Gyermekbarát megoldások a környéken
(Még több fotó az 5008-ról a galériában. Kattintson a képre!)
Az 5008 az élő példa arra, hogy egy (akár) hétszemélyes családi egyterűnek nem kell feltétlenül úgy kinéznie, mint egy túlfújt gumimatrac. Bár műszaki szempontból a Citroën C4 Picasso meglehetősen közeli rokonnak számít, ráadásul a célközönség is nagyjából ugyanaz, az 5008 nem a "mindent elnyelő családi gömbőc" megjelenéssel próbál hódítani, egyszerűen "csak" magasabb, mint egy átlagos kombi, és ebben nagyjából ki is merül az egyterűs mivolta. Ettől függetlenül elég nagy figyelmet kapott a decens, sötétkék színben csillogó tesztautónk, ami azért is meglepő, mert semmilyen extravagáns stílusjegy nincs az 5008-ason. Ez persze nem feltétlenül baj, sőt jelen esetben pozitívumként is vehető, hiszen ez a visszafogott, elegáns forma garantáltan időtállóbb lesz, mint például a 3008-as kissé elnagyolt fizimiskája.
Egyszerű, de annál szebb a hátsó lámpa rafináltan visszahajló íve
Személyes kedvencem az 5008-as hátsó lámpája, amely látszólag nem különös, sőt manapság kifejezetten aprónak számít az új autók között, ám ha szánunk rá egy percet, felfedezhetjük, milyen szép ívben hajlik vissza az autó "testébe" és zárja le a krómozott övvonalat. Az összképet tekintve egyértelmű, hogy az egy számmal nagyobb márkatárs, a 807-es volt a példakép, ám annál fényévekkel korszerűbbnek hat, ami nem is csoda, lévén, hogy teljesen új modellről van szó. A laposan döntött szélvédő miatt lendületesnek fest az 5008-as eleje, szinte ráfeszül az útra már álló helyzetben is, viszont nem túl szerencsés, hogy a mélyen benyúló A oszlopok megnehezítik a kilátást a kanyarokban. Szerencsére ezt leszámítva nem sok mindenbe lehet belekötni az 5008-as vezetőülésében pöffeszkedve, maximum még a kelleténél néhány centiméterrel szélesebb középkonzol lehet zavaró a kissé szűkös lábtér miatt, de ez is csak a hosszúlábú langalétáknak fog feltűnni. A magas karosszériának köszönhetően remekül beláthatjuk a forgalmat magunk előtt, a legtöbb személyautó fölött ellátunk, de szerencsére az 5008-as még pont az alatt a mérethatár alatt van, hogy az emberben kialakuljon az "úristen, egy bálnát kell terelgetnem a forgalomban" érzés.
Nagyon hasonlít a 3008-as és ezzel együtt az Audi R8-as műszerfalára
Erősen döntött középkonzoljával és krómcsíkkal díszített, aszimmetrikus felső légbeömlőjével a 3008-ast idézi a műszerfal, akárcsak a nagyméretű, ámde jó fogású kormány is, amely szerencsére nem áll teherautós szögben. A PSA-csoport ugyan nagyon erőlteti a kormány mögé épített pöckökről irányítható tempomatot és rádiót, ám sokkal szerencsésebb lenne, ha áttérnének a kormányon elhelyezett gombokra és kapcsolókra. Tesztautónk a bőrkárpiton kívül szinte az összes létező összes rendelhető extrát megkapta, így gombokból nem álltunk rosszul; aki folyamatosan babrálni szokott a műszerfalon, garantáltan imádni fogja felextrázott 5008-asokat, de azért tegyük gyorsan hozzá, némi összeszokás után.
A head up display ebben a modellben is remekül bevált, hasznos, hogy nem kell lenéznünk az útról, ha éppen kíváncsiak vagyunk a sebességünkre, ugyanakkor azt a funkciót teljesen feleslegesnek tartottam, hogy megjeleníthetjük, hány másodpercre halad az előttünk lévő autó, ráadásul, ha ez az érték túl alacsony az autó szerint, elkezd villogni. Jó ötlet, hogy a navigáció képernyője a középkonzol tetejéből bújik elő és a dőlésszögét is állítani lehet, így szintén alig kell lenézni az útról, ha a térképet akarjuk tanulmányozni, az összképet azonban némileg árnyalja, hogy a navigáció kezelésénél láttam már jóval kiforrottabb és egyszerűbb megoldásokat is. A tesztautóba zsúfolt műszaki cikkek száma nem mellesleg egy Média Marktéval vetekedett: a két első ülés fejtámlájába képernyőket építettek, így a hátsó utasok mozizással is elüthették az időt vezeték nélküli fülhallgatók segítségével. Bár korábban erősen kérdésesnek tartottam az ilyen típusú extrákat, egy gyerekekkel bőven ellátott ismerősöm szerint azóta tud nyugodtan, hosszabb távokra is elutazni autóval, amióta DVD-lejátszót szereltetett a családi járgányba.
150 ezer forint a két hátsó pótülés felára
(Még több gyári fotó az 5008-ról a galériában. Kattintson a képre!)
Az utastér variálhatóságáról már a nemzetközi és a hazai menetpróba kapcsán megírtunk mindent, aki valamilyen oknál fogva lemaradt volna ezekről a gyöngyszemekről, elég ha annyit tud az 5008-as utasteréről, hogy egy kisebb dél-amerikai drogkartell egész éves szállítmányát el lehet benne rejteni. Pakolhatunk a tágas ajtózsebekbe, a kormány alatti rejtett rekeszbe, a vezetőülés alá és a második sorban a padlóba tett titkos zugokba is. Mivel a kézifék elektromos, a két első ülés közötti doboz is több mint tízliteres, és minden változatban hűthető is. Ha nagy raktérre van szükség, akkor a második és a harmadik üléssor egyszerűen összehajtható, így sík felület képződik a csomagtartó szintjével egy vonalban. Hosszú tárgyak szállításakor jól jöhet, hogy felárért az első utasülés támlája is ledönthető, ekkor már egy 2,76 méter hosszú létra is befér a Peugeot-ba. Alapesetben, öt üléssel, övvonalig pakolva 580 literes a csomagtér, de a középső és a hátsó ülések lehajtásával már 2,5 köbméternél is több fér be. Ha nem rendelik meg a két leghátsó ülést, akkor a helyükön egy 60 literes rekesz bővíti a rakodóhelyek számát.
Nem olcsó mulatság a hátsó képernyő, de a gyerekek imádják
Tesztautónk a kínálat legkisebb és leggyengébb dízelét, egy 1,6 literes, 110 lóerős HDi-t kapott, ám ennek ellenére nem érződött alulmotorizáltnak, a városi forgalomba és autópályára is bőségesen elég volt a kis dízelmotor teljesítménye. Sajnos a remek dízelmotor munkáját egy automata robotváltó nehezítette, amely pont úgy viselkedett, mint egy nyugdíj előtt álló kishivatalnok: lassú volt és kelletlen. A sebességfokozatokat szép ráérősen pakolgatta, jól érezhető megtorpanásokkal, ami nagypapás tempó mellett alig tűnt fel, ha viszont éppen sietett volna az ember, nagyon idegesítő tudott lenni a váltó tötymörgése. Sajnos akkor sem táltosodott meg túlságosan, ha benyomtam az S, azaz sport feliratú gombot, és a kormány mögötti fülekkel, vagy a váltókarral saját kezűleg noszogattam a berendezést. Megoldás egy jó duplakuplungos automata lehetne, jelenleg azonban ilyen még nincs a Peugeot és a PSA-csoport kínálatában, így viszont inkább a kézi váltóra bíztatnék minden potenciális vevőjelöltet.
A nagy test és a gyakran telipakolt utastér ellenére a fogyasztás egészen barátian alakult, városban hét literre kúszott fel, míg városon kívül valamivel hat alá apadt ez az érték, hogy 6,5 liter jöjjön ki vegyesre. Tesztautónkon feláras 17 colos könnyűfém felnik voltak, amelyek sajnos nem igazán passzoltak az alapvetően kényelmesre hangolt futóműhöz, egyszerre pattogott és hullámzott szegény kocsi a tél utáni kátyútengerben, bár a jó minőségű utak hiánya nem igazán róható fel a peugeot hibájának, egyszerűen csak felesleges luxus a nagy kerékméret.
Miért lett pont 5008-as? Közel húsz éve gyártott 505-ös óta nem fordult elő, hogy egy Peugeot típusjelzése az 5-ös számmal kezdődjön. A gyáriak szerint ez a szám a kifejezetten családi használatra épített autóknak jár, bár akkor érthetetlen, hogy a továbbra is kínálatban maradó nagy buszlimuzinnak, a 807-esnek annak idején miért nem 507-es lett a neve. Az új 5008-as nevében a dupla nulla azt jelöli, hogy ez a Peugeot hagyományos modellválasztékának a kiegészítése (akárcsak a tolóajtós 1007-es, vagy a crossover 3008-as), a 8-as szám a végén pedig a 308-assal való rokonságot fejezi ki, lévén a padlólemez és a motorkínálat is onnan érkezett. |
Jelen pillanatban 6,6 millió forint az 5008-as ára Premium felszereltséggel és az 1,6 literes dízellel automata váltóval, amelyből mintegy 160 ezer forint a robotváltó felára. Véleményem szerint ezt a pénzt inkább más extrára érdemes elkölteni, és a 17 colos felniken sem érdemes töprengeni, inkább ruházzunk be egy beépített DVD-lejátszóba, bár nem olcsó móka a gyerekek ilyen típusú lekötése, mert 640 ezer forintos navigáció és DVD lejátszó mellé még meg kell rendelni a 240 ezer forintos videó csomagot is.
Műszaki adatok Peugeot 5008 1.6 HDi Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 80 kW (110 LE)/4000. Nyomaték: 240-260 Nm/1750. Sebességváltó: hatfokozatú robotváltó. Fékrendszer elöl/hátul: 302 mm átmérőjű hűtött tárcsa/268 mm átmérőjű tömör tárcsa. Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4527/1837/1644 mm. Tengelytáv: 2727 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1532/1561 mm. Tömeg: 1460 kg. Terhelhetőség: 590 kg. Csomagtartó térfogata: 580 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l. Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,5,6 mp. Végsebesség: 183 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 5,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 135 g/km. |