Januárban készített körkérdésünk alapján úgy tűnt, az érintetteknek sincs fogalmuk arról, hogy október 20-ától március 8-áig nem autózhatnak saját, "kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó" autójukkal Budapest tágan értelmezett belvárosában.
Becslések szerint a korlátozás a Budapesten regisztrált járművek mintegy ötödét érinti, ez közel nyolcvanezer autót jelent, amelyeket a hátsó rendszámtáblán elhelyezett, a környezetvédelmi besorolást jelző sárga plakettről lehet megismerni. Jellemzően a régebbi, katalizátor nélküli, valamint a nem szabályozott katalizátorral rendelkező négyütemű benzines, a kétütemű benzines, valamint az 1998 előtti dízelek ilyenek.
A piros területre október 20-ától tilos lenne behajtaniuk a sárgaplakettes járműveknek
A rendelet készítőinek célja az volt, hogy a legszennyezőbb járművek majdnem féléves kitiltásával annyival csökkentsék a légszennyezettséget, hogy ne kelljen szmogriadót elrendelni. Azért, hogy ezt elérhessék, még a tiltott zónán belüli lakosokkal sem kivételeztek a szabályozásban.
Augusztusban enyhítettek a szigoron: bővítették a mentességet élvező járművek körét, a térképen pirossal jelzett övezetben lakók három évre behajtási engedélyt kaptak. Elvileg két hét sincs már október 20-áig, de tapasztalataink szerint az érintettek közül is sokan vannak még, akik semmit nem tudnak a behajtási korlátozásról.
Januárban az érintettek sem tudtak a rendeletről
Kapnak még egy kis haladékot a felkészülésre. Idén biztosan nem vezetik be a korlátozást - nyilatkozta a Magyar Rádiónak Gonczlik Tamás, a Főpolgármesteri Hivatal környezetgazdálkodási és energetikai ügyosztályvezetője. Több feltétel nem adott még ugyanis, többek között nem készültek el a behajtást tiltó táblák.