Inkább az észre hat - Seat Exeo 2.0 CR TDI teszt

Vágólapra másolva!
Ezt a tesztet el lehetett volna úgy is intézni, hogy egy korábbi A4-es Audi tesztjét bemásoljuk, és kicseréljük a nevet. Az Exeo azonban egy modernebb dízelmotorral több a régi A4-esnél.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az új csúcsmodellnél a Seat nem bízott semmit a véletlenre. A korábbi A4-es Audi Seat Exeóként is jó autó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Mit lehet írni egy olyan modellről, amely szinte ugyanebben a formában már négy éve járt nálam? Körülbelül ugyanazt, mint négy éve, beszámítva, hogy közben a vetélytársak is erősödtek. Nem változott semmi, csak a motor lett más, meg a márkajelzés az orrán. Ha egészen pontosan akarnék fogalmazni, akkor még az orr és a farrész átformálása mellett azt is meg kéne jegyeznem, hogy a műszerfal is kicsit más, de nagyjából akkor is elmondható, hogy a Seat Exeo a régi A4-es Audi.

A spanyolok jól befürödtek a harmadik generációs Toledóval. Amikor kijött, az jutott róla eszembe, hogy olyan benga, mint a Renault Vel Satis. Nagyjából ugyanolyan gyorsan el is tűnt az érdektelen autók süllyesztőjében. A Seatnak tehát gyorsan kellett valami a pótlására, és van egy olyan érzésem, hogy nem volt meg a fejlesztéshez szükséges sok-sok millió euró. Meghozták tehát az egyik legértelmesebb döntést.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nem lett szebb, de könnyebben elérhető


Hogyan lehet minimális költséggel piacra dobni egy új modellt? Erre már évtizedekkel ezelőtt is megvolt a recept, a Volkswagen-csoport mégis mindenkit meglepett azzal, hogy ezt az Audi-Seat kapcsolatban is alkalmazza. Fogták a régi A4-es gyártósorát, és szépen átvitték Martonellbe. Kellett egy új orr és far, meg le kellett gyártani az új emblémákat, de nagyjából ennyi - máris kész a kategória egyik legjobb autója. Ugyanaz a modell, amely a prémium szegmensben ma már nem állná meg a helyét, eggyel lejjebb pozícionálva máris minőségi termék. A konszern tehát jól kitalált mindent.

Nógrádi kolléga menetpróbájából egy mondat nagyon emlékezetes számomra: "Ez a legjobb Seat, amit valaha építettünk". Ez egy gyári szakember szájából hangzott el, ami elgondolkoztató. Egyrészt azt képzelik, hogy ezt ők építették, másrészt nyíltan elismerik, hogy a Seat eddig önmagától nem gyártott ennél jobbat. Ez nem véletlen, hiszen nem a prémiumvásárlók igényei alapján gyártottak autót, most pedig egy ilyen kaptak ajándékba. És itt ez a lényeg, hogy egy prémium modellből elérhető árú középkategóriás autó lett. Kit érdekel, hogy régebbi konstrukció, mikor még most is megállja a helyét, sőt az új turbódízel motorral még jó választás is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az A4 Cabrio műszerfala elegáns megoldás egy Seatnak


Vásárlói szempontból csak örülhetünk annak, hogy egy Audi Seat logóval és árszabással is megkapható. A minőség szinte ugyanaz, csupán a megjelenés változott. Az Exeo olyan, mintha egy modellfrissített, átemblémázott A4-est néznénk, amelynek túl lágyak lennének a vonalai. Nem lett szebb, de nem is ezért fogják keresni a vásárlók. A minősége a meggyőző, és Seat vásárlásnál ez a lényeg.

Az Exeo belseje persze sokkal kifinomultabb, mint mondjuk egy Leoné - persze, hiszen belül is minden Audi. Annyi a változás a korábbi A4-hez képest, hogy az Exeóba az A4 Cabrio műszerfalát tették be. Ebben a középkonzol felett kerekek a szellőzők, míg az általam vezetett korábbi A4-ekben szögletes volt. Nem nagy különbség, de ez még jobban is néz ki. A felszereltség egészen jó, és a sportos bőrülések is tökéletes benyomást keltenek.

Vezetni is jó, ami igen fontos a Seat-flottában. Azzal nagyon jól jártak, hogy a sportosabb Auditól jött a modell, hiszen a futómű inkább kényelmes, de azért kanyarokban is elmegy, jól lehet vele kanyarogni, bár alapvetően nem a sportos stílusra ösztönöz. Talán a kicsit feszesebb Sport csomagos változat élményautósabb. Az viszont tetszett, hogy a futómű csendesen, észrevehetetlenül teszi a dolgát. A kormányzás rásegítése remek, a váltó is majdnem tökéletes, vezetni tehát kifejezetten jó. A futóműve mégis kicsit idejétmúlt, amit jól mutat a német Auto Motor und Sport nemrég rendezett tesztje. A kategória tíz legmenőbb modelljét hasonlították össze, és az Exeo minden menetdinamikai mérésen az utolsó lett. A legjobb eredményeket egyébként a zseniális négykerék-kormányzású Renault Laguna GT produkálta.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy alacsonyabb termetű vezető mögött is csak ekkora a hely


A korábbi A4-es minden pozitív tulajdonságát örökölte tehát az Exeo, a negatívumokból pedig csak a kis hátsó lábtér maradt meg. A hírek szerint később jön belőle egy hosszabb változat is, amely egyértelműen a lábtér problémára lehet egy jó megoldás. A 460 literes csomagtartó kisebb lesz, de legalább hátul két magasabb felnőtt kényelmesen elfér majd. Egyébként az A4 Avant mintáján hamarosan érkezik a kombi is, amely talán még a limuzinnál is vonzóbb választás lehet.

Szerencsére a motorkínálatban már az új közös nyomócsöves dízeleket találni, amelyek közül a középső teljesítményszintet jelentő 143 lóerős kétliteres turbódízelt sikerült kipróbálni. (A 120 lóerős változatot ugyanis még nem kapni.) Ez a motor elég erős, miközben az étvágya sem túlzó. A hosszú hatodiknak köszönhetően autópályán sem forog vészesen sokat, így ilyenkor az a fogyasztása lemegy 6 liter környékére. Városban lendületesen hajtva már nyolcat is eléget, de a 7,3 literes teljes átlag teljesen jónak számít. A motor járáskultúrája jobb, mint a korábbi PD TDI-é, tehát az Exeo ebben jobb is az elődnél. Már ez a motor is tökéletes teljesítményszintet jelent, de ha valaki mellbevágó rugalmasságot akar, annak a 170 lovas változatot kell választania. Külön érdekesség, hogy Style felszereltség mellett ez egy, míg a Sportnál már "csak" 600 ezer forint felárat jelent. Ennyit talán nem ér a váltás, hiszen már a 143 lóerős is eléggé dinamikus, és még ott a jóval olcsóbb chiptuning lehetősége is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az egyetlen fontos újítás a közös nyomócsöves turbódízel motor. Az Audiban nem volt


Az Exeo tehát nagyon jó alapokkal tört be a középkategóriába, de így sem lesz egyszerű dolga. A spanyolok egy kategóriával feljebb léptek minőségben, de a konkurencia is fejlődött. A Toyota Avensis, Mazda6, Honda Accord, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkswagen Passat, Renault Laguna, Peugeot 407 fémjelezte versenyben még ennek a modellnek sem biztosított a vezető szerepe, hiába tudja mindenki, hogy ez egy Audi. Szerencsére az ára nem az, így bátran versenyezhet a vetélytársakkal. Cégautónak tökéletes választás lehet, a minősége kárpótol a kevésbé rangos márkanévért.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1968 cm3. Furat/löket: 81/95,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 105 kW (143 LE)/4200. Nyomaték: 320 Nm/1750-2500. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4661/1742/1430 mm. Tengelytáv: 2642 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1522/1523 mm. Tömeg: 1430 kg. Terhelhetőség: 560 kg. Csomagtartó térfogata: 460 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,2 mp. Végsebesség: 214 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 146 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!