Nyugdíjas német matador - Seat Exeo TSI teszt

Vágólapra másolva!
A sportcsomagos Exeo visszahozott valamit abból, amit a túraautó-világbajnoki sikerek után a Seattól elvártam. A kétszáz lóerőből azonban eltűnt néhány az átalakítás során.
Vágólapra másolva!

FotA3: Hirling BA!lint [origo]

A kétliteres turbómotor nem akarta kitépni a kezünkből a kormányt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nagyon úgy tűnik, igazából Martonellben sem tudják eldönteni, hogy a Seat büszke legyen az új Exeóra, vagy éppen szégyellje. A nemzetközi menetpróbán még dicsőn harsogták, hogy ez a valaha volt legjobb Seat. Hát, ez igaz is, de csak azért, mert Audi. Éppen ezért elég vegyes kritikákat kapnak az autóval kapcsolatban: bár tényleg jó, de nem sok közük van hozzá. Úgy néz ki, hogy ez a martonelli stábnak sem tetszik, a közelmúltban ugyanis több olyan hír jelent meg, hogy az Exeo lesz az egyetlen Auditól örökölt modell, az utódját önállóan tervezik majd, és annyi köze sem lesz a Volkswagen csoport termékeihez, mint az eddigi modelleknek. Kíváncsian várjuk.

Addig azonban arra kell koncentrálniuk, hogy ha már ilyen gyors szükségmegoldáshoz kellett folyamodni, akkor legalább ez beváljon. Egy kategóriában egymás után két toledós bukta nem fér bele egyik gyártó életébe se, főleg a jelenlegi igen ingatag piaci helyzetben.

FotA3: Hirling BA!lint [origo]

Nem mai forma, de van, aki ettől függetlenül gyönyörűnek tartja


Egy Exeo már járt nálunk; a kétliteres dízel tesztjét akkor úgy kezdtem, hogy egyszerű lenne megírni, hiszen elég volna egy régebbi A4-es tesztet elővenni, és abban átírni az Audikat Seatra, meg a szempontrendszert kéne megváltoztatni kicsit, hiszen ez már nem prémiumautó. Így sem ugrik ki azonban a kategóriából, hiszen az eltelt pár év alatt a konkurensek is rengeteget fejlődtek, így ami néhány éve még prémiumminőségnek számított, az most a középkategóriában csak egy kicsit emelkedik ki a mezőnyből, ha egyáltalán kiemelkedik. A kétliteres dízelt mégsem tudtam volna így megírni, hiszen a dízelmotor választék teljesen kicserélődött, az Exeóba már csak közös nyomócsöves modern turbódízel kerülhet.

A benzines kínálat azonban nem változott, a jelenleg kapható motorokat ősidők óta ismerjük. Pont ezért a csúcsváltozat tesztjét tényleg megírhattam volna úgy, hogy egy régebbi cikkünket átmásolom - azaz mégsem, hiszen Koncz kolléga egy quattro hajtással szerelt 2.0 TFSI-t tesztelt, az Exeóba pedig már csak elsőkerékhajtással lehet kapni. Mindettől függetlenül érdemes volt elolvasnom az akkori tesztet, hiszen megtudhattam, hogy kollégámnak régebben tetszett ez a forma. Az Exeo kicsit puhány stíluselemei nem hiszem, hogy bejönnek neki.

ForrA!s: [origo]

A szellőzőrostélyok csak azért különböznek, mert az Exeo valójában az A4 Cabrio műszerfalát örökölte


Az Exeo kétliteres turbós benzines motorral kiváló autó, de a tesztautótól mégsem ájultam el. Alacsony fordulaton a papíron létező kétszáz lóerőből sokat letagadhatna, az alacsony fordulaton ébredő nyomaték sem lepett meg semmi különlegessel. Nagyjából egy időben vezettem egy szintén kétszáz lóerő körüli Lexus IS-sel és egy Clio RS-sel, a nehéz automataváltós IS sem volt lassabb, a Clio pedig sokkal izgágábbnak tűnt (persze ez utóbbi könnyebb is). Az Exeo motorja kicsit komótosan pörgött fel, és akkor már egészen jól húzott, ám más modellekben valahogy ez a motor sokkal agilisabbnak tűnt. A fogyasztására viszont nem lehet panasz, hiszen volt olyan este, amikor külvárosi forgalomban 9 liter alatti átlaggal beérte, de a legnagyobb dugókban is elgurult 14 literből. Összességében 10,9-es átlagfogyasztás jött ki, amiben szerepet játszik az is, hogy szokatlanul kis forgalomban gurultam vele, így az átlag sem ugrott meg. Azért ez az érték egy ekkora autótól így is szép.

Dávidnak anno nagyon tetszett az Audi váltója, amely talán kicsit darabos, könnyű mozgatni, de az adott sebességi fokozatba berakáskor néha kicsit furán megakad. Két nap után már ez tűnt természetesnek. A kormányzás viszont egy kicsit könnyű, nekem kevés visszajelzést ad.

FotA3: Hirling BA!lint [origo]

Az ülések miatt a Sport csomag a jó választás


A Sport csomagos Exeo futóműve nagyon hasonlított ahhoz, amit egy sportsikerei miatt híres márkától elvárnék. Stabil és feszes, de mégsem rázta szét az utasokat, az irányítása még a könnyű kormányzással is élvezetes, összességében megnyerő, sportos karakter, ehhez méltóak a kagylós első ülésekben is öröm volt utazni, szerettem vezetni. Kár, hogy a hátsó lábtér szűkös. A felszereltségre azonban nem lehetett panasz, a tesztautóért kért 8,5 millió forintos vételár is korrekt.

Ha azt nézzük, hogy a korábban tesztelt Audi indulóára 10,5 millió forint volt, akkor még szebb lesz a kép, de én mégsem a tesztautóra szavaznék. Szerintem a jó vétel a korábban tesztelt 2.0 CR TDI, vagy ugyanezen motor a Sport felszereltségi szinttel.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Furat/löket: 82,5/92,8 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 147 kW (200 LE)/5100. Nyomaték: 280 Nm/1800-5000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4661/1742/1430 mm. Tengelytáv: 2642 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1522/1523 mm. Tömeg: 1430 kg. Terhelhetőség: 560 kg. Csomagtartó térfogata: 460 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,3 mp. Végsebesség: 241 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 184 g/km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!