A tervezett hat fizetőzóna Budapesten
Egyhangú szavazással elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a 2001 óta változatlan budapesti parkolási díjak 27 százalékos emelését csütörtök délután. A megemelt árakat június 1-jétől kell fizetni. Amint azt korábban megírtuk, az új parkolási rendelet az eddigi zónarendszert egygyűrűs rendszerré alakítja át. Ennek lényege, hogy - néhány kivételtől eltekintve (például Margitsziget) - a belvárosban lesz a legdrágább a parkolás, onnan kifelé haladva pedig fokozatosan kevesebbet kérnének az autósoktól.
Az új rendszer a díjakat az éppen aktuális BKV-jegyárakhoz köti. Eszerint a centrumban két jegy ára lesz egy órányi parkolás, míg a rendszer szerinti külső gyűrűben egy jegy árának a fele. Jelenleg 290 forint egy BKV-jegy ára a fővárosban, ennek megfelelően a hat zóna közül a legdrágábban 580 forintot kell az automatába dobni (a jelenlegi 430 forint helyett). Ez az összeg a Budai Várban parkolókra vonatkozik.
Kifelé haladva a zónák árai a következők: 435 forint/óra (jelenleg 345), 365 forint/óra (jelenleg 300), 290 forint/óra (265), 220 forint/óra (jelenleg is 220) és a legkülső területeken 145 forint/óra, a jelenlegi 115-130 forint helyett. "Sok kerület régóta markáns díjemelést szorgalmazott" - közölte Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes egy sajtóbeszélgetésen a díjemeléssel kapcsolatban. Az új tervezet szerint a bliccelők pótdíjait is jelentősen megemelnék.
Engedélycsökkentés, zónabővítés
Az új rendelet szerint a jövőben csak két darab engedélyt adnak ki egy-egy kerületi lakosnak, amelyből az első díjmentes, a másodikért a teljes ár felét kell fizetni. Ráadásul ennek kiadását "súlyosan környezetszennyező" autóra meg lehet tagadni. Az engedélycsökkentéssel párhuzamosan kitolódik a Nagykörúton belül a fizetési határidő: az eddigi 18 óra helyett este 20 óráig kell majd pénzt dobni az automatákba.
A fizető területek növekedését is hozza az új rendelet. A II., a VIII. és a IX. kerület zónabővítést kért a Fővárosi Önkormányzattól, míg a III. és a XXI. kerület új övezetek kijelölését kérte. További területbővítést jelent azoknak a fővárosi önkormányzati tulajdonú területeknek a díjfizetőssé tétele, amelyek ugyan a jelenlegi övezetek területén vannak, de most nincs díjfizetés (például a Moszkva tér, a Krisztina körút, vagy a Bartók Béla út, az Andrássy út külső szakasza vagy a Rottenbiller utca).
Fejlesztenének a pénzből Az új rendelet létrehozza a Parkolási és Közlekedésfejlesztési Keretet, oda kerülnek majd a megemelt parkolási díjak. A keret célja a létrehozói szerint a főváros parkolási gondjainak enyhítése, a felszíni parkolás helyzetének rendezése, a közterületen kívüli parkolási lehetőségek és a közösségi közlekedés igénybevételének az ösztönzése. A Keret alapját a Fővárosi Önkormányzattal kötött megállapodás alapján a közterületi fizető parkolóhellyel gazdálkodó kerületi önkormányzatok valamint Budapest saját befizetései jelentenék. A befizetett pénz felhasználását meghatározott fejlesztési és működési célokhoz kötnék. Ilyen többek között az Európai Uniós források megszerzéséhez szükséges önrész biztosítása, P+R parkolók, mélygarázsok és parkolóházak építése, a tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés fejlesztése. |
Az Autóklub és az Emberibb Parkolásért Mozgalom (EMPAMO) javaslatára került be a rendeletbe, hogy a parkolóőrök öt perc türelmi időt kell adjanak az autósoknak a jegy megváltására. Eddig nagyon sok vita kerekedett abból, hogy az autójukból éppen kiszállókat már bírságolták volna az őrök. A Levegő Munkacsoport ajánlására pedig az került be a tervbe, hogy szmogriadó esetén a közlekedésből kitiltott járművek után ne kelljen parkolási díjat fizetni.
Egerfai József (MSZP) szavazás előtti javaslatára a XIII. kerület rakparti részeire is kiterjesztették a fizetőövezetet, ahol jelenleg P+R parkolórendszer van. A főpolgármester-helyettes befogadta az előterjesztésébe Pokorni Zoltán (Fidesz) XII. kerületi polgármester azon javaslatát is, hogy a városrész is a magasabb díjfizetési zónába kerüljön. Szatmáryné Jaahl Angéla (Fidesz) javaslatára pedig a bécsi modellhez hasonlóan húszperces ingyenes várakozást biztosítanak napközben az áruszállítást végző járműveknek.
Hagyó visszaszerezné a lakosság bizalmát
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes előterjesztőként a közgyűlés előtt közölte, hogy az ésszerűségre és az átláthatóságra való törekvés jellemzi az új parkolási stratégiát. Hangsúlyozta, hogy a jelenlegi kaotikus parkolási rendszer gyökeres reformjához vezető első lépést tették most meg. Megjegyezte, hogy hónapokon át több lépcsőben, széles körűen egyeztettek a civil szervezetekkel, a kerületekkel és a szakhatóságokkal a rendszer megújításáról.
A politikus közölte, hogy a parkolási rendszer hatékonyságának javítása érdekében országgyűlési képviselőként jogszabály-módosításokat szorgalmaz, például a mozgáskorlátozottak várakozási engedélye kiadásának szigorítása érdekében. Hagyó Miklós a parkolási rendszer iránti lakossági bizalom visszaszerzése felé vezető lépésnek nevezte azt, hogy a bevételek (3-5 milliárd forint) felhasználását tíz, döntően civil szervezetre bízzák.
Közel húszmilliárdos bevétel három év alatt 19,37 milliárd forint bevétele volt díjakból és pótdíjakból az elmúlt három évben Budapesten a parkolási társaságoknak - olvasható a Fővárosi Önkormányzat háttérintézménye, a Parking Kft. honlapján. Ebből az összegből - az érvényes szerződések szerint - azonban csak 8,91 milliárdot juttattak vissza a kerületeknek a társaságok "díj és vagyoni érték" címen. Budapesten három parkolási társaság működik: a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás (a fővárosi, a IX. kerületi és a XIII. kerületi önkormányzatból áll), a Fővárosi Önkormányzati Parkolási Társulás (az I., II., VI., VII., VIII., XI. és XII. kerületi önkormányzatból áll, üzemeltető a Centrum Kft.), és a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (a fővárosi és az V. kerületi önkormányzat társulása). |