Balra a Budapesti Műszaki Főiskola, jobbra a Széchenyi István Egyetem járműve
A kilencvenes években a légzsákok számában licitáltak egymásra az autógyártók, mostanában a környezetvédelem számít slágernek a cégek kommunikációjában. Azt nem állíthatjuk, hogy a Shell is beszállt a marketingosztályok versengésébe, az Eco-maratont ugyanis 1985 óta minden évben megrendezik - örömteli, hogy a kétezres évekre több figyelmet kapnak az ehhez hasonló kezdeményezések.
Az nyer, aki egy liter benzinnyi energia felhasználásával a leghosszabb távot tudja megtenni - foglalhatjuk össze a verseny lényegét. Azért benzinnyi, mert a műszaki középiskolába, főiskolára vagy egyetemre járó diákokból és oktatókból verbuvált csapatok nem csupán belsőégésű motorral hajtott, hanem napenergiával, hidrogénnel, propán-bután gázzal vagy más alternatív üzemanyaggal is működtethetik járműveiket, így nem elég megtankolni a különféle, általában három- vagy négykerekű eszközöket, hanem bonyolultabb számításokkal határozható meg hatékonyságuk és a megtehető kilométerek száma és a végeredmény.
Prototípus és Városi Koncepció kategóriában lehet indulni. A 2003 óta létező Városi Koncepció kategóriában versenyzőknek a hagyományos utcai járművek kritériumainak megfelelően kell megépíteniük a járműveiket, amelyek ezért külsőre hasonlítanak is azokhoz, míg a Prototípusok között több a futurisztikus formájú alkotás.
Videónkban a csapatok egy-egy tagja mutatja be a különleges járműveket
Ahogyan tavaly, idén is mindkét kategóriában indul magyar csapat - azok, akik tavaly is. A győri Széchenyi István Egyetem Szenergy Team nevű csapata megpróbálja megismételni tavalyi sikerét, amikor újoncként sikerült nyerniük a napelemesek között. Megtartottak néhány, már a tavalyi évben is bevált megoldást, de teljesen új járművet építettek. A kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állhatnak a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát.
Rekordok Az üzemanyagcellával működő Prototípusok kategóriában elért csúcsot 2005-ben állította be a svájci ETH Zürich csapata. Hidrogén-meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3836 kilométeres távolságra jutna. |
A városligeti jégpálya betonján mindkét csapat és jármű bemutatkozott. A bánkisok legfeljebb a tolás közben kilehelt szén-dioxiddal szennyezték környezetüket, bár később annak ellenére bekapcsolták az ötven köbcentiméteres Honda-motort, hogy az a reggel elszakadt bordásszíj híján nem volt képes meghajtani a hátsó kereket. A kapszula alakú háromkerekű a légellenállást csökkentő plexiszélvédő nélkül is meg tudott tenni egy kört a bójákkal kijelölt pályán - egy lökésre.
A Széchenyi csapatát nem akadályozta hasonló technikai malőr - hajnalig szereltek, de nem hiába, az ő autójuk némán suhant a napsütésben fel és alá. Adódik a kérdés, mi lesz velük a május 7-e és 9-e között a németországi Lausitzban megrendezett futamon, ha nem fog sütni a Nap? A válasz megnyugtató: a napkollektornak fény is elég, a csapatot pedig a hasonlóan napelemes konstrukciókkal mérik össze, tehát nem kerülhetnek hátrányba mondjuk egy hidrogénüzemű járművel szemben.
A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata |