Vitathatatlanul az új Ford Focus a Detroiti Autószalon sztárja, meglepetésszerűen mutatták be, a kompakt harmadik generációjáról ráadásul előzetesen egyetlen felvétel sem szivárgott ki. Mindjárt két karosszéria-változatban, ferdehátúként és szedánként is debütált az autó, amely a Ford szerint több egyszerű utódnál.
Alan Mulally, a Ford elnök-vezérigazgatója szerint az új Focus a gyár történetének egyik legfontosabb modellje, ezért is született az a döntés a fejlesztés során, hogy világautó lesz belőle. 122 országban forgalmazzák majd közel azonos formában, így jó esély van arra, hogy a Ford történetének egyik legnagyobb példányszámban eladott modelljévé válik.
Ugyanarra az új fejlesztésű C-platformra épül a Focus, mint a tavaly már bemutatott C-Max és Grand C-Max, erre a padlólemezre még legalább hét modell épül majd. A külső méretek csak minimális mértékben változnak. Többek között a Michiganben (USA), Saarlouisban (Németország) és a kínai Chongqingben is gyártják majd az újdonságot, a 80 százaléknyi közös alkatrész az egyes verziók között segít a Fordnak abban, hogy a lehető legalacsonyabban tartsa a költségeket.
Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!
Ahhoz képest, hogy mennyire fontos modell, formailag nem hozott sok újdonságot a harmadik generáció, a tervezőcsapat nem tudott kitörni az aktuális modell skatulyájából. Egyértelműen felismerhetőek a Kinetic Design formanyelv elemei az autón, de a Kával és Fiestával már sok mindent ellőtt a Ford, így a ferdehátú Focus nem annyira izgalmas, mint például az új Astra. A nagyméretű, amőbaszerű hátsó lámpák kicsit furcsán festenek, első pillantásra nem tűnnek túl eredetinek, de a nagy kivágásokkal díszített első lökhárító miatt így is sportosabb az összkép, mint volt.
Jobban mutatnak az újítások a szedánon, egy elődjénél sportosabb, prémium jellegű autó képe rajzolódik ki. A kicsit ötlethiányos külsőt próbálja valamelyest ellensúlyozni a kabin, amely kifejezetten modern, már-már futurisztikus jellegű lett, egyáltalán nem emlékeztet az unalmas második generációra. A Fiesta által kitaposott ösvényen indultak el a dizájnerek, de jóval bevállalósabbak voltak, mint kívül.
A Focus soha sem külsejével, hanem kiváló vezethetőségével akart kitűnni a mezőnyből, erre pedig nem lehetett panasz, talán a kategória legélvezetesebb autója. És erre a hírek szerint rátett egy lapáttal a Ford: még sportosabb lett a futómű, elöl és hátul is átdolgozták a felfüggesztéseket, a kormány elektromos rásegítésű lett, de állítólag ugyanannyi visszajelzést biztosít majd, mint eddig. A legnagyobb műszaki újdonság a Dynamic Cornering Control rendszer, amely a hajtott első kerekek között tudja variálni a nyomaték nagyságát, így még kisebb lesz az alulkormányzottsági hajlam.
Továbbfejlesztve és optimalizálva marad néhány jelenlegi motor a palettán, de jönnek újak is, többek között a négyhengeres, turbós EcoBoost család, amelynek biztosan lesz 1,6 literes tagja. Jön a Powershift duplakuplungos automatizált váltó, illetve félautomata parkolási rendszer is megjelenik a kínálatban. Rossz hír, hogy a gyártás csak az év végén indul, a kereskedésekben pedig talán kicsit későn, 2011 elején jelenik meg a Focus, egy évvel később pedig az elektromos változata is megérkezik.