Óriási népszerűségnek örvend Mexikóban a rali. A hétvége során több százezer szurkolót várnak a pályák mellé
A havas idénynyitó után kezdetét veszi az az öt murvás versenyből álló sorozat, amelynek első állomása Mexikó. A futam 2009-ben nem szerepelt a programban, előtte pedig háromszor is Loeb volt a győztes, míg azelőtt, 2005-ben Petter Solberg a Subaru WRC-vel - az volt a norvég ez idáig utolsó győzelme.
A verseny központja idén León lesz, ahol március elején 26-28 fokos a hőmérséklet, ám a pályákon hűvösebb lesz, hiszen 2000 méteres magaságban kanyarognak, sőt, az egyik 2700 méterrel fekszik a tengerszint felett. Ilyen körülmények között az autók és a legénység is kapkodnak majd a levegőért, előbbiek teljesítményük mintegy 30 százalékát veszítik el, utóbbiak számára pedig különösen fárasztó lesz a háromnapos száguldás. A rendező ország a szokottnál is nagyobb buzgalommal készülődik a hétvégére, mivel Mexikó 2010-ben ünnepli függetlenségének kétszázadik, forradalmának századik évfordulóját, s a viadal a jubileumi esztendő egyik legjelentősebb eseménye - a rali is a bicentenáriumról kapta a nevét.
A nevezési listán meglehetősen kevés, mindössze 35 páros szerepel. A gyáriak a szokásos Loeb-Sordo, illetve Hirvonen-Latvala felállásban indulnak, és mind a négyen győzni szeretnének. A fordosok Spanyolországban próbáltak felkészülni a versenyre, ám mivel ott 0 fok és eső volt, nemigen sikerült ráhangolódniuk a chili és taco hazájának körülményeire. A többiek a papírforma szerint legjobb esetben is csak az ötödik helyre pályázhatnak, igaz, erre bejelentette igényét mindkét Stobart-pilóta, Henning Solberg és Wilson, valamint az immár murván is szélvészgyors Ogier, illetve a Svédországban csalódást keltő Petter Solberg is. A még Formula-1-es karrierje alatt szerzett és nemrég kiújult hátsérülés miatt kénytelen volt kihagyni a tesztelést Kimi Räikkönen, számára egyedüli cél a célba érés, tapasztalatszerzés és esetlen néhány világbajnoki pont lehet. Megkezdi WRC-s pályafutását Ken Block is, aki egy 2008-as Focussal vág neki a versenynek a Monster Rally Team színeiben. Igazi hazai futam híján 2010-ben Villagra Mexikót tekinti annak, s próbál meg a Forddal minél jobb helyezést elérni. Nem indul viszont Marcus Grönholm, ő csupán a Svéd-ralira ugrott be, és talán majd még egy-két futamra a későbbiekben.
Megdöbbentő, de igaz: Petter Solberg 2005-ös mexikói győzelme volt mindmáig a saját és a Subaru csapat utolsó győzelme a rali vb-n
A verseny hagyományosan száraz és gyors pályákon zajlik, ahol nagy hátrány elsőként indulni. Ennek a levét Hirvonen issza majd első nap, és vetélytársai vélhetően rendkívüli előzékenységgel engedik majd maguk elé, hogy szombaton is ő takarítson. A taktikázásban nagy szerepet kaphat majd a két másodhegedűs, Latvala és Sordo, akik a két élmenő eredményének tudatában dönthetnek majd arról, hogy lassítsanak-e vagy sem, illetve a körülményektől függően akár a takarító hálátlan szerepét is átvállalhatják csapattársuktól. Mindez persze csak elmélet, egy műszaki hiba vagy defekt egy pillanat alatt semmissé teheti e spekulációt.
Az előző futamhoz hasonlóan a "nagyok" mellett az SWRC és a PWRC kategória szerepel majd. Előbbieknél debütál az autót váltó Al-Attiyah, őt ezen túl egy Skoda Fabia volánjánál láthatjuk majd. Kemény ütközetre kell számítani az S2000-res mezőnyben, többek között Brynildsen, Prokop és Xavi Pons is odaérhetnek a dobogóra. A PWRC-sek között Araújo és Arai számítanak a legnagyobb esélyesnek, igaz, utóbbi a teszten alaposan összetörte Subaruját. Ismét lesz magyar induló, a Mayer-Tagai páros, ha célba ér, biztosan pontot szerez, ugyanis olyan kevesen indulnak a kategóriában. Egy N csoportos Lancer Evo IX-essel próbálja ki magát a raliban Michael Jourdain jr., aki korábban sikert sikerre halmozott a különböző gyorsasági kategóriákban, például Indycarban, Nascarban, illetve az A1GP sorozatban is.
Az első gyorsasági helyi idő szerint péntek reggel 7.28-kor kezdődik, az időeltolódás Mexikó és Magyarország között hét óra.
Loeb 2006 és 2008 között mesterhármast szerzett, az idei futamgyőzelmet is szeretné behúzni. Pénteken segíti, hogy csak Hirvonen mögött rajtol majd
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 25 |
2. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 18 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 15 |
4. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 12 |
5. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 10 |
6. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 8 |
7. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC | 6 |
8. | Östberg/Andersson | Subaru Impreza WRC | 4 |
9. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | 2 |
10. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia S2000 | 1 |
A világbajnokság állása, gyártók:
1. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 40 | |
2. | Citroën Total World Rally Team | 30 | |
3. | Citroën Junior Rally Team | 14 | |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 14 |
A világbajnokság állása, SWRC:
1. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia S2000 | 25 |
2. | Tuohino/Tuohino | Ford Fiesta S2000 | 18 |
3. | Prokop/Tomanek | Ford Fiesta S2000 | 15 |
A világbajnokság állása, PWRC:
1. | Flodin/Bergsten | Subaru Impreza STi | 25 |
2. | Gröndal/Engan | Subaru Impreza STi | 18 |
3. | Araújo/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo X | 15 |