Alig vannak még új KRESZ-táblák

Vágólapra másolva!
Az új KRESZ-pontok ellenére az illetékesek egyelőre nem nagyon engedik be a kerékpárosokat az autókkal szemben az egyirányú utcákba, és nem festik fel számukra a lámpáknál az előretolt felállókat. Az egyik vidéki illetékes szerint az időjárás miatt nem csinálnak semmit, valamint azért, mert az emberek tudatlanok. A kerékpárosklub szerint valójában a polgármesterek a tájékozatlanok, ezért pár nap múlva - ha kéretlenül is -, de tanácsokat adnak nekik.
Vágólapra másolva!

FotA3: Hirling BA!lint [origo]

A tervek szerint itt lehet majd a járműforgalommal szemben közlekedni kerékpárral. Budapest, Városház utca

Nem csak a megszületése volt kínkeserves a legújabb KRESZ-módosításoknak, a hatvan pontnyi változtatás nagyon nehézkesen, vagy egyáltalán nem valósul meg a gyakorlatban. A január 1-jétől élő módosítások közül a legfontosabbakkal kapcsolatban arra voltunk kíváncsiak, hogy az útkezelők melyiket használják már, illetve melyek bevezetését tervezik a közeljövőben. Különösképpen a kerékpárosokat érintő változtatások érdekeltek, mert a legtöbb pont a városokban egyre nagyobb számú kétkerekezőket érintette, ráadásul a hosszadalmas előkészületek során ezek váltották ki a legtöbb vitát.

Veszélyt jelző táblák kellenek

Budapesten látványosan megnőtt az elmúlt évtizedben a kerékpározók száma, egyre több új irodaház eleve öltözővel-zuhanyzóval társított kerékpártárolóval épül(t), ezzel is elősegítve a környezetkímélő közlekedésnek ezt a formáját. Valószínűleg ez is közre játszik abban, hogy az általunk megkérdezett önkormányzatok közül a fővárosban legalább már tervek készültek az új forgalomtechnikai eszközök bevezetésére.

Az önkormányzat három úgynevezett mintaterületre vonatkozóan - Erzsébetváros külső része, Újlipótváros területe és a Városháza környéki utcák - már tavaly elkészített egy tanulmánytervet, és a terület összes egyirányú utcáját megvizsgálta. Állításuk szerint az utcák szélességének, parkolási rendjének és a forgalom nagyságának figyelembevételével a biztonságos ellenirányú kerékpárforgalomra alkalmasnak talált utcákban "fokozatosan" lehetővé teszik majd az ellenirányú kerékpározást.

Konkrétumokat kérő kérdésünkre azonban kevés információval szolgáltak. A Városház utcában és a Gerlóczy utcában "előreláthatólag március közepéig" kikerülnek az ellenirányú kerékpározást megengedő, kiegészítő táblák, míg a XIII. és a VII. kerületben "az alkalmasnak talált helyszíneken a táblák kihelyezése ez év második felében várható" - közölte a Városháza sajtóosztálya.

"Az volt az érzésünk, a tervező már eleve úgy állt hozzá az egyirányú utcákhoz, hogy a szembejövő kerékpáros forgalmat nem is lehet megcsinálni" - kommentálta az [origo]-nak a fővárosi önkormányzattal közösen elindított munkát László János, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke. Az érdekvédő szerint a tervező végig "azt nézte, hogy melyik utca 64 méter széles, és ha csak 63 méter, akkor az már nem jó" - fogalmazott László. Szerinte ezért nem lett eddig semmi az egész akcióból.

Számos okkal magyarázza a lassúságot a Városháza, például, hogy "az ellenirányú kerékpározás engedélyezése többet jelent annál, hogy az egyirányú utca és a behajtani tilos jelzőtáblák alá elhelyezzük a kiegészítő táblákat". A balesetek elkerülése érdekében fel kell hívniuk a járművezetők figyelmét a változásra, ezért a szembejövő forgalomra és a forgalmi rend megváltozására utaló, veszélyt jelző táblákat is ki kell tenniük a keresztutcákban. Sőt - mint közölték - a keresztutcákban még fontosabb ez, hiszen fel kell hívni a járművezető figyelmét, hogy most már abból az irányból is jöhet jármű - amelynek esetenként elsőbbsége van -, ahonnan eddig nem jöhetett. "Mindez tehát nem elhanyagolható mennyiségű jelzőtábla kihelyezését jelenti" - közölte a sajtóosztály.

Átprogramozhatják a lámpákat

Ennyi konkrétumot sem kaptunk az előretolt kerékpáros felállók, vagy a nyitott kerékpársávok várható felfestésével kapcsolatban. Az előretolt kerékpáros felálló azt jelenti, hogy a piros lámpánál várakozó autósor előtt felfestéssel elkülönített részre előre gurulhatnak a bringások, akik a zöld jelzés után elsőként indulhatnak tovább. A nyitott kerékpársáv pedig az autók által használt út szélén szaggatott vonallal felfestett rész.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Egyelőre nem kapnak helyet az autók előtt a kerékpárosok

Habár a fővárosi önkormányzat szerint előbbi forgalomtechnikai megoldást szeretnék alkalmazni; meg kell vizsgálni, hogy az adott helyszínen szükség van-e a jelzőlámpa programjának módosítására, "hiszen a megállás helyét jelző vonalak mozgatása miatt máshonnan indulnak a járművek." Ez a módosítás persze egy-két másodpercnél biztos nem több - közölték -, de néhány másodperc bármikor okozhat balesetet. Az önkormányzat terveket készít a megvalósításra, amelyeket követően "az év második felében megkezdődhet az új forgalmi rend kialakítása az első helyszíneken".

Nem tudni a traffipax-megjelölés időpontját

Olyan új táblák, és útburkolati jelek is születtek a KRESZ-módosítások következtében, amelyeket elsősorban a több száz kilométernyi autópályát gondozó Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK), valamint a többezer kilométernyi fő- és mellékútvonalat gondozó Magyar Közút Kht. használhat. A közúti forgalom ellenőrzése táblát például tucatnyi automata traffipaxhoz kell kirakni, aminek szükségszerűségét az autópálya-kezelő is elismerte, azt mégsem árulta el, mikor jelölik meg ezeket.

Emellett több más ponton is érintik az ÁAK tevékenységét a módosítások, de a kht. szerint ezek miatt azonnali intézkedések nem szükségesek. Például a KRESZ-be most bekerült fényvisszaverő sárga hátteret a tábláknál már régóta használják, ugyanúgy, mint a papíron vadonatúj torlódás nevű táblát, amelyből az M0-sra már raktak ki néhányat. Új lehetőség, hogy forgalom-eltereléseknél a sárga színű burkolati jel helyettesíthető jelzőtesttel vagy fényvisszaverő prizmával, amivel kapcsolatban azt mondta az ÁAK, hogy a "tavasztól őszig tartó időszakban biztosan használják majd".

Forrás: [origo]

Megváltoztatta a KRESZ egyes vasúti átjárók szabályozását is, ezért a Magyar Közút Kht. felülvizsgálja a jelzőtáblával korlátozott átjárókat. Közlésük szerint feltehetően mégsem lesz szükség jelentős számú módosításra, hiszen ezek az átjárók a kiemelt kockázatúak közé tartoznak. A többi módosítással kapcsolatban pedig azt mondták, néhány esetben előfordulhat, hogy táblákat kell majd kihelyezniük, de ez nem igényel az átlagos forgalomszabályozási feladataiktól eltérő, jelentős intézkedést.



A nyitott kerékpársávokkal kapcsolatban úgy fogalmaztak, hogy ha a lehetőségek megengedik, akkor az útfelújítások során - a kerékpáros hálózatba illeszkedve - több szakaszon létesítenek nyitott kerékpársávot. Mint közölték, leginkább a kerékpáros útvonalak olyan rövidebb szakaszain várható a sáv felfestése, "ahol nem fér el a hagyományos kerékpársáv, de a kerékpáros létesítmény folytonosságát meg szeretnék tartani".

Tudatlanok az emberek

Kiderült, hogy a jóval kisebb úthálózattal rendelkező vidéki városokban még ennyire sincs előrehaladott állapotban a KRESZ-módosítások nyújtotta új lehetőségek átvétele. Volt olyan illetékes, akinek a hangjában tájékozatlanságot éreztünk, miután telefonon keresztül feltettük kérdéseinket, de a többség azért hallott a változtatásokról.

A pécsi önkormányzat közlekedési bizottságának elnöke, Juhász István szerint az kevés, hogy ő látott már olyan kiadványt, amely a változásokat ismerteti. "A KRESZ-módosítás még nem épült be az emberek tudatába, ezért semmi olyan lépést nem tettünk még, ami ezeket a változásokat érinti" - közölte az egyirányú utak megnyitásával kapcsolatban. Az előretolt kerékpáros felállóval kapcsolatos, esetleges terveikre vonatkozóan pedig azt mondta, hogy "nem festettünk fel ilyeneket, de az időjárás nem is engedte volna".

Forrás: MTI

Pécsett állítólag nem épültek be az emberek tudatába a változások

Miskolcon eddig szintén nem vezettek be semmit a módosítások közül, de Veres László, az önkormányzat sajtósa szerint folyamatosan egyeztetnek a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kerékpáros klub képviselőivel, "többek között ezekről is". Ugyanakkor hozzátette, a változtatások bevezetése a város költségvetésének függvénye is, ennek elfogadása pedig márciusban lesz.

Az általunk megkeresett néhány vidéki város közül az egyetlen dátumot Szalay Ferenc szolnoki polgármester mondta: náluk jelenleg vizsgálják a nem túl sok egyirányú utcát, döntés márciusban lesz. "Konkrétumot egyelőre nem tudok mondani, de még az sem kizárt, hogy megengedjük a kerékpárosoknak, hogy szembe menjenek az autókkal" - fogalmazott. Előretolt felálló viszont biztosan nem lesz náluk, mivel a forgalmasabb városi útjaikon - ahol közlekedési lámpák vannak - egyáltalán nem közlekedhetnek a kerékpárosok.

Tudatlanok a polgármesterek

Amint videós összeállításunkból kiderült, az autósok-motorosok sajnos valóban alig hallottak valamit az őket érintő változásokról. "Nem tudom, még nem olvastam utána, fogalmam sincs" - ehhez hasonló válaszokat kaptunk a sofőröktől. László János MK-elnök szerint azonban a városvezetők legalább ennyire tájékozatlanok. Úgy véli, az új forgalomtechnikai eszközöket gyakorlatilag senki nem ismeri, tehát nem is használja. "Márpedig ha a lényegét nem ismeri, akkor akár még 'életveszélyesnek' is gondolhatja például az egyirányú utcában a forgalommal szemben közlekedő kerékpárosokat, holott statisztikák ezrei bizonyítják, hogy nem okoz több balesetet" - közölte az érdekvédő.

A kerékpárosklub munkatársai éppen most készítettek egy anyagot a polgármestereknek, amelyben külföldi példák alapján leírják, hogy mik ezek a változások, "miért jók", hogyan néznek ki, "és tanácsokat adunk ezzel kapcsolatban" - mondta László. Az érdekvédő ugyanakkor közölte, még gondolkodnak azon, milyen formában juttassák el az információt a döntéshozókhoz. "A levél nem biztos, hogy jó, könnyen a szemétbe mehet, ha konferenciát szervezünk, akkor arra meg ugyanaz a húsz-harminc ember jön majd el, aki szokott. Az világos, hogy ez a tájékoztatási feladat ránk hárul" - fogalmazott a klubvezető.

Még behajthatnak a régi autók a budapesti belvárosba

A fővárosi önkormányzat eredeti elképzelése - a hatályos szmogrendelet alapján - megtiltotta volna 2009. október 20-a és 2010. március 8-a között a belváros jelentős részén, hogy behajtsanak oda a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek. Ez gyakorlatilag a katalizátor nélküli, valamint a nem szabályozott katalizátorral rendelkező négyütemű benzines, a kétütemű benzines, valamint az 1998 előtti dízeleket érintette volna néhány kivétellel. Csakhogy a terv bedőlt, mert a változó KRESZ nem októberre, hanem csak januárra alkotta meg a zónahatárokra kötelezően kihelyezendő táblát.

A tábla tehát elkészült, azonban a fővárosi önkormányzat kérdésünkre egyértelművé tette, hogy a korlátozás "március 8-áig biztosan nem lép hatályba", mert még "nincs meg a helyi szintű jogszabályi háttere". A KRESZ ugyanis kibővítette a környezetvédelmi matricák színét is: az eddigi kétszínű jelölés (sárga és zöld) helyett négyszínű (fekete, piros, kék, zöld) matricák lesznek a járművek rendszámain. Így a budapesti rendeletet is módosítani kell, hiszen az még a kétszínű rendszer alapján kategorizálta a járműveket.

Forrás: Google Maps


A környezetvédelmi ügyosztály munkatársai már dolgoznak is a fővárosi rendelet frissítésén, az önkormányzat tulajdonában lévő cég, a Parking Kft. emberei pedig azon, hogy a környezeti zónák a korábbinál differenciáltabbak legyenek, a négyszínű besorolásnak megfelelően.

Csakhogy nem a rendeletmódosítás hiánya az egyetlen oka a késlekedésnek, az új közlekedési táblák is messze vannak még a kézzelfogható valóságtól. "A gyártás közbeszerzési eljáráshoz kötött, tehát hónapokat igénybe vevő feladat" - mondott még egy okot a városháza sajtóosztálya arra, hogy egyelőre miért örülhetnek a régi autók tulajdonosai.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!