A legutóbbi két Portugál-ralit Loeb nyerte. Ezúttal is ő a favorit, de a Ford pilótái megszorongathatják
A rali-vb klasszikusai közé tartozik a futam, bár a 2000-es években egy ideig nem volt része a sorozatnak. A nézők mindenesetre imádják, minden bizonnyal százezrek kísérik figyelemmel az idei versenyt is. A pályák hagyományosan murvásak; nem olyan durvák, mint a például a török utak, de nem is olyan simák, mint a legutóbbi, új-zélandi szakaszok, és megvan az esélye, hogy essen az eső - ez nem egyszer fordult már itt elő.
A legutóbbi két portugáliai vb-futamot (2007-ben és 2009-ben) Sébastien Loeb nyerte, a szép sorozatot idén is folytatná a világbajnok. Összetettben alaposan elhúzott vetélytársaitól, de az idei pontozási rendszer miatt elég egy hiba, és máris újra a nyakán lesznek a többiek. Sordo jó szereplése nagyon fontos a csapatnak, mivel a Citroën mindössze öt ponttal vezet a Ford előtt a gyártók versenyében.
Utóbbiaknál vegyes érzelmek uralkodnak: Latvala három héttel ezelőtti győzelmének köszönhetően immár ők a szakág történetének legsikeresebb csapata, de a két finn pilóta nem igazán veszi fel a versenyt Loebbel. A főnök, Malcolm Wilson is elismeri a rivális első számú versenyzőjének teljesítményét, kiszámolta, hogy nagyjából 80 lóerő pluszt jelent az, hogy a francia vezeti a C4-est. Ezt a különbséget egy lágyabb vezetési stílussal szeretné Hirvonen kompenzálni, mivel úgy érzi, az utóbbi időben nagyon erőltette a kanyarokat, és emiatt maradt le a többiektől. Latvala pedig tavaly éppen Portugáliában hajtotta végre az utóbbi évek egyik legnagyobb bukfencét, állítása szerint nem hagyott nyomot benne a kaland, de mivel az ominózus pálya idén is szerepel a programban, az itinert azért átírta az adott helyen. Svédország után újra indul a harmadik gyári Focus WRC is Al Quassimivel, ő az S2000-es Fiestával ismerkedett az elmúlt hónapokban.
2001-ben Mäkinen volt a legjobb a Lancer Evo VI-ossal. Akkor sárdagasztásba torkollott a verseny, ez könnyen megeshet ezen a hétvégén is
A gyáriakon kívül még két versenyzővel kell komolyan számolni. Petter Solberg az egyik, aki legutóbb az utolsó gyorsaságin törte össze autóját, ezért most a másik C4 WRC-jével indul - még szerencse, hogy kettő van neki. Aki pedig igazi meglepetést okozhat, az Ogier. A Citroën Junior Team pilótája az utóbbi időben sokszor a győzelemért harcol, mindenképpen a dobogóra esélyesek közé tartozik. Csapattársa egyelőre még nem, de egyre jobban felveszi a rali-vb ritmusát: Räikkönen is indul, számára a cél továbbra is a cél, illetve a tapasztalatszerzés. Ken Block is így gondolja, egyre inkább belátja, hogy nagy falat számára a vb. A verseny előtti teszten Markko Märtin (ő jelenleg a Ford tesztpilótája) segített neki beállítani az autót, valamint Hirvonen mellé is beült egy körre, hátha elleshet valamit.
Számos privát WRC-s egység is nevezett, összesen 18 páros indul a csúcskategóriában. Közéjük tartozik a Turán/Zsíros duó, akik a korábban a hazai bajnokságban használt Peugeot 307 WRC-vel indulnak. A nagy kaland egy kiadós teszteléssel már meg is kezdődött számukra, óriási eredmény lenne, ha az első tízben végeznének.
Kemény dolga lesz a Turán/Zsiros duónak, ha az első tízbe szeretnének kerülni. A gyári pilótákon és a sorozat rendszeres privát szereplőin kívül jó néhány alkalmi résztvevő is WRC-vel indul
A nagyokon kívül ezúttal az SWRC és a JWRC kategória szerepel a futamon. Előbbieknél Prokop és Sandell döntöttek úgy, hogy nem indulnak, így Pons tovább növelheti előnyét a tabellán. Az S1600-asoknál még csak a szezon második futamát rendezik, ott lesz mindenki, aki számít.
A verseny már csütörtök este elkezdődik az algarvei stadionban felépített szuperspeciállal, majd pénteken hat gyorsasági várja a mezőnyt, mindegyik hosszabb lesz húsz kilométernél.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 108 |
2. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 72 |
3. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 64 |
4. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 63 |
5. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | 53 |
6. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 34 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 30 |
8. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 24 |
9. | Villagra/Perez-Companc | Ford Focus RS WRC | 22 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 14 |
A világbajnokság állása, gyártók:
1. | Citroën Total World Rally Team | 156 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 151 | |
3. | Citroën Junior Rally Team | 75 | |
4 | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 74 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 32 |
A világbajnokság állása, SWRC:
1. | Pons/Haro | Ford Fiesta S2000 | 68 |
2. | Prokop/Tomanek | Ford Fiesta S2000 | 48 |
3. | Andersson/Andersson | Skoda Fabia S2000 | 40 |
A világbajnokság állása, JWRC:
1. | Burkart/Kachel | Suzuki Swift S1600 | 25 |
2. | Broccoli/Forina | Renault Clio R3 | 18 |
3. | Abbring/Mombaerts | Renault Clio R3 | 15 |