Kedvezményes Renault hitellel már 2,5 millió forinttól elérhető a Duster
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az Aro után nem hittem volna, hogy valaha még román terepjáróban fogok ülni, de a Dacia ismét meg tudott lepni. Az új Duster nem klasszikus értelemben vett terepjáró, sokkal inkább SUV vagy crossover, de mégis komolyan kell venni. A Dacia ugyanis nem illeszkedett a mostanában divatos irányzatba, nem agyonextrázott csillogó-villogó diszkóautót terveztek, hanem visszatért a klasszikus értékekhez: egy terepezésre is alkalmas, strapabíró autót építettek. Igazság szerint másra nem is lett volna tudásuk, energiájuk, hiszen a luxusautó-gyártástól azért még messze állnak, ez a modell azonban megállja a helyét, ráadásul vonzerőként ismét ott a kivételesen jó ár/érték arány.
Érdekes módon a Dacia az utóbbi években nagyon dinamikusan növekszik, sorra jönnek az új modellek, miközben az eladási darabszámokat minden évben jelentősen növelik. Az eladási adatok alapján a nyugat-európai országokban egyre sikeresebb a márka, de ez azért részben a roncsprémium-programoknak is köszönhető. A Dacia számára mindenképpen biztató jel, hogy ezekben az országokban egyre szívesebben választják a román autókat. Hazánkban más a helyzet, hiszen a Dacia névvel nagyon meg kell küzdenie a márkának: hiába a Renault-technika, a vásárlók továbbra is régi, kényelmes, de széthulló szocialista autókkal azonosítják a termékeket. Pedig az új Daciák pont a strapabíróságukról, megbízhatóságukról híresek.
Egy gyári videó: Duster terepen
Már nem lehet egymodelles gyártóként gondolni a Daciára, a Logan különböző változatai mellett (szedán, MCV, Van és Pickup) ott az egyre sikeresebb Sandero, és most itt a Duster. Ez utóbbi ismét egy új kategóriát hoz be a márka kínálatába: eddig nem voltak jelen az SUV-piacon, most viszont alaposan belerondíthatnak a többiek dolgába. Ez olyannyira igaz, hogy a Dacia már most kénytelen volt átállni nagyobb gyártási darabszámra, mivel az év első három hónapjában annyi Duster kelt el, hogy már most ez a Dacia második legsikeresebb modellje, pedig nem is minden piacon lehetett kapni.
A Dustert nyugodtan be lehet vinni az erdőbe terepezni
Magyarországon például hivatalosan most mutatkozott be, igaz a nemzetközi bemutatón mindent megtudhattunk róla. A Duster elvileg már rendelhető, az viszont kérdés, hogy mennyire gyorsan lehet hozzájutni. Ha hinni lehet a híreknek, akkor Európa nagyobb piacai felvásárolják az összest. Éppen ezért emelték a termelést, hiszen nem tudnák kielégíteni az igényeket.
A Duster sok szempontból más, mint a korábbi Daciák, de van, amiben hasonlít a régi modellekre. Egyrészről a felhasznált anyagok minősége még mindig nem a legjobb, de legalább modellről modellre igyekeznek javítani rajta. A középkonzol és a műszerfal ugyan régi ismerős, de az egész igényesebb hatást kelt. Szerencsére az autó formájára nagyobb figyelmet szenteltek, erre már rá lehet sütni a divatos jelzőt, még akkor is, ha nem ez a legszebb SUV, amit valaha láttam.
Mostantól a Duster a legnagyobb Dacia, de az MCV a legtágasabb
Külsőre kifejezetten pozitív benyomást kelt, és az a szerencse, hogy a műszaki tartalom is erősödött. Eddig is azt mondtuk Daciákról, hogy a már bevált, megbízható Renault-megoldásokat kapta meg, most azonban még távoli japán testvérével is erősödött. A Nissan X-Trail hajtását kapta ugyanis, amely egyébként a Qashqaiban is dolgozik már egy ideje. Az összkerekes modellek hatfokozatú váltója is a Nissantól származik, de az erőforrások a már jól ismert Renault-termékek. Az alapmotor a franciák 105 lóerős 1,6 literes benzinese, emellett még egy kéttagú dízel kínálatból lehet választani. A 1,5 dCi 85 lóerős változata csak elsőkerék-hajtással kapható, míg ugyanebből a motorból a 110 lovas verzió csak 4x4-gyel vehető meg. Ez utóbbit volt alkalmam kipróbálni, és az az igazság, hogy kevés fogást találtam rajta. Nem egy repülő, de korrekt dinamikával mozgatja ezt a meglepően könnyű karosszériát.
ÁRLISTA | Access | Ambiance | Artic | Exception |
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x2 | 2 790 000 | 2 990 000 | ||
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x4 | 3 290 000 | 3 490 000 | 3 790 000 | 4 020 000 |
1,5 dCi 63 kW/85 LE 4x2 | 3 290 000 | |||
1,5 dCi 80 kW/110 LE 4x4 | 3 990 000 | 4 290 000 | 4 520 000 |
Kis hengerűrtartalma ellenére a motor egészen jól húz már alacsony fordulatszámról is, ráadásul a terepezéshez nagyon rövid egyes fokozatot tettek bele, hogy ne kelljen felező. Így aztán a Duster olyan saras, dombos helyekről kijött, amire még a valódi terepjáróval érkező katonák is azt mondták, hogy csak csörlőzéssel fog menni. Elég kézzel zárni a központi difit, és máris egészen jól mozog terepen, még a szériában hozzá szerelt nyári abroncsokon is. Ezzel tényleg bementünk valódi terepre, nem féltettük, mint a kategória egyéb divatmodelljeit. Tehát ha valaki tényleg egy hasznos, tágas terepjáróra vágyik, amit bármikor összesarazhat, akkor a Dusterrel nem téved nagyot.
Szerencsére már nem annyira billegős, mint az előd Dacia-modellek, így országúton is elég jól mozog. Meglepően jól fordul, de szerencsére rossz úton sem rázza szét az utasokat. A kormányzása kellemes, a Nissan-váltó pedig új dimenziókat nyit. Az összkerékhajtás használata egyszerű, de mégis komoly képességekkel rendelkezik. Még az autópályán tapasztalható zajszint sem túl megterhelő, tehát a Dusterbe nehéz lenne komolyabban belekötni a menettulajdonságai alapján. Nincs kirívóan erős motorja, de legalább nem fogyaszt sokat. A kipróbált 110 lóerős 1,5 dCi komoly terepezéssel is beérte 7,4 literes átlaggal.
A Duster legnagyobb vonzereje az ára lesz: 2,8 millióról indul, de a legolcsóbb 4x4-es változat 3,2 millió forintba kerül. Ugyanez az 1,6-os benzines a fullos (bőr üléshuzat) felszereltséggel, ESP-vel 4,1 millió forint. Ha azt nézzük, hogy a jóval kisebb, hasonló felszereltségű, de nem bőr üléshuzatos SX4-es Suzuki 4,9 millióba kerül, akkor egyből látszik a Duster hatalmas árelőnye, ráadásul a Dacia komolyabb terepjáró-képességekkel rendelkezik. Én mégis a fullos 1,5-ös dízelt választanám 4,5 millióért, hiszen az a tapasztalatok alapján tényleg nagyon jó autó.
Műszaki adatok | 1,6 16V 4x2 | 1,6 16v 4x4 | 1,5 dCi 4x2 | 1,5 dCi 4x4 | |
Motor, erőátvitel, fékek | |||||
Hengerűrtartalom | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1461 cm3 | 1461 cm3 | |
Furat/löket | 79,5/80,5 mm | 79,5/80,5 mm | 76/80,5 mm | 76/80,5 mm | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 | |
Max. teljesítmény | 77 kW (105 LE)/5750 | 77 kW (105 LE)/5750 | 63 kW (85 LE)/3750 | 80 kW (110 LE)/4000 | |
Max. nyomaték | 148 Nm/3750 | 148 Nm/3750 | 200 Nm/1900 | 240 Nm/1750 | |
Sebességváltó | ötfokozatú man. | hatfokozatú man. | ötfokozatú man. | hatfokozatú man. | |
Fékrendszer elöl/hátul | hűtött tárcsa/dob | hűtött tárcsa/dob | hűtött tárcsa/dob | hűtött tárcsa/dob | |
Méretek, tömegek | |||||
Hosszúság | 4315 mm | 4315 mm | 4315 mm | 4315 mm | |
Szélesség | 1822 mm | 1822 mm | 1822 mm | 1822 mm | |
Magasság | 1625 mm | 1625 mm | 1625 mm | 1625 mm | |
Tengelytáv | 2673 mm | 2673 mm | 2673 mm | 2673 mm | |
Nyomtáv elöl/hátul | 1560/1573 mm | 1560/1573 mm | 1560/1573 mm | 1560/1573 mm | |
Csomagtartó mérete | 475-1636 liter | 408-1570 liter | 475-1636 liter | 408-1570 liter | |
Üzemanyagtartály mérete | 50 liter | 50 liter | 50 liter | 50 liter | |
Üres tömeg | 1160 kg | 1250 kg | 1180 kg | 1294 kg | |
Terhelhetőség | 550 kg | 550 kg | 550 kg | 550 kg | |
Hasmagasság | 205 mm | 210 mm | 205 mm | 210 mm | |
Első terepszög | 30 fok | 30 fok | 30 fok | 30 fok | |
Középső terepszög | 23 fok | 23 fok | 23 fok | 23 fok | |
Hátsó terepszög | 36 fok | 36 fok | 36 fok | 36 fok | |
Barázdálási mélység | 350 mm | 350 mm | 350 mm | 350 mm | |
Menetteljesítmények, fogyasztás | |||||
Legnagyobb sebesség | 165 km/óra | 160 km/óra | 155 km/óra | 168 km/óra | |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 11,5 mp | 12,8 mp | 13,9 mp | 12,5 mp | |
Fogyasztás, vegyes | 7,5 l/100 km | 8,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | |
Szén-dioxid-kibocsátás | 177 g/km | 185 g/km | 135 g/km | 145 g/km |