2005-ben a kerékpárbalesetet szenvedő Loeb távollétében Duval győzött. A néhai Colin McRae majdnem dobogóra hozta a gyári Skodát, drámai körülmények között esett ki az utolsó napon. A híres nagy ugrató idén már nem szerepel a programban
Utoljára 2006-ban volt Ausztráliában rali-vb futam, melyet még a majd' két évtized alatt megismert és megszokott vörös murvával illetve kaviccsal borított utakon rendeztek. 2009-ben teljesen új helyszín várja a mezőnyt, nagyjából négyzer kilométeres távolságra a régi gyorsaságiktól. A pályák jellege is más, ezúttal tempós, szilárdabb burkololatúak szerepelnek a programban, melyek talán az új-zélandi szakaszokra emlékeztetnek a legjobban. A helyi környezetvédők még az utolsó pillanatban is megpróbálták betiltatni a környéken a ralit, de a bíróság elutasította a beadványt. A versengés a szuperspeciállal - melyet rögtön kétszer teljesít a mezőny - már helyi idő szerint csütörtök este megkezdődik, ide majd a pénteki és a szombati versenynap végén is visszatértnek a versenyzők. Összesen szokatlanul sok, 35 gyorsasági szakaszt kell majd teljesíteni, de mivel ezek nagy része rövidebb, az össztáv belefér a szabályok adta keretbe.
Nagyon kevesen vállalták az utazást Ausztráliába. Mindössze 45 páros neve szerepel a nevezési listán - döntő többségük helyi -, ráadásul több duóról lehet tudni, hogy nem fognak elrajtolni. Érdekesség, hogy kivétel nélkül mindenki összkerékhajtású autóval indul majd. Az állandó csapatok teljes létszámmal jelen lesznek, mind az öt gyártó képviselteti magát. A világbajnoki címért csatázó Loeb és Hirvonen is azon a véleményen vannak, hogy a legkisebb hiba is a győzelembe kerülhet, továbbá mindketten komolyan számítanak csapattársukra. Ami igaz az igaz, Sordo és Latvala sokat segíthetnek nekik, ha esetleg sikerül pontokat rabolniuk a rivális elől. Hirvonen előnye három pont - világbajnokságot ennek a harmadával is lehet nyerni, ha viszont figyelembe vesszük, hogy a következő futamot aszfalton rendezik - ahol a papírforma kettős Citroën-győzelmet ígér -, akkor meg kevés, tehát kiemelt jelentősége van az ausztráliai végeredménynek.
Négy esztendeje még Manfred Stohl és a Peugeot 307 WRC felfértek a dobogóra. Az osztrák azóta visszavonult, az autó pedig a magyar bajnokságban nyeri a futamokat
A Stobart Ford a megszokott Wilson-Henning Solberg, a Citroën junior gárdája pedig Rautenbach-Ogier felállásban indul. Villagra is ott lesz a rajtnál, egyautós Munchi's csapatként, rajtuk kívül egy szem WRC lesz a mezőnyben: Al Quassimi Focusa. Petter Solberg távol marad az eseménytől, a Finn-rali után nyugdíjazta a Xsarát, és már a szezont záró két európai versenyre koncentrál. A Citroën és a Ford csapat is azt szeretné, ha a tapasztalt norvég őket segítené a végjátékban, mindketten szívesen adnának egy autót alá. Döntés később születik ez ügyben, Solberg mindenesetre jobban örülne, ha nem csak a maradék két futamra keresné kegyeit a két gyár.
A PWRC-sek is ott lesznek a déli kontinensen. Az élmezőny nagy része ezt a futamot hagyja ki, de a bajnokságot vezető Araujó az utolsó pillanatban mégis az indulást választotta, és inkább majd a szezonzárótól marad távol. Úgy gondolkodott, hogy a vetélytársak távollétében most nagyobb esélye lesz győzni. Furcsa egyébként a helyzet összetettben, mivel Al-Attiyahtól technikai szabálytalanság miatt elvették görögországi győzelmét, így még a jelenleg ötödik helyen álló friss JWRC világbajnok Prokopnak is van matematikai esélye a győzelemre. Araujó és Prokop mellett a norvég Brynildsen számít favoritnak a kategóriában, a dolgukat talán Arai, illetve a két helyi szabadkártyás, Bates és Crocker nehezítheti meg a legjobban. Előbbi egy kuriózumnak számító S2000-es Corollával indul, utóbbinak pedig Chris Atkinson öccse, Ben fog navigálni. Számos ausztrál páros nevezett N-es autóval, de a hírek szerint a géptávételen több régebbi Lancer (még Evo V-ös is szerepel a listán), és Impreza könnyen elvérezhet.
Ausztráliában legutóbb Mikko Hirvonen nyert, "jutalomból" a célban csapattársai kalodába zárták, és tortával dobálták meg. Alighanem idén is elviselné ugyanezt a finn, a tíz pontért cserébe
A mindenki számára ismeretlen terep okozhat meglepetéseket, és mivel az összes tabella úgy áll, hogy minden pontnak nagyon számít, még a szokottnál is nagyobb harc várható. Az időeltolódás a verseny helyszínén nyolc óra Magyarországhoz képest.
A világbajnokság állása:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 68 |
2. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 65 |
3. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 44 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 31 |
5. | H. Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC | 27 |
6. | P. Solberg/Mills | Citroën Xsara WRC | 25 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 20 |
8. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 16 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 119 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 105 | |
3. | Stobart VK M-Sport Ford Rally Team | 64 | |
4. | Citroën Junior Rally Team | 33 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 20 |
1. | Araujó/Ramalho | Mitsubishi Lancer Evo IX | 37 |
2. | Al-Attiyah/Bernacchini | Subaru Impreza STi N14 | 31 |
3. | Sandell/Axelsson | Peugeot 207 S2000 | 28 |