A családi autó családok ezreinek a Renault Thaliát jelenti
Korábbi cikkünkben viszonylag gyorsan eldöntöttük, milyen olcsó kabriót vennénk nyárra. Most sokkal nagyobb fába vágtuk a fejszénket. A hobbiautó-vételnél ugyanis lényegesen gyakoribb, hogy a mindennapi életre kell jó autót választani. Egy olyat, amely a családnak is megfelel, praktikus, nem túl drága fenntartani, megbízható és biztonságos.
Rovatunk tagjainak tehát ezúttal az volt a feladatuk, hogy kiválasszák, milyen családi autót vásárolnának. Egy jól felszerelt kisautót manapság körülbelül három millió forint körüli összegért megkapni, ezért ez lett az összeghatár. Ennyiért kisebb, de új, és nagyobb, korosabb modelleket is kínálnak, ám a lehetőségek közé még így is sok extrém modell befér, ezért további szabályként meghatároztuk, hogy a választott autónak minimum öt üléssel és legalább 450 literes csomagtartóval kellett rendelkeznie.
A mai új autók között a Logan MCV-vel ár/érték arányban nehéz versenyezni
Akkor tehát milyen autókról beszélünk? Ha új autókat nézzük, akkor ez csak a kisautó kategória lehet, ott is az olyan limuzin, mint a Thalia, vagy éppen kombi, mint Clio kombi. Érdekes, hogy a Skoda Fabia Combi, vagy a Peugeot 207 SW már átcsúszik a határon, igaz nem sokkal. A legjobb vétel azonban szerkesztőségünk egybehangzó véleménye alapján a Dacia Logan MCV, ugyanis ebből már egy 1,6-os benzines is kijön ennyiből hét üléssel, amelyek közül még a leghátsók is kényelmesek. Meglepő fejlemény, de más típus nagyon nem is felel meg kritériumainknak: vagy kicsi a csomagtartója, vagy már alapáron is jóval drágább három millió forintnál.
Marad tehát a használtautó-kínálat. A kombi és az egyterű a legkézenfekvőbb lehetőség, mindkettőből bőséges a kínálat. egyterűből ott a kisebb Xsara Picasso, amiből talán a legtöbb van hazánkban, de ott a kiváló Ford C-Max, Toyota Corolla Verso, a Renault Scénic. Ha nagyobbat akarunk, akkor Ford Galaxy, Avensis Verso, Espace, Mazda MPV, hogy csak néhányat említsünk.
A kombikínálat még hatalmasabb. Az újak közül a Fabia Combi, Clio Grantour talán jó választás a kisautóknál, de az alsó-középkategóriában már Corolla, Focus is lehetne, de talán a Skoda Octavia kombi a legnagyobb. Munkatársaink sokkal szívesebben választottak a nagyobbak közül, ahol nagyon jó ajánlólevéllel rendelkezik a Ford Mondeo, Mazda6, Honda Accord - itt is hosszasan lehetne sorolni a még létező modelleket.
Viszonylag bőséges választékból szemezgethettünk tehát - rovatunk hat munkatársa indokolja választását.
Boldogságot mindenkinek - BMW 320d Touring
Akkor hát mit? Az 1,3 gyereknek és velejáróinak azért kell a hely hátul: eleinte a babakocsinak, később a háromkerekű bringának, aztán a dobszerkónak - ha nem is egyterű, de kombi kell a családnak. Viszont ha már a rovatunk varázspálcája elintézett - szerintem nem éppen átlagos - képzeletbeli hárommilliót a családnak, akkor azt ne tömegautóra költsük, hanem olyanra, ami a kötelező feladatok megbízható teljesítése mellett örömet okoz apának, anyának, de még az 1,3 gyereknek is. Új autó kizárva, hiszen az átlag magyar család nem engedhet meg magának három év alatt egymilliós buktát, ezért értéktartó kocsi kell. Mondjuk egy 2005-ös BMW 320d Touring 2,89 millióért. Igaz, hogy a csomagtartója csak 435 literes, de a praktikus kombi karosszéria bőven pótolja a kiírásunkhoz képest tizenöt literes mínuszt. Az évtized közepén kifutott, a modellciklus végére összeérett E46-osokból bőséges a kínálat 2,5-3 millió között a hazai piacon. Vannak vezetett szervizkönyves, sérülésmentesnek mondott, és kereskedői garanciával kínált példányok is, és a típus már bőven hozza a kötelezőt: felszereltségtől függően elektromos gerinctámasz, függönylégzsák, isofix gyerekülés-rögzítési pontok, tolatóradar, ESP, csomagrögzítő, tempomat stb. található a kocsikban. És igen, hátul kapar, jobban kanyarodik az akkori ellenfeleinél, precízebb a kormánya, valamint nyomatékosabb (330 Nm) és erősebb is (150 lóerő). Nem vitás, hogy ezzel a kocsival örömmel közlekedne a 176,9 centis apa, és ebbe be tudná pakolni a tescós szatyrokat a 167,2 centis anya. Sőt, némi irigységgel a hangjában megkérdezné a suli udvarán az 1,3 gyereket a verekedős fiú, akitől mindenki tart, hogy "mennyivel megy a béemvétek?". A válasz egyenlő lenne egész tanévre a védelemmel: "kétszázhússzal". Boldog lenne az egész család. Lencsés Csaba |
Amerikai családanyák Suzukija - Volvo V70
Gondoljunk a nyugdíjas éveinkre is: maximum kényelem, nulla izgalom
Amerikában már régen tudják a háziasszonyok, hogy ha családi autóra van szükség, akkor egy nagy Volvo kombi talán a legjobb választás. Nem véletlen, hogy a Volvo az egyetlen autómárka, ahol a V70-es kombi önálló típusként szerepel a modellpalettán, még akkor is, ha műszakilag közeli rokona az S80-asnak. Hárommillió forintért már számtalan V70-es közül lehet választani a hirdetési portálokon, de természetesen még az előző generációból, amelyet 2000-ben kezdtek el gyártani az 1997-ben bemutatott S80-as padlólemezére, és egészen 2007-ig gyártásban maradt. Ez a nemzedék sikeresen ötvözte a klasszikus, kocka Volvo kombi formát a márka újabb formanyelvével, amelynek jellegzetessége a gömbölyű orr és a vállas kialakítású karosszéria volt. A B oszlopig a lemezek szinte teljesen megegyeznek a sokaknak tetsző S60-assal, mögötte viszont szép átmenettel szögletesre vált a forma. A kocka alakú hátsó a helykihasználás miatt előnyös, a 485 literes csomagtartó sokkal jobban megpakolható, mint egy csapott hátú "lifestyle" kombinál, és nem is csúnya vele az autó.
Mellesleg a márka megítélése is szimpatikus, mert általában azok az értelmiségiek vásárolták, akiknek volt mit a tejbe aprítani, prémiumautót akartak, de ódzkodtak a BMW-k, Audik, Mercedesek maffiózós imázsától, és a vezetési élmény helyett a kényelmet és a biztonságot helyezték előtérbe, egy jó családi autó két legfontosabb ismérvét. Nos, a kényelem tényleg elsőrangú egy V70-esben, már az alapáras ülések is verik az otthoni fotel kényelmét, de a feláras sportülések természetesen még jobbak. Kifejezetten lágyra hangolták a felfüggesztéseket, emiatt szűk kanyarokban bizony dülöngél az autó, de egy hosszú utazás kevés autóban pihentetőbb, mint egy V70-esben. Az autó egyetlen hibája, hogy a 2755 mm-es tengelytáv dacára a hátsó sorban nem olyan káprázatosan nagy a lábtér, mint várnánk, de 185 centiméteres magasságig azért kényelmesen elférni. A kicsiknek még gyerekülés sem szükséges bizonyos magasság fölött, mert a hátsó ülésbe integrált, kihajtható gyerekülés tökéletesen látja el a feladatát.
Különlegességnek számít, hogy a motorpalettán csak soros öthengeres motorok szerepelnek, ezek közül már a 2,4-es, 170 lóerős benzines is jó szívvel ajánlható, és nem csak az összetéveszthetetlen morajlása miatt. Még jobbak a turbós verziók, de ezek már 12 liter körül fogyasztanak városban, ezért jobb választás a 7-8 literrel is elketyegő D5-ös dízel, a Volvo első saját fejlesztésű dízelmotorja. Ebből érdemes még a 2005-ös modellfrissítés előttit venni 163 lóerővel, mert sokkal szebb a hangja, mint a későbbi 185 lóerősnek, és 340 Nm-es nyomatéka is bőven elég az 1,6 tonnás autó mozgatásához. Sportos apukáknak még ott van a 300 lóerős R verzió, állítható keménységű futóművel, összkerékhajtással és Brembo fékekkel, de ezek a Volvók egyrészt nagyon ritkák, másrészt még nem férnek bele a hárommillió forintos költségkeretbe.
Gulyás Péter
A kategória legnépszerűbb autója - Ford Focus C-Max
Kitaláltuk: maximum három millióig, legalább ötszemélyes és 450 literes csomagtartóval rendelkező autókból lehet választani, szigorúan családi autó céllal. Sajnos nem találtam egyetlen jó vételnek számító régi M5 Touringot vagy Subaru Impreza GT kombit, így aztán mégis komolyan vettem a feladatot. Az már az elején biztossá vált, hogy hárommillióért új autót sosem vennék, ebből csak egy jól felszerelt kisautóra telne. Nincs ezekkel semmi bajom, de a 450 literes csomagtartó miatt már olyan modellekről kéne beszélnem, amelyektől kiráz a hideg. Egyetlen egy van, amit a kollégák is ki fognak emelni, és én is nagyon jónak tartok: a Dacia Logan MCV. Ha használt családi, akkor egyterű, méghozzá alsó-középkategória. A Xsara Picasso eszméletlen olcsó, de nem az én stílusom, így járt az egyébként nem rossz Zafira is. Én azonban a Toyota Corolla Verso és a Focus C-Max között vacilláltam, de végül a Ford győzött. Élvezetesebb vezetni, és jobb ajánlatokat is találtam. A kiszemelt egy 2007-es évjáratú, modellfrissítés utáni 1,6 literes dízel C-Max lett, amelyben 54 ezer kilométer van. Nagyon jól felszerelt, alig használt, egyetlen hibája, hogy "csak" a 90 lovas dízel van benne, meg hogy ezüstszínű. Ettől függetlenül egy családnak hibátlan választás, és még az apuka sem fogja halálra unni magát a kormány mögött. Vida János |
Semmi érzelem - Dacia Logan MCV
Olcsó fenntartani és akár 7 személy számára is kényelmes: nincs ennél logikusabb választás
Bár autóőrült vagyok, családi autónak kizárólag olyan kocsit választanék, amit használati tárgyként tudok kezelni mindenfajta érzelmi kötődés nélkül. Reményeim szerint így megelőzhetők lesznek azok az ordibálások, amikor csoki kerül a huzatra, vagy életünk értelme némileg leamortizálja az autót egy rosszul sikerült parkolás közben. És ha már használati tárgy, akkor legyen minél nagyobb, takarékosabb, természetesen mindezt úgy, hogy a lehető legkevesebb pénzt kelljen rááldozni, hiszen így több marad az igazi szerelemnek számító négykerekűre, amelynek természetesen még csak a közelébe se mehet a rokonság.
Autósmozink a hétszemélyes Daciáról
A fenti kritériumok alapján nálam egyértelműen a szekrényhátú Dacia Logan MCV a befutó a Renault szupertakarékos 1,5 literes dízelével. Persze erre sokan kezdhetnek el fanyalogni, hogy hárommillió forintért már "rendes" autót is lehet kapni, ám ekkorát, ilyen fiatalt nem, márpedig egy családi autónál nem utolsó szempont, hogy még legyen rajta garancia. A gyalázatos minőségű magyarországi utakra ennél jobbat ki sem lehet találni, a szívem szakadna le a futóművel együtt egy drágább, igényesebb kidolgozású autóban. A bődületesen nagy beltér kellemesen minimalista, olyannyira, hogy egy-egy sárosra sikerült hétvégi kirándulás után akár slaggal is ki lehet tisztítani. Bár a kis dízellel nem én lennék az utak királya, de amíg ezzel a motorral is simán megy a 130 km/órás tempó az autópályán, nem teljesen mindegy?
Nógrádi Attila
Ha család, akkor biztonság - Volvo 960 kombi Szürkének és borúsnak érezném az életem, ha mondjuk egy Toyota Versóba kellene reggelenként beülnöm egy érzelemre ható autó helyett. Be kell azonban látnom, a családi autónál, amelyet a család nőtagja éppúgy használ, mint a férfi, fontosabb a megbízhatóság, mint egy hobbicélú járműnél, és nehezebb tolerálni egy egy-kéthetes szervizelést, amire azért, ismerjük el, egy huszonéves kedvencnél néha azért szükség van. Úgyhogy megértem és jó választásnak tartom a Daciát, a C-Maxot, a BMW-t, a Mazdát, de nem tudom beleélni magam abba a helyzetbe, hogy hárommillió forintért vegyek autót. Megbízhatóság, biztonság, család... a biztonsághoz pedig teljesítmény is kell (van, hogy a hirtelen gyorsítás éppoly életmentő, mint máskor a jó fékek), és azért a stílustól se tekintsünk csak azért, mert nőt és gyermeket vállaltunk. Mondjuk ez:
Féjja Zsolt |
Egy élvezetes sportkombi - Mazda6 Sportkombi
Legújabb kerettagunk családi autóban is az MX-5-ösét keresi
Szerintem a legjobb választás nem más, mint egy Mazda 6 Sport Kombi 2.3 GT. A kombik minden erényét ötvözi a Mazdákra jellemző minőséggel. Egy kicsit unalmas, nem túl különleges, de legalább nem is állnak ki úton, útfélen versenyezni vele. 8,9 másodperces gyorsulásával tartja a lépést még az MX-5-tel is. A 2,3 literes négyhengeres motor egyik nagy előnye, hogy nem kell agyonpörgetni ahhoz, hogy lendületesen haladjon. Ilyenkor hangja sincsen, aludhat a gyerek a hátsó sorban. Ha viszont nem kell óvni a gyermek álmát, a gázpedált tiporva megjön a mosoly a vezető arcára, ami még a benzinkúton sem fagy le. Vegyes használat mellett nem nagyon fog 13 liter fölé kúszni a fogyasztás.
A beltér anyagai minőségiek, bőven van hely elöl, meg egy félköbméteres csomagtartó a holmiknak. A hátsó ülések osztottan dönthetőek, ha még több mindent kell szállítani. Ebben a felszereltségi szintben már benne van az automata klíma, többlemezes CD-váltó, a xenon fényszóró, az ABS, az EBD, négy féktárcsa, a DSC, a fékerőelosztó és hat légzsák is. Az MX-5 teljesítményéhez méltó a futóműve is: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztésnek hála nem kell minden gyorsan vett kanyarban az MX-5-ért sírni.
Gergely János