A 3008-as több kategória határán táncol, de leginkább crossovernek nevezhetjük. Igaz négykerék-hajtás nélkül
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)
Nincs ezen mit szépíteni, a magyar autópiac döglődik. Bár év eleje óta mindenki a csodára vár, a helyzet az, hogy egy csekély fellángoláson túl másnak nem igazán lehet örülni. Már tavaly év végén tudtuk, semmi esély arra, hogy a tavalyi amúgy nem túl magas darabszámot idén újra produkálja a piac. Manapság az importőrök már nem azért küzdenek, hogy a megközelítsék a tavalyi eladásaikat, hanem azon dolgoznak, hogy minél kisebb legyen a bukás. Kétféle módon lehet egy márkának ebből a helyzetből kikászálódni. Az egyik, hogy a már meglévő modelleket egyre kedvezőbb áron kínálja, bevezet új csomagokat, új, kedvező finanszírozást. A második pedig az, hogy új, az eddigieknél sokkal érdekesebb modelleket dob piacra. Ez utóbbi nem megy egyik pillanatról a másikra, így azok vannak szerencsésebb helyzetben, akiknek épp mostanra érett be egy új fejlesztés.
Nézze meg a hazai bemutatón készített videónkat!
A francia márkák az utóbbi kategóriába tartoznak, elsősorban a Peugeot meg a Renault. Sorra kapjuk a meghívásokat a nemzetközi és a hazai bemutatókra, ezért már meg sem lep minket, hogy újra egy Peugeot hazai debütálásán vettünk részt. A 3008-as nemzetközi menetpróbáján Nógrádi kolléga ellőtt szinte minden puskaport, de azért próbálunk újra érdekességgel szolgálni.
Azt például eddig nem sok mindenki mondta el, hogy az európai eladások mintegy 1/3-a az alsó-középkategóriából származik, vagyis ez az egyik legfontosabb szegmens. A részesedése aránylag stabil, ezen belül azonban a karosszériaváltozatok aránya folyamatosan változik. Az utóbbi években egyre több vásárló keresi az SUV, vagy inkább a crossover autókat, ezért jönnek sorra a hasonló modellek.
Ideális családi autó, hiszen tágas, jól pakolható, variálható
A Peugeot próbálta megosztani a vásárlóit, minden igényhez más autót tud ajánlani. A hagyományos ügyfeleknek ott a kompakt 308 vagy a kombi 308 SW. Ha valaki újdonságra vágyik, kisebb terepes hajlammal, akkor neki való a 3008, de az egyterűre vágyóknak hamarosan jön az 5008 is.
A 3008-as a 308-as padlólemezére épült, ez abból is látszik, hogy a tengelytávolsága ugyanakkora. A 3008 azonban kicsit hosszabb és szélesebb, markáns különbség, hogy csaknem 20 centiméterrel magasabb. A cég szerint a modell három kategória előnyös tulajdonságait egyesíti: olyan jól kezelhető és olyan jó a menetdinamikája, mint egy kompaktnak, tágas, mint egy egyterű, de szabadidős autó is, mint egy crossover.
Könnyebb terepen is egészen jól boldogul, a Grip Controll segítségével lehet állítani az ESP programozását
Leginkább az utóbbi, ezért a kategóriában olyan ellenfelei vannak, mint a már két változatban kapható Qashqai, a Tiguan, vagy éppen a Kuga. Bár leginkább crossover, négykerék-hajtás nem rendelhető hozzá. Ehelyett ott a Grip Controll nevű szerkezet, amely az ESP működését hangolja. Ötféle állása van, külön egy a havas utakra és a homokra, egy pedig a sárra, könnyebb terepre. Gyakorlatilag a kipörgő kerekek fékezésével kelt olyan hatást, mintha az autóban differenciálzár is működne. Az autó futóművében van még egy érdekesség, ez a Dinamic Rolling Controll, amely a hátsó futóműben fejti ki hatását, nagy sebességű kanyarokban csökkenti a karosszéria dőlését.
A 3008-as futása azonban már önmagában is elég meggyőző élmény. A futómű inkább kényelemre hangolt, kiválóan vasalja az úthibákat, ugyanakkor lendületes autózásra is alkalmas. A modell felépítéséből adódik, hogy nem a versenypályára tervezték, de méretei ellenére egészen jól fordul. Emellett a dízelmotorok mellett is csendes, kifinomult az autó futása. Nem a vezetési élmény a lényeg, de öröm megjegyezni, hogy ebben az autóban a kormány mögött jó ülni. Minden tökéletesen beállítható, a kormány pontos, a váltó kicsit hosszú úton jár, de így is nagyon jó. Egyik motor sem repíti szélvész gyorsasággal, de a rövid tesztút során mindkét dízel tetszett.
A csomagtartó alapban 432 literes, ami akár 1604 literes is lehet
A 3008-ast egyelőre kétféle benzines és két dízelmotorral lehet megvenni. A benzinesek közül az alap 1,6-os 120 lóerős, ehhez csak ötfokozatú váltó jár. A BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes turbós már 150 lóerős, a dízelek közül a kisebb 110, a nagyobb szintén 150 lovas. Idén novemberben a nagy dízelt 163 lóerős változatban is lehet kérni, ahhoz jár az automata váltó. Az alapmotortól feljebb már csak hatfokozatú váltóról beszélhetünk.
A dízeleket próbáltuk, de a turbós benzines a nyerő A sajtótájékoztatón azt mondták, hogy az 1,6-os turbós benzines karaktere illik a legjobban a 3008-ashoz, azonban a sors úgy hozta, hogy a két dízelt sikerült kipróbálni. Az 1,6-os HDi 110 lóerős teljesítménye pont annyira volt elég, hogy az autót az átlagosnál nagyobb dinamizmussal mozgassa. Autópályán már egy kicsit lomhább, de cserébe nem eszik sokat. A kétliteres már egy magabiztosabb darab, de lényegesen magasabb áron. Azonos felszereltségnél 600 ezer forint a különbség, de az alapfelszereltséghez a 2.0 HDI nem választható. A nagyobb dízel már autópályán is elég lendületesnek tűnik, de ha az ár/érték arányt nézzük, akkor tényleg az 1.6 THP motor lehet az ideális.
|
A 3008 előnyei között mégsem a motorválasztékot vagy a jó vezetési pozíciót emelném ki, sokkal inkább a csöndes, kiegyensúlyozott futását. Emellett még ott az ötletessége, a praktikuma, a variálhatósága. Egyrészt az üléseket játszi könnyedséggel lehet döntögetni, de a nagy ötlet a háromszintes csomagtartó is. Alaphelyzetben 432 literes, de az ülések ledöntésével ez a szám akár 1604 literig is nőhet. Az autó tele van tárolórekesszel, amelyek közül a két ülés között található könyöklő hatalmas hűtött rekesze érdemel külön figyelmet. Az ötletekből sincs hiány, hiszen a műszerfal igen különleges lett, igaz a középkonzol erősen hasonlít az Audi R8-éra. A Head Up Display ebben a modellben nem a szélvédőre vetíti az adatokat, hanem egy felnyíló kis műanyaglapra.
Egy kicsit az Audi R8-aséra hasonlít a középkonzol
Az új 3008-as az 1,6-os alapmotorral egy mostani bevezetési akció keretében 200 ezer forinttal olcsóbb, így már 4,79 millióért hazavihető. Ez a nagyobb motorokkal, teljes felszereltséggel akár 8 millió forintig is elmehet - akár a konkurenseknél. Ebben tehát nem tűnik ki a 3008 a crossoverek közül, azzal azonban igen, hogy nem létezik összkerekes változata. Illetve lesz majd egy, 2011-ben, a Hybrid 4.