A Venga bemutatójának helyszínéül a lüktető, pezsgő életet élő, változatos látványú Rómát választották, hogy ezzel is tükrözzék az autó szándékolt alaphangulatát
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Valahogy így emlegetik majd ezeket az időket a nyugdíjas részvényesek, amikor a szelvényeket vagdossák golf-time előtt: "Most komolyan, Hans, üthetnéd itt Floridában a labdát, ha akkor nem hallgatsz rám, és nem veszed meg azt a pár ezer Kia-részvényt?" Ha a gyár európai vezetői minden tervükből csak feleannyit látnak majd megvalósulni, mint amilyen lelkesen bemutatták a Vengát, már mehetünk is jegyezni. Az új kiskategóriás egyterűvel nem húzott lutrit a Kia: ebben az osztályban az utóbbi évek nem hoztak akkora fellendülést, mint például az elektromos keménytetős kabrióknál. Két alapvető piaci változást remélve bizakodik a gyár: reményeik szerint a fogyasztók a kisméretű, gazdaságosabb kocsik felé fognak vonzódni, másodszor pedig a sorra megjelenő különlegesebb modellek újra fellendítik az eladásokat ebben a piaci szegmensben, ahol a Kia a Vengával kiemelt pozíciót szeretne majd elfoglalni.
Jól látszanak az oldalsó lemezeket tagoló vonalak és a hátsó tetőszárny
Erre akár esélye is van, ugyanis az új modell nemcsak jól teljesít, hanem több nagyon vonzó elemet is tartalmaz. Kívánságra olyan extrákkal is felszerelhető, amelyek eddig nem nagyon léteztek ebben az osztályban. Folytatja azt a sort, amelyet a Cee'd kezdett: minőségi, jól vezethető, szemnek is kellemes autók jönnek le a gyártósorokról. Tavasszal még koncepcióként leplezték le Genfben, de két és fél hónapja a Frakfurti Autószalonon már bemutatták a nagyközönségnek a gyártásra kész modellt, amelynek teljes offenzívája Európára épül. Ugyanebben a városban, a Kia európai dizájnközpontjában tervezték a formát, szintén Németországban fejlesztették ki a technikát, mindent kifejezetten az európai vásárlók igényei alapján. Szlovákiában, Zsolnán gyártják, és természetesen eladni is Európában akarják. Az európai vezetők büszke szülőkként emlegették magukat. Peter Schreyer főtervező szerint a kiskategória egyterűi, vagyis a B-MPV-k (B-segment multi-purpose vehicle) elsősorban funkcionálisak, de a Venga ezen felül izgalmas és élvezetesen vezethető is. Első lépésként a látványt igyekeztek olyanná alakítani, hogy a lehető legtöbb ember ízlését megnyerje. Határozottan van benne egy adag németesség (egységes, masszív), de elég játékosságot is mutat (könnyedebb részletek, beltér). Némileg emlékeztet példul a Ford Kugára, de annál játékosabb, barátságosabb vonásai vannak.
Kis külsővel, de nagy helykínálattal támadják a kiskategóriás MPV-k osztályát
Ebben az évben ez már a harmadik újdonság a Kia kínálatában a felfrissített Cee'd és az új Sorento után. Ha az előző év végén bemutatott és idén piacra dobott Soult is ide számítjuk, akkor a negyedik. Chan Beom Jung, a Kia Motors Hungary elnöke elmondta azt is, hogy a következő két évben bevezetik a Sorento motorkínálatába a kétliteres dízelt, majd sorra jönnek a modellek következő generációi, a Sportage, a Picanto, a Rio, a Magentis és az Opirus is megújul. A sportvonalról viszont letettek, dacára az évekkel korábban látott tanulmányoknak.
A körmotívum domináns a beltér dizájnjában. A műanyagok kopogósak
Mivel nálunk komoly családi használatra számíthat a Venga, nem mindegy a csomagtartó mérete. Alaphelyzetben 314 literes, amit a padló 163 milliméteres lejjebb helyezésével és a hátsó üléssor 13 centiméteres előretolásával 570 literesre növelhetünk, utóbbi megoldásnak köszönhetően fokozatmentesen. Maximálisan előretolva a padot a korábban bőséges lábtér akkorára zsugorodik, hogy legfeljebb gyerekeknek lesz elég, de a sínből 9-10 centiméternyi pluszt kihasználva már elfér egy magasabb felnőtt is, és mögötte már elég nagy a csomagtartó. A további bővíthetőség a szokásos támlahajtogatást jelenti, ezt könnyedén, és egyenes felületet elérve hajthatjuk végre. Az autó utastere bőséges helyet kínál minden irányban, egyedül a hátsó ajtónyílások szűkek. Annak ellenére azok, hogy 2615 milliméteres a tengelytáv, mert így ugyan kitehették a sarkakba a kerekeket, ám a kormánykerék vagy egy méterrel az első tengely mögött van. Hiába nagyobb 6,5 centiméterrel a Venga tengelytávja a Soulénál, lábtérben az utóbbi a nyerő. A pakolóhelyekben nem akkora bajnok a Venga, mint például egy Renault, de az elvárható megoldásokat hozza. A menetpróba alatt ez fel sem tűnt, mert az összes kisebb holmit el tudtuk helyezni ide-oda.
A motorok mindegyike teljesíti az Euro 5 kibocsátási normáit. Látszik, hogy a dízelekre jobban koncentráltak, hétből öt ugyanis gázolajos. Igaz, mindkét üzemanyagot kétféle hengerűrtartalmú motorba lehet tölteni, egy 1,4 és egy 1,6 literesbe; a dízelek teljesítménye 128 és 115 (1,6 liter), valamint 90, 77, és 75 (1,4 liter) lóerő lehet, a két benzines 125 és 90 lovas. A dízelek ilyen széles választékát az egyes piacok eltérő adósávjai indokolják, hozzánk a 77 és a 115 lóerős dízel nem jön, a többi és a benzinesek igen.
16 centiméterrel lehet mélyíteni a csomagteret a padló lesüllyesztésével, és tovább bővíthető a hátsó pad előbbre tolásával
Még olyan friss az árlista, hogy a magyarországi központban alig mentették el. 3,1 millió forintos bevezető árral az 1,4 literes benzinest lehet megkapni, a legolcsóbb dízel felára 450 ezer forint. A dolog szépséghibája, hogy klímaberendezés nélkül (akárcsak a vetélytársaknál), de még a rádiót is mellőzve. Az én lelkesedésem itt meg is állna, mert újabb 300 ezerért kapnám meg mindezt. Azután szépen fölfelé haladva a motorok és a felszereltségek listáján, elérném a szűk ötmillió forintos bevezető árat. A csúcsváltozaton gondolkodva elsőre hatmilliót saccoltam (a legerősebb dízelmotor és minden földi jó), majd az árlistát megismerve azt hittem, kellemesen csalódtam. Ám a tesztautókban kipróbált navigációt, tolatókamerát, panorámatetőt, nyomógombos indítást és a városi forgalomban fogyasztást csökkentő start-stop rendszer százezres árát hozzátéve közel leszünk a hathoz.
1.4 CVVT 90 | 1.6 CVVT 125 | 1.4 CRDi 75 | 1.4 CRDi 90 | 1.6 CRDi 128 | |
LX | 3 099 000 |
| 3 549 000 | 3 699 000 |
|
EX | 3 699 000 | 3 899 000 | 4 149 000 | 4 299 000 | 4 449 000 |
TX |
| 4 399 000 |
| 4 799 000 | 4 949 000 |
Pozitívum egy felszereltség-listában, amikor a "biztonság" rovatban minden modellnél, minden rubrikában van jelölés, tehát a legolcsóbb változat is mindent megkap. A Vengát jól eleresztették: menetstabilizálót, vészfékasszisztenst, fékerőelosztót és visszagurulás-gátlót is kapott. Hat légzsákkal, aktív fejtámlákkal rendelkezik, tervezői ötcsillagos töréseredményt várnak tőle.