változata (129). Természetesen a hibridek közt úttörő Toyota Prius is alatta van a limitnek (104 gramm/km), a nagyobb benzines motorral szerelt Lexus hibridek azonban már nem. A tervezett árával a hibridek piacának meghódítására igyekvő, a jelenlegi Priusnál érezhetően olcsóbbra ígért Honda Insight is támogatható lesz. De lehet prémium márkás kocsikra is állami támogatást kérni. Az Audi A3, a BMW 1-es vagy a Mercedes-Benz A osztály esetében például a környezetbarátabb kétezres dízelmotorokkal szerelt változatok is beférnek a határérték alá (119-138 gramm/km). A menetteljesítményeket nézve a 204 lóerős BMW 123d a csúcs ebben a kategóriában (129 gramm/km), míg méretben az 520d (177 LE, 136 gramm/km) és az új E osztályos Mercedes. Utóbbi esetén három dízelre is kérhetünk majd támogatást (200 CDI 136 LE, 220 CDI 170 LE, 250 CDI 204 LE), mind kevesebb szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként 140 grammnál. |