Az új Spark semmiben nem hasonlít a régire, és ez bizony alapos előny. Végre elfelejtették a még a Ticóval megkezdett kockaformát, sőt az újdonság egészen divatos külsőt kapott. Bizonyos szögből kifejezetten csúnyának mondanám, de vannak kifejezetten izgalmas vonalak is. Láthatóan dinamikus megjelenésűnek készült, pedig ebben a kategóriában talán a dinamika hiányzik a legkevésbé.
A Chevrolet kisautója egy nagyon erős kategóriából próbál ismét egy vaskos szeletet hasítani magának, amelyben ott vannak a koreai vetélytársak is. A hazai piacon a Suzuki Splash a legnagyobb kihívó, de a Hyundai i10 és a Kia Picanto is komoly erővel rendelkezik. A Spark azonban támaszkodhat a régi elődök (Tico, Matiz és az előző Spark) sikereire, és az újdonság hatalmas előrelépésére is.
Modern megjelenése mellett új, erős motorok is bekerültek a motortérbe: a kisebb, egyliteres 68 lóerős teljesítménye is elég lehet, de a tesztelt 1,2-es már 81 lóerős, ezért felveszi a versenyt a szintén erős 1,2-es Splash-sel is. A Hyundai i10-ből az 1,2-es 75 lóerős, míg a Picantóból nincs ilyen teljesítményű változat. Nőttek a méretei, három centiméterrel nagyobb a tengelytávja, és a felszereltsége is sokat javult. Tesztünkben a legerősebb, csúcsfelszereltségű változat szerepel, de már nálunk van egy gyengébben felszerelt egyliteres is, róla is készül cikk hamarosan.
Egy csúcskiviteltől azt várnám, hogy néhány megoldásában kitűnik a többi közül. Az LT-ben más színű a kárpit, az ajtók belső borításán a karosszéria színére fújt műanyagbetét van, az automata légkondicionáló digitális kezelőfelülete is jobban néz ki, de hiányzik egy igényesebb bőrborítású kormány, váltógomb és a téli napokon az ülésfűtést is el tudtam volna viselni.
A Spark menetteljesítményeiről kár lenne ódákat zengeni, ez a kategória nem erről szól. A kis 1,2-es motor alacsony fordulaton keveset mutat a 81 lóerős teljesítményéből, viszont már ilyenkor hallani a varrógépszerű motorhangot. Ha jobban nyomjuk neki, egészen biztató gyorsulásra is képes, de cserébe az agyunk minden szegletét kitöltő kíméletlen visítást is el kell viselnünk. Városban még lendületes, autópályán viszont tetszhalott a Spark, 120-nál ötödikben gázadásra gyakorlatilag nem történik semmi, csigatempóban nő a sebesség. Egy előnye van viszont: keveset fogyaszt. Többnyire városban használva is beérte kevesebb mint hat literrel, pedig kevés autóval álltam ennyit dugókban.
A Sparkot nem jó vezetni, de ezt nagyjából az összes vetélytársára is elmondhatnám. Nem ezekben vannak a legjobb futóművek, örülhetünk, ha nem borítja fel őket a szél. Tesztautónk egy kicsit túl billegős volt nekem, a hátulja egészen idegesen tudott reagálni az úthibákra. A vezetési pozícióval sem voltam kibékülve: a rossz fogású váltókar meglehetősen hátul volt, a pedálok meg túl közel. A kormányt nem lehetett tengelyirányban állítani, így a kényelmes, biztonságos vezetés kizárt. Az első variáció szerint egy hatalmas terpeszben ültem, elértem jól a kormányt, de cserébe a jobb térdem helyén volt az egyes. Ez nem tetszett, ezért messzebb ültem, hogy a lábaim jobban nyújtva legyenek, kézre essen a váltókar, de így csak nyújtott kézzel értem el a kormányt. A váltókar emellett még hosszú úton és akadozva járt, rég ültem ennyire rossz váltóval szerelt autóban.
Szédületesen jó anyagminőséget és fantasztikus térkínálatot sem az ilyen autóktól kell várni, de előbbiben a Spark elmegy, míg a térkínálat egészen kellemes, 183 centiméteres magasságommal be tudtam ülni magam mögé. Az ülések azonban nekem kicsit túl puhák, és ami még jobban zavart, hogy rövid az ülőlapjuk. A csomagtartó 170 litere a kategóriában átlagos, ez az ülések leborogatásával 568 literesre bővíthető.
Műszaki adatok | Suzuki Splash 1.2 | Hyundai i10 1.2 | Chevrolet Spark 1.2 |
Motor, erőátvitel, fékek | |||
Hengerűrtartalom | 1242 cm3 | 1248 cm3 | 1206 cm3 |
Furat/löket | 73/74,2 mm | 71/78,8 mm | 69,7/79 mm |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Maximális teljesítmény | 63 kW (86 LE)/5500 | 55 kW (75 LE)/6000 | 60 kW (81 LE)/6200 |
Maximális nyomaték | 114 Nm/4400 | 118 Nm/4800 | 111 Nm/4800 |
Sebességváltó | ötfokozatú manuális | ötfokozatú manuális | ötfokozatú manuális |
Fékrendszer elöl/hátul | hűtött tárcsa/dob | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/dob |
Méretek, tömegek | |||
Hosszúság | 3715 mm | 3565 mm | 3640 mm |
Szélesség | 1680 mm | 1595 mm | 1597 mm |
Magasság | 1590 mm | 1540 mm | 1552 mm |
Tengelytáv | 2360 mm | 2380 mm | 2375 mm |
Nyomtáv elöl/hátul | 1460/1470 mm | 1400 mm/1385 mm | 1410/1417 mm |
Csomagtartó mérete | 178/573 liter | 225 liter | 170/568 liter |
Üzemanyagtartály mérete | 45 liter | 35 liter | 35 liter |
Üres tömeg | 990 kg | 1005 kg | 1058 kg |
Terhelhetőség | 495 kg | 410 kg | 302 kg |
Menetteljesítmények, fogyasztás | |||
Legnagyobb sebesség | 175 km/óra | 164 km/óra | 164 km/óra |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 12,3 mp | 12,8 mp | 12,1 mp |
Fogyasztás, vegyes | 5,5 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Tesztfogyasztás: | 6,6 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Szén-dioxid-kibocsátás | 131 g/km | 119 g/km | 119 g/km |
- | - | - | |
Alapár | 3 582 000 Ft | jelenleg nincs | 3 110 000 Ft |
Természetesen a Suzuki Splash 1.2 a legnagyobb vetélytárs, ezért érdemes megnézni, melyik számít jobb vételnek. A felszereltségüket úgy alkották meg, hogy nehéz két olyan csomagot találni, amely körülbelül fedi egymást; a tesztautóhoz leginkább közelálló Suzuki-felszereltség a GS, ülésfűtéssel és ESP-vel (a Sparkban előbbi nem létezik, az ESP felára pedig 65 ezer forint). A Spark mellett szól az automata klímaberendezés, a hathangszórós hifi (a Splash-ben csak négy-), amelyhez itt már van USB-csatlakozó is. Mondhatjuk tehát, hogy nagyjából ugyanazt tudja a Splash 1.2 GS, mint a Spark 1.2 LT plusz ESP-vel. A Spark ára így egészen pontosan 3,11 millió forint, a Suzukiért sokkal, 470 ezer forinttal kell többet fizetni. A Suzuki mellett csupán a papíron icipicivel erősebb motorja és jobb menetteljesítményei szólhatnak, a Spark azonban kevesebbet fogyasztást. A Chevrolet-t sokkal jobb vételnek tartom.
A konkurensek közül egyébként a Hyundai i10 a kisebb, gyengébb 1,1-es motorral, légkondicionálóval, gyengébben felszerelve is ennyibe kerül, az erősebb 75 lovas 1,2-es még 190 ezerrel drágább. A Kia Picantóból nincs ilyen erős, inkább az egyliteres Sparkkal érdemes azokat hasonlítani. Egyébként a Spark kisebb motorral is jól állja az összehasonlítást, főleg az alapmodell jelenlegi kétmilliós beugróára lehet vonzó.
Az új Spark tehát a nevén kívül semmiben sem hasonlít a régire, hirtelen a kategória élére ugrott. Bár továbbra sem ilyen autóra költenék el hárommillió forintot, a vetélytársai között ez tűnik a leginkább ésszerű, pénztárcabarát választásnak.