Hiábavaló munka - Toyota Auris 1.4 D-4D teszt

Vágólapra másolva!
A Toyota Auris eddig egy nagyon kellemes, de jellegtelen autó volt a kategóriában. A modellfrissítéssel ezen próbáltak változtatni, de karakter továbbra sem lett a ferdehátú Corollából.
Vágólapra másolva!

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Az új Auris állítólag dinamikusabb megjelenésű, csak ez senkinek nem tűnik fel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Három évvel ezelőtt a Toyota bemutatta az éppen kiöregedő Corolla két utódját, és bejelentette, hogy vége a kombi pályafutásának. A konzervatívabb limuzin változat megmaradt Corollának, a modernebb, stílusosabb ötajtós azonban új nevet kapott, ez lett az Auris. Erre azért volt szükség, hogy az új névvel a fiatalok számára is egyértelművé tegyék: ez az autó más irányzat, mint sablonos, megbízható, de ugyanakkor színtelen, szagtalan, unalmas Corolla.

Fotó: Pályi Zsófi [origo]

A lemezek változatlanok, csak a lámpák és lökhárítók változtak


Gyönyörűen hangzott az elmélet, sőt a gyakorlatban is voltak biztató jelek, de az Auris szériaváltozata nem lett annyira átütő, hogy nagy sikert érhettessenek el vele. Azok után, hogy a Honda ufónak álcázta az új Civicet, az Auris csak egy konzervatív márka gyerekes lázadozásának tűnt, nem is vették sokan komolyan. Az volt vele a legnagyobb baj, hogy a fiatalok nem haraptak rá, mert nem elég forradalmi, és a kategóriatársakhoz mérve borsos árú, a konzervatív Corolla-rajongók és a korosabb nemzedék pedig sokkal inkább szimpatizált a limuzin változattal. Az Auris-bomba tehát nem robbant, nem rendezte át a kompaktautók piacát.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Vaskosabbak a lökhárítók, ezért hosszabb lett


Három év után ezt a Toyota is belátta, ezért szerették volna úgy módosítani az autót, hogy dinamikusabb és fiatalosabb megjelenésű legyen, vidám beltérrel és valódi vezetési élménnyel. Kár, hogy ezúttal sem engedtek a tervezőasztal közelébe olyat, aki ezt megvalósíthatná, hiszen az Auris forradalma ezúttal is visszafogott lett.

Elvileg sokat változott a forma, elöl hangsúlyosabb a fényszóró, máshogy domborodik a motorháztető, szélesebb a hűtőrács, más a lökhárító alakja, de a végeredmény mégsem átütő siker. Ismerőseim megkérdezték, minek tesztelek egy olyan autót, amelyet már három éve bemutattak - senkinek nem tűnt fel a változás. A kocsi hátulja ráadásul az új lámpákkal és a nagyon domború lökhárítóval kicsit amerikaias lett, nem mellesleg csúnya.

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Keményebb a futómű, de a vezetési élmény így sem elragadó


Belül sem változott sokkal több, de a puhább műszerfalborítás, valamint a jó fogású, új kormánykerék többeknek feltűnt. Újdonság még a normál kézifék, valamint magasabbra húzott középső tárolórekesz, amely így már könyöklő is. Ettől a vezetési élmény még nem lesz jobb, ezért a futómű hangolásán is keményítettek kicsit, amely jó minőségű úton előnyére szolgál, a rossz magyar utakon viszont kicsit hátrány. A kormányzás közvetlenebb és nagyjából pontos, de még mindig kevés a visszajelzés és túl sok a rásegítés. Puha a kuplung, a váltó pedig napról napra egyre simulékonyabban cuppant be a fokozatokba, a végére már megszerettem. Kedves feleségem fogalmazta meg tökéletesen az Auris-érzést: olyan könnyű vezetni, szinte észre sem veszed, és máris mész vele. Azt hiszem, nem ez a vezetési élmény szinonimája...

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Hat liter alatt fogyaszt, és nem is megy olyan rosszul


Mégis lehet vonzó választás az új Auris. Egyrészt a régi erényei továbbra is élnek: kategóriájában nagyon tágas, kényelmes, most még minőségibb anyagokból összerakva. A csomagtartója csak átlagos, de a térkínálat talán átlag feletti. Kényelmes, már egy kicsit jobb is vezetni, a motorjai nagyon jók, ráadásul kicsit még tovább fejlődtek. A tesztelt 1,4 literes D-4D változat talán a leginkább szerethető, hiszen 90 lóerős teljesítményével már elég erős ahhoz, hogy dinamikusan mozgassa az Aurist, viszont nem eszik sokat. Kollégáim városban sportosan használva 6,5 litert hoztak ki a még szinte bejáratós motorból, ami alattam szépen visszament 5,9 literig, ami annyit jelent, hogy körülbelül 5,5 liter a reális. Ezért cserébe csak hidegen zakatol, melegen már csöndes. Normál esetben még a legendás Toyota megbízhatósággal is védhetném az Auris becsületét, de jelen körülmények között maradjunk annyiban, hogy nincs vele annyi gond, mint az amerikai Toyotákkal.

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Már nem annyira dizájnos a kézifékkar, sokkal jobb fogású viszont a kormány


Az Auris modellfrissítése nem győzött meg. Nem rossz választás, de amit modellfrissítés gyanánt elénk raktak, mint nagy újdonság, az valójában semmi. Az egyetlen valamirevaló újdonság a hibrid változat lesz, de arra még fél évet várni kell. Lett volna még lehetőségük pár változtatásra, hogy az Auris hozza a mai kor elvárását: nem ártana egy adaptív futómű, amellyel nem csak a keménységet, hanem az autó karakterét is változtatni lehet. A nagyon lassú robotizált kézi váltót (M-MT) is illett volna már lecserélni egy duplakuplungosra, sőt már várom a kis lökettérfogatú turbómotorokat is. Hiányzik a kanyarkövető fényszóró, a távolságtartó tempomat, vagy éppen egy komolyabb hangzású hifi (a modellfrissítéssel csupán egy USB-csatlakozó került be a kesztyűtartóba, azt is úgy sikerült elhelyezni, hogy öt pendrive-omból hármat letörne a kesztyűtartó fedele, ha lecsuknám). Van tehát még bőven hiányosság, amit előreláthatóan csak az utódmodellben fognak kiküszöbölni.

Ettől függetlenül az Auris továbbra is jó autó, sőt még jobb minőségű is. Az 1,4-es dízelt nagyon tudom ajánlani, főleg mivel most akciósan alapáron 4,5 millió forintba kerül.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1364 cm3. Furat/löket: 73/81,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/3800. Nyomaték: 205 Nm/1800-2800. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4245/1760/1515 mm. Tengelytáv: 2600 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1525/1525 mm. Tömeg: 1260 kg. Terhelhetőség: 500 kg. Csomagtartó térfogata: 350 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,0 mp. Végsebesség: 175 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 124 g/km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!