Az új csúcsmodellnél a Seat nem bízott semmit a véletlenre. A korábbi A4-es Audi Seat Exeóként is jó autó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mit lehet írni egy olyan modellről, amely szinte ugyanebben a formában már négy éve járt nálam? Körülbelül ugyanazt, mint négy éve, beszámítva, hogy közben a vetélytársak is erősödtek. Nem változott semmi, csak a motor lett más, meg a márkajelzés az orrán. Ha egészen pontosan akarnék fogalmazni, akkor még az orr és a farrész átformálása mellett azt is meg kéne jegyeznem, hogy a műszerfal is kicsit más, de nagyjából akkor is elmondható, hogy a Seat Exeo a régi A4-es Audi.
A spanyolok jól befürödtek a harmadik generációs Toledóval. Amikor kijött, az jutott róla eszembe, hogy olyan benga, mint a Renault Vel Satis. Nagyjából ugyanolyan gyorsan el is tűnt az érdektelen autók süllyesztőjében. A Seatnak tehát gyorsan kellett valami a pótlására, és van egy olyan érzésem, hogy nem volt meg a fejlesztéshez szükséges sok-sok millió euró. Meghozták tehát az egyik legértelmesebb döntést.
Nem lett szebb, de könnyebben elérhető
Hogyan lehet minimális költséggel piacra dobni egy új modellt? Erre már évtizedekkel ezelőtt is megvolt a recept, a Volkswagen-csoport mégis mindenkit meglepett azzal, hogy ezt az Audi-Seat kapcsolatban is alkalmazza. Fogták a régi A4-es gyártósorát, és szépen átvitték Martonellbe. Kellett egy új orr és far, meg le kellett gyártani az új emblémákat, de nagyjából ennyi - máris kész a kategória egyik legjobb autója. Ugyanaz a modell, amely a prémium szegmensben ma már nem állná meg a helyét, eggyel lejjebb pozícionálva máris minőségi termék. A konszern tehát jól kitalált mindent.
Nógrádi kolléga menetpróbájából egy mondat nagyon emlékezetes számomra: "Ez a legjobb Seat, amit valaha építettünk". Ez egy gyári szakember szájából hangzott el, ami elgondolkoztató. Egyrészt azt képzelik, hogy ezt ők építették, másrészt nyíltan elismerik, hogy a Seat eddig önmagától nem gyártott ennél jobbat. Ez nem véletlen, hiszen nem a prémiumvásárlók igényei alapján gyártottak autót, most pedig egy ilyen kaptak ajándékba. És itt ez a lényeg, hogy egy prémium modellből elérhető árú középkategóriás autó lett. Kit érdekel, hogy régebbi konstrukció, mikor még most is megállja a helyét, sőt az új turbódízel motorral még jó választás is.
Az A4 Cabrio műszerfala elegáns megoldás egy Seatnak
Vásárlói szempontból csak örülhetünk annak, hogy egy Audi Seat logóval és árszabással is megkapható. A minőség szinte ugyanaz, csupán a megjelenés változott. Az Exeo olyan, mintha egy modellfrissített, átemblémázott A4-est néznénk, amelynek túl lágyak lennének a vonalai. Nem lett szebb, de nem is ezért fogják keresni a vásárlók. A minősége a meggyőző, és Seat vásárlásnál ez a lényeg.
Az Exeo belseje persze sokkal kifinomultabb, mint mondjuk egy Leoné - persze, hiszen belül is minden Audi. Annyi a változás a korábbi A4-hez képest, hogy az Exeóba az A4 Cabrio műszerfalát tették be. Ebben a középkonzol felett kerekek a szellőzők, míg az általam vezetett korábbi A4-ekben szögletes volt. Nem nagy különbség, de ez még jobban is néz ki. A felszereltség egészen jó, és a sportos bőrülések is tökéletes benyomást keltenek.
Vezetni is jó, ami igen fontos a Seat-flottában. Azzal nagyon jól jártak, hogy a sportosabb Auditól jött a modell, hiszen a futómű inkább kényelmes, de azért kanyarokban is elmegy, jól lehet vele kanyarogni, bár alapvetően nem a sportos stílusra ösztönöz. Talán a kicsit feszesebb Sport csomagos változat élményautósabb. Az viszont tetszett, hogy a futómű csendesen, észrevehetetlenül teszi a dolgát. A kormányzás rásegítése remek, a váltó is majdnem tökéletes, vezetni tehát kifejezetten jó. A futóműve mégis kicsit idejétmúlt, amit jól mutat a német Auto Motor und Sport nemrég rendezett tesztje. A kategória tíz legmenőbb modelljét hasonlították össze, és az Exeo minden menetdinamikai mérésen az utolsó lett. A legjobb eredményeket egyébként a zseniális négykerék-kormányzású Renault Laguna GT produkálta.
A korábbi A4-es minden pozitív tulajdonságát örökölte tehát az Exeo, a negatívumokból pedig csak a kis hátsó lábtér maradt meg. A hírek szerint később jön belőle egy hosszabb változat is, amely egyértelműen a lábtér problémára lehet egy jó megoldás. A 460 literes csomagtartó kisebb lesz, de legalább hátul két magasabb felnőtt kényelmesen elfér majd. Egyébként az A4 Avant mintáján hamarosan érkezik a kombi is, amely talán még a limuzinnál is vonzóbb választás lehet.
Szerencsére a motorkínálatban már az új közös nyomócsöves dízeleket találni, amelyek közül a középső teljesítményszintet jelentő 143 lóerős kétliteres turbódízelt sikerült kipróbálni. (A 120 lóerős változatot ugyanis még nem kapni.) Ez a motor elég erős, miközben az étvágya sem túlzó. A hosszú hatodiknak köszönhetően autópályán sem forog vészesen sokat, így ilyenkor az a fogyasztása lemegy 6 liter környékére. Városban lendületesen hajtva már nyolcat is eléget, de a 7,3 literes teljes átlag teljesen jónak számít. A motor járáskultúrája jobb, mint a korábbi PD TDI-é, tehát az Exeo ebben jobb is az elődnél. Már ez a motor is tökéletes teljesítményszintet jelent, de ha valaki mellbevágó rugalmasságot akar, annak a 170 lovas változatot kell választania. Külön érdekesség, hogy Style felszereltség mellett ez egy, míg a Sportnál már "csak" 600 ezer forint felárat jelent. Ennyit talán nem ér a váltás, hiszen már a 143 lóerős is eléggé dinamikus, és még ott a jóval olcsóbb chiptuning lehetősége is.
Az egyetlen fontos újítás a közös nyomócsöves turbódízel motor. Az Audiban nem volt
Az Exeo tehát nagyon jó alapokkal tört be a középkategóriába, de így sem lesz egyszerű dolga. A spanyolok egy kategóriával feljebb léptek minőségben, de a konkurencia is fejlődött. A Toyota Avensis, Mazda6, Honda Accord, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkswagen Passat, Renault Laguna, Peugeot 407 fémjelezte versenyben még ennek a modellnek sem biztosított a vezető szerepe, hiába tudja mindenki, hogy ez egy Audi. Szerencsére az ára nem az, így bátran versenyezhet a vetélytársakkal. Cégautónak tökéletes választás lehet, a minősége kárpótol a kevésbé rangos márkanévért.
Műszaki adatok |