Merénylet a Splash ellen - Chevrolet Spark 1.2 LT

Vágólapra másolva!
Egy városi minivel szemben az elvárások sem akkorák. A lényeg, hogy A pontból eljusson B-be, ne fogyasszon sokat, könnyű legyen vezetni, és egyszerű parkolni vele. Ez utóbbinak a Chevrolet Spark olyannyira megfelel, hogy kis méretei ellenére - a tesztautónak legalábbis - van tolatóradarja. De minek?
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Az új Spark semmilyen rokonságot nem mutat az előddel, sokkal jobb lett


Az új Spark semmiben nem hasonlít a régire, és ez bizony alapos előny. Végre elfelejtették a még a Ticóval megkezdett kockaformát, sőt az újdonság egészen divatos külsőt kapott. Bizonyos szögből kifejezetten csúnyának mondanám, de vannak kifejezetten izgalmas vonalak is. Láthatóan dinamikus megjelenésűnek készült, pedig ebben a kategóriában talán a dinamika hiányzik a legkevésbé.

A Chevrolet kisautója egy nagyon erős kategóriából próbál ismét egy vaskos szeletet hasítani magának, amelyben ott vannak a koreai vetélytársak is. A hazai piacon a Suzuki Splash a legnagyobb kihívó, de a Hyundai i10 és a Kia Picanto is komoly erővel rendelkezik. A Spark azonban támaszkodhat a régi elődök (Tico, Matiz és az előző Spark) sikereire, és az újdonság hatalmas előrelépésére is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Csak kis mértékben nőttek a méretei, de sokkal jobb a megjelenése, a minősége


Modern megjelenése mellett új, erős motorok is bekerültek a motortérbe: a kisebb, egyliteres 68 lóerős teljesítménye is elég lehet, de a tesztelt 1,2-es már 81 lóerős, ezért felveszi a versenyt a szintén erős 1,2-es Splash-sel is. A Hyundai i10-ből az 1,2-es 75 lóerős, míg a Picantóból nincs ilyen teljesítményű változat. Nőttek a méretei, három centiméterrel nagyobb a tengelytávja, és a felszereltsége is sokat javult. Tesztünkben a legerősebb, csúcsfelszereltségű változat szerepel, de már nálunk van egy gyengébben felszerelt egyliteres is, róla is készül cikk hamarosan.

Egy csúcskiviteltől azt várnám, hogy néhány megoldásában kitűnik a többi közül. Az LT-ben más színű a kárpit, az ajtók belső borításán a karosszéria színére fújt műanyagbetét van, az automata légkondicionáló digitális kezelőfelülete is jobban néz ki, de hiányzik egy igényesebb bőrborítású kormány, váltógomb és a téli napokon az ülésfűtést is el tudtam volna viselni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]


A csúcsváltozatban vidám az üléshuzat, de rövid az ülőlap


A Spark menetteljesítményeiről kár lenne ódákat zengeni, ez a kategória nem erről szól. A kis 1,2-es motor alacsony fordulaton keveset mutat a 81 lóerős teljesítményéből, viszont már ilyenkor hallani a varrógépszerű motorhangot. Ha jobban nyomjuk neki, egészen biztató gyorsulásra is képes, de cserébe az agyunk minden szegletét kitöltő kíméletlen visítást is el kell viselnünk. Városban még lendületes, autópályán viszont tetszhalott a Spark, 120-nál ötödikben gázadásra gyakorlatilag nem történik semmi, csigatempóban nő a sebesség. Egy előnye van viszont: keveset fogyaszt. Többnyire városban használva is beérte kevesebb mint hat literrel, pedig kevés autóval álltam ennyit dugókban.

A Sparkot nem jó vezetni, de ezt nagyjából az összes vetélytársára is elmondhatnám. Nem ezekben vannak a legjobb futóművek, örülhetünk, ha nem borítja fel őket a szél. Tesztautónk egy kicsit túl billegős volt nekem, a hátulja egészen idegesen tudott reagálni az úthibákra. A vezetési pozícióval sem voltam kibékülve: a rossz fogású váltókar meglehetősen hátul volt, a pedálok meg túl közel. A kormányt nem lehetett tengelyirányban állítani, így a kényelmes, biztonságos vezetés kizárt. Az első variáció szerint egy hatalmas terpeszben ültem, elértem jól a kormányt, de cserébe a jobb térdem helyén volt az egyes. Ez nem tetszett, ezért messzebb ültem, hogy a lábaim jobban nyújtva legyenek, kézre essen a váltókar, de így csak nyújtott kézzel értem el a kormányt. A váltókar emellett még hosszú úton és akadozva járt, rég ültem ennyire rossz váltóval szerelt autóban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Vidám a műszerfal, furcsák a karosszéria színére fényezett műanyagbetétek


Szédületesen jó anyagminőséget és fantasztikus térkínálatot sem az ilyen autóktól kell várni, de előbbiben a Spark elmegy, míg a térkínálat egészen kellemes, 183 centiméteres magasságommal be tudtam ülni magam mögé. Az ülések azonban nekem kicsit túl puhák, és ami még jobban zavart, hogy rövid az ülőlapjuk. A csomagtartó 170 litere a kategóriában átlagos, ez az ülések leborogatásával 568 literesre bővíthető.

Műszaki adatokSuzuki Splash 1.2Hyundai i10 1.2Chevrolet Spark 1.2
Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom1242 cm31248 cm31206 cm3
Furat/löket73/74,2 mm71/78,8 mm69,7/79 mm
Hengerek/szelepek száma4/164/164/16
Maximális teljesítmény63 kW (86 LE)/550055 kW (75 LE)/600060 kW (81 LE)/6200
Maximális nyomaték114 Nm/4400118 Nm/4800111 Nm/4800
Sebességváltóötfokozatú manuálisötfokozatú manuálisötfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/dobhűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/dob
Méretek, tömegek
Hosszúság3715 mm3565 mm3640 mm
Szélesség1680 mm1595 mm1597 mm
Magasság1590 mm1540 mm1552 mm
Tengelytáv2360 mm2380 mm2375 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1460/1470 mm1400 mm/1385 mm1410/1417 mm
Csomagtartó mérete178/573 liter225 liter170/568 liter
Üzemanyagtartály mérete45 liter35 liter35 liter
Üres tömeg990 kg1005 kg1058 kg
Terhelhetőség495 kg410 kg302 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség175 km/óra164 km/óra164 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra12,3 mp12,8 mp12,1 mp
Fogyasztás, vegyes5,5 l/100 km5,0 l/100 km5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás:6,6 l/100 km6,4 l/100 km5,9 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás131 g/km119 g/km119 g/km
---
Alapár3 582 000 Ftjelenleg nincs3 110 000 Ft


Természetesen a Suzuki Splash 1.2 a legnagyobb vetélytárs, ezért érdemes megnézni, melyik számít jobb vételnek. A felszereltségüket úgy alkották meg, hogy nehéz két olyan csomagot találni, amely körülbelül fedi egymást; a tesztautóhoz leginkább közelálló Suzuki-felszereltség a GS, ülésfűtéssel és ESP-vel (a Sparkban előbbi nem létezik, az ESP felára pedig 65 ezer forint). A Spark mellett szól az automata klímaberendezés, a hathangszórós hifi (a Splash-ben csak négy-), amelyhez itt már van USB-csatlakozó is. Mondhatjuk tehát, hogy nagyjából ugyanazt tudja a Splash 1.2 GS, mint a Spark 1.2 LT plusz ESP-vel. A Spark ára így egészen pontosan 3,11 millió forint, a Suzukiért sokkal, 470 ezer forinttal kell többet fizetni. A Suzuki mellett csupán a papíron icipicivel erősebb motorja és jobb menetteljesítményei szólhatnak, a Spark azonban kevesebbet fogyasztást. A Chevrolet-t sokkal jobb vételnek tartom.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Nem túl jó vezetni, mert rossz az üléspozíció


A konkurensek közül egyébként a Hyundai i10 a kisebb, gyengébb 1,1-es motorral, légkondicionálóval, gyengébben felszerelve is ennyibe kerül, az erősebb 75 lovas 1,2-es még 190 ezerrel drágább. A Kia Picantóból nincs ilyen erős, inkább az egyliteres Sparkkal érdemes azokat hasonlítani. Egyébként a Spark kisebb motorral is jól állja az összehasonlítást, főleg az alapmodell jelenlegi kétmilliós beugróára lehet vonzó.

Az új Spark tehát a nevén kívül semmiben sem hasonlít a régire, hirtelen a kategória élére ugrott. Bár továbbra sem ilyen autóra költenék el hárommillió forintot, a vetélytársai között ez tűnik a leginkább ésszerű, pénztárcabarát választásnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!