Tehermentesítette Budapest északi részét a Chuck Norris hídként elhíresült Megyeri híd. Tavaly szeptember végén adták át a forgalomnak
Hatalmas viták előzték meg a 63 milliárd forintból megépített Megyeri híd tavaly szeptember 30-i átadását. Több érintett önkormányzat nem volt hajlandó megadni rá a használatbavételi engedélyt sem, ennek hiányában indult meg a monumentális építményen a forgalom. A szigetmonostori polgármester, Molnár Zsolt pert ígért a híd ellen, miközben Újpest első embere, Derce Tamás egyenesen balesteket várt, és a károsultak által indítandó pereket vizionált az [origo]-nak az átadás előtt.
A pengeváltások közepette a közlekedési minisztérium beruházások ígéretével próbálta csitítani a kedélyeket a híd környéki településeken. Budakalásznak szerződésben garantáltak elkerülő utat és több százmillió forint értékű forgalombiztonsági beruházásokat. Szigetmonostornak hárommilliárdos kompenzációs csomagot ígért a tárca államtitkára híddal, út- és komphálózat fejlesztéssel, mentő- és tűzoltó állomással és kerékpárút-építéssel. A minisztériumnak nem csak ígéretei, hanem előrejelzései is voltak: a különféle várható forgalmi adatokkal azt próbálta igazolni, hogy mely utakon, milyen kedvező hatással lesz Budapest és a környék forgalmára a híd átadása.
Eltelt közel háromnegyed év a szeptember 30-i átadás óta. Úgy gondoltuk, ennyi idő elegendő arra, hogy megnézzük, hogyan áll a hatalom az ígéretek betartásával, és a forgalomszámlálási adatokra is kíváncsiak voltunk. Hol csökkent a forgalom, és hol növekedett? Összeszedtük a pozitív és a negatív tapasztalatokat.
A híd pozitív hatásai - ami jobb lett a vártnál
Elmaradtak a várt balesetek.Még tavaly nyáron készíttetett egy hatástanulmányt a IV. kerületi önkormányzat, amely szerint a híd lehajtója körüli négy közlekedési csomópontnál balesetek várhatók a megnövekedő forgalom miatt. A híd átadása előtt Újpest ezért nem is adta meg a használatbavételi engedélyt, majd eltelt két hónap, és végül még is megadta azt. De miért? "Tévedni emberi dolog" - mondta most Derce az [origo]-nak, arra utalva, hogy elégedett mindazzal, amit a Megyeri híd hozott az általa irányított városrésznek.
Mivel az első hetek tapasztalatai után a rizikósnak tartott kereszteződésekben (például az Óceán árok és a Megyeri út találkozásánál) a fővárosi önkormányzat átprogramozta a lámpákat, így a várt balesetek elmaradtak. Ennek következtében pereket sem indítottak az autósok az érintett minisztériumok ellen.
Újpest polgármestere is meglepődött, milyen pozitív hatásokkal járt a Váci út kiszélesítése. Nőtt a közlekedés biztonsága is
Kiszélesedett a Váci út. A polgármester szerint bár valamelyest megnövekedett az Újpestre bevezető forgalom, "ez egyáltalán nem elviselhetetlen". A városrész ráadásul 1,5 milliárdos fejlesztést is kapott a hídhoz kapcsolódóan, amelynek legfontosabb eleme Budapest legveszélyesebb útjának, a Vácinak a kiszélesítése volt. Ez nem csak biztonsági szempontból járt kedvező hatással az autósokra és a gyalogosokra nézve, hanem a fővárosba bejövő és kimenő forgalom is akadálymentesebbé vált az ingázók örömére.
Csökkent a forgalom Budapesten. "A főváros sűrűn lakott belső területein (az Árpád híd térségében, a Váci út és Szentendrei út Körvasúttól délre eső szakaszain) csökkent a forgalom" - állítja a közlekedési minisztérium a forgalomszámlálásokra hivatkozva. Bár a híd közvetlen környezetében nyilvánvalóan megnőtt a járműforgalom, a tárca adatai szerint a növekedés "minden esetben elmarad az Árpád hídon kimutatható csökkenéstől". Ott óránként és egy irányba 700-800 járművel kevesebb halad át manapság.
Igaz, hogy immár nyolc hónapja használják az autósok a Megyeri hidat, a forgalmi adatok még jelenleg sem tekinthetők véglegesen beálltnak. Ezt igazolja, hogy a hídon még idén is folyamatosan változik, megállás nélkül nő a forgalom. Az átlagolt statisztikák szerint januárban 27,9 ezer jármű haladt át egy nap a hídon, februárban 31,2 ezer, márciusban 34,7 ezer, míg áprilisban már 39,2 ezer jármű naponta. De még ez is alacsonyabb az előre jelzettnél (58 ezer jármű naponta), amit a minisztérium szerint az M0 új szakaszainak átadása után ér majd el a híd.
Négykilométeres híd 63 milliárdból |