Ez jól van így? - kérdezte egy biciklisfutár a járdán álló rendőrtől, miközben a piros lámpánál álló és a kerékpársávon parkoló autó közé szorulva várta a zöldet. Meglepődött a válaszon. A rendőrök ugyanis a Parkolj velünk a parkolóinkért! elnevezésű demonstrációt biztosították, amelynek a lényege éppen az volt, hogy a budapesti Vámház körúton autókkal foglalják el - azaz álláspontjuk szerint inkább vissza - a bicikliutat.
"Bringázni bárhol lehet, de parkolni csak a parkolóban!" "Miért kell a kerékpárút, ha senki nem használja?" "KIZÁRÓLAG kerékpárbarát várost? Ez diszkrimináció!" Mire az érdeklődő a Fővám tértől a Kálvin térig végigolvasta a kocsik ablakára ragasztott papírokat, egy bicikliutakkal átszelt várost és néhány hobbikerékpáros által elnyomott, bűnözőként kezelt autós társadalmat vizionálhatott. Az emberszámba sem vett autós csak fizet, amiért nemhogy új parkolóhelyeket nem kap, de a már meglévőket is elveszik tőle, a következő áldozat a Nagykörút lehet. A szöveges üzeneteket egy fényképes tabló egészítette ki, alátámasztandó a fentieket. Az egyik képen pirossal bekarikázták a Vámház körúti villamossínen haladó biciklist, a többin kiemelés nélkül is jól látszott az összefirkált postaláda, a Várbazár romjai, a bezárt üzlethelyiségek. Mellettük az autósok rovására létesített kerékpárutakkal - Gogol és Alkotmány utca, Újpesti rakpart - illusztrálták, nem feltétlenül a legfontosabb célra költötték el az 1991 és 2007 között fővárosi bicikliútra fordított 1,685 milliárd forintot.
Nem vicc - nézze meg helyszínen készült videónkat!
Árnyalódott a kép, miután beszéltem a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, az Emberibb Parkolásért Mozgalom és a helyi lakók, üzlettulajdonosok képviselőivel. Nem a biciklisek ellen vagyunk - emelték ki valamennyien, bár a kerékpárosfutárokat többen is külön említették, a békés, autósokat és gyalogosokat sem zavaró, biztonságosan közlekedő biciklisek ellentéteként. Szerintük a Vámház és a Múzeum körúton is lett volna lehetőség a biciklisávot a járdán kialakítani, mint a Bajcsy-Zsilinszky úton, akkor a parkolóhelyek is megmaradhattak volna, és a Szabadság hídtól Kálvin tér felé vezető egyik forgalmi sávot sem kellett volna megszüntetni. (A Magyar Kerékpárosklub elnöke korábban éppen a Bajcsy-Zslinszky utat hozta fel rossz példaként.)
Az egyik Múzeum körúti boltos nem csak a kevesebb vevő miatt aggódott, hanem a helyi lakosokért is, akiknek senki nem fogja megjavítani a mosógépét, mert a szerelők nem fognak tudni sehol parkolni. Arról is hallott, hogy a biciklisfutár-cégek lobbija miatt alakítottak ki bicikliutat a kiskörúton.
Egy másik - saját bevallása szerint negyven éve rendszeresen biciklivel közlekedő - szervező az egyeztetést hiányolta, és megemlítette, hogy Európában valóban kiszorítják ugyan az autókat a városokból, de rengeteg P+R parkolót építenek, a csomópontokban pedig alul- és felüljárókkal, alagutakkal gyorsítják a forgalmat. Tudja, hogy ez drága, de hát a parkolási díj sem kevés.
A demonstrációt számos fórumon, napokkal előtt meghirdették, ezért nem csak az autók szerény száma, hanem a biciklis ellentüntetés elmaradása is meglepett, csak véletlenül jártak arra kerékpárosok. Azt hittem, ez valami vicc - mondták többen is. Azt már megszokták, hogy a bicikliúton rendszeresen autók parkolnak, de olyat még nem láttak, hogy ezt szervezetten, rendőri segítséggel tegyék. Mi lennénk az első ország, ahol egy meglévő bicikliutat átengednének az autósoknak - vetette fel a világelsőség gondolatát egy futár.
Nem vagyok már optimista - pillantott végig a majdnem befejezett Vámház körúton egy demonstráló. Abban azért még bízik, hogy a kevésbé elkészült Múzeum körúton még az autósok javára változtatnak majd a forgalmi renden.