Rali-vb: télből a nyárba

Vágólapra másolva!
Három héttel a Hirvonen győzelmével végződő Svéd-rali után Mexikóban próbál szerencsét a rali-vb mezőnye. Ismét nagy csata várható a finn és Loeb, valamint csapattársaik között.
Vágólapra másolva!

Forrás: Ford

Óriási népszerűségnek örvend Mexikóban a rali. A hétvége során több százezer szurkolót várnak a pályák mellé


A havas idénynyitó után kezdetét veszi az az öt murvás versenyből álló sorozat, amelynek első állomása Mexikó. A futam 2009-ben nem szerepelt a programban, előtte pedig háromszor is Loeb volt a győztes, míg azelőtt, 2005-ben Petter Solberg a Subaru WRC-vel - az volt a norvég ez idáig utolsó győzelme.

A verseny központja idén León lesz, ahol március elején 26-28 fokos a hőmérséklet, ám a pályákon hűvösebb lesz, hiszen 2000 méteres magaságban kanyarognak, sőt, az egyik 2700 méterrel fekszik a tengerszint felett. Ilyen körülmények között az autók és a legénység is kapkodnak majd a levegőért, előbbiek teljesítményük mintegy 30 százalékát veszítik el, utóbbiak számára pedig különösen fárasztó lesz a háromnapos száguldás. A rendező ország a szokottnál is nagyobb buzgalommal készülődik a hétvégére, mivel Mexikó 2010-ben ünnepli függetlenségének kétszázadik, forradalmának századik évfordulóját, s a viadal a jubileumi esztendő egyik legjelentősebb eseménye - a rali is a bicentenáriumról kapta a nevét.

A nevezési listán meglehetősen kevés, mindössze 35 páros szerepel. A gyáriak a szokásos Loeb-Sordo, illetve Hirvonen-Latvala felállásban indulnak, és mind a négyen győzni szeretnének. A fordosok Spanyolországban próbáltak felkészülni a versenyre, ám mivel ott 0 fok és eső volt, nemigen sikerült ráhangolódniuk a chili és taco hazájának körülményeire. A többiek a papírforma szerint legjobb esetben is csak az ötödik helyre pályázhatnak, igaz, erre bejelentette igényét mindkét Stobart-pilóta, Henning Solberg és Wilson, valamint az immár murván is szélvészgyors Ogier, illetve a Svédországban csalódást keltő Petter Solberg is. A még Formula-1-es karrierje alatt szerzett és nemrég kiújult hátsérülés miatt kénytelen volt kihagyni a tesztelést Kimi Räikkönen, számára egyedüli cél a célba érés, tapasztalatszerzés és esetlen néhány világbajnoki pont lehet. Megkezdi WRC-s pályafutását Ken Block is, aki egy 2008-as Focussal vág neki a versenynek a Monster Rally Team színeiben. Igazi hazai futam híján 2010-ben Villagra Mexikót tekinti annak, s próbál meg a Forddal minél jobb helyezést elérni. Nem indul viszont Marcus Grönholm, ő csupán a Svéd-ralira ugrott be, és talán majd még egy-két futamra a későbbiekben.

Forrás: AFP

Megdöbbentő, de igaz: Petter Solberg 2005-ös mexikói győzelme volt mindmáig a saját és a Subaru csapat utolsó győzelme a rali vb-n


A verseny hagyományosan száraz és gyors pályákon zajlik, ahol nagy hátrány elsőként indulni. Ennek a levét Hirvonen issza majd első nap, és vetélytársai vélhetően rendkívüli előzékenységgel engedik majd maguk elé, hogy szombaton is ő takarítson. A taktikázásban nagy szerepet kaphat majd a két másodhegedűs, Latvala és Sordo, akik a két élmenő eredményének tudatában dönthetnek majd arról, hogy lassítsanak-e vagy sem, illetve a körülményektől függően akár a takarító hálátlan szerepét is átvállalhatják csapattársuktól. Mindez persze csak elmélet, egy műszaki hiba vagy defekt egy pillanat alatt semmissé teheti e spekulációt.

Az előző futamhoz hasonlóan a "nagyok" mellett az SWRC és a PWRC kategória szerepel majd. Előbbieknél debütál az autót váltó Al-Attiyah, őt ezen túl egy Skoda Fabia volánjánál láthatjuk majd. Kemény ütközetre kell számítani az S2000-res mezőnyben, többek között Brynildsen, Prokop és Xavi Pons is odaérhetnek a dobogóra. A PWRC-sek között Araújo és Arai számítanak a legnagyobb esélyesnek, igaz, utóbbi a teszten alaposan összetörte Subaruját. Ismét lesz magyar induló, a Mayer-Tagai páros, ha célba ér, biztosan pontot szerez, ugyanis olyan kevesen indulnak a kategóriában. Egy N csoportos Lancer Evo IX-essel próbálja ki magát a raliban Michael Jourdain jr., aki korábban sikert sikerre halmozott a különböző gyorsasági kategóriákban, például Indycarban, Nascarban, illetve az A1GP sorozatban is.

Az első gyorsasági helyi idő szerint péntek reggel 7.28-kor kezdődik, az időeltolódás Mexikó és Magyarország között hét óra.

Forrás: AFP

Loeb 2006 és 2008 között mesterhármast szerzett, az idei futamgyőzelmet is szeretné behúzni. Pénteken segíti, hogy csak Hirvonen mögött rajtol majd


A világbajnokság állása egyéniben:

1.Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC

25

2.Loeb/Elena Citroën C4 WRC

18

3.Latvala/Anttila Ford Focus RS WRC

15

4.Sordo/Marti Citroën C4 WRC

12

5.Ogier/Ingrassia Citroën C4 WRC

10

6.H. Solberg/Minor Ford Focus RS WRC

8

7.Wilson/Scott Ford Focus RS WRC

6

8. Östberg/Andersson Subaru Impreza WRC

4

9.P. Solberg/Mills Citroën C4 WRC

2

10.Andersson/FredrikssonSkoda Fabia S2000

1




A világbajnokság állása, gyártók:

1.BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

40

2.Citroën Total World Rally Team

30

3.Citroën Junior Rally Team

14

4.Stobart M-Sport Ford Rally Team

14




A világbajnokság állása, SWRC:

1.Andersson/Fredriksson Skoda Fabia S2000

25

2.Tuohino/Tuohino Ford Fiesta S2000

18

3.Prokop/Tomanek Ford Fiesta S2000

15



A világbajnokság állása, PWRC:

1.Flodin/Bergsten Subaru Impreza STi

25

2.Gröndal/Engan Subaru Impreza STi

18

3.Araújo/MiguelMitsubishi Lancer Evo X

15



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!