Az Audi A4 Avant újra kapható, de már spanyol néven, modernebb dízelmotorral
(Még több fotó a galériában. Kattintson képre!)
Megírtuk már néhányszor, hogy a Seat Exeo gyakorlatilag az előző generációs Audi A4-es. Ez már az első nemzetközi menetpróbán kiderült, azóta azt is tudjuk, hogyan oldották meg: Ingolstadtból a komplett gyártósor átkerült Martorellbe, ami nem volt olcsó, de még mindig jobban megérte, mint egy teljesen új modellt kifejleszteni. A Toledo nem túl sikeres pályafutása után a spanyoloknak gyorsan szüksége volt egy piacképes, minőségi középkategóriás modellre, és a Volkswagen-konszern illetékesei ezt az ötletet találták ki. Nem mindenki értékelte ezt az irányt, de az biztos, hogy a részükről racionális választás született: egyik pillanatról a másikra, szinte fejlesztési költség nélkül vághattak bele az új modellbe. Persze az orr és a hátsó lámpák különböznek, de összességében nagyon sok a közös elem. A motorválaszték is hasonló, csak a turbódízelek már nem adagolófúvókásak (PD TDI), hanem közös nyomócsövesek (common rail). Az is különbség, hogy az Exeóban nem az eredeti A4-es műszerfal van, hanem a kicsit modernebb megjelenésű A4 Cabrio műszerfalát örökölte. De ezzel minden újdonságot felsoroltunk.
Seat Exeo már volt nálunk: a fehér, benzines a csúcsmodell volt, kétliteres turbófeltöltéses TFSI motorjával és sportos futóművével egészen kellemes emlék, de mégis az eggyel korábbi dízel tetszett jobban. Abban a 143 lóerős kétliteres turbódízel erősebbnek érződött, a Style felszereltség igényes volt, és a fogyasztásra sem lehetett panaszom. Az egész autó olyan volt, hogy már-már elfelejtettem, ez Seat, sokkal inkább audis életérzés ragadott meg benne, és még az motorja is korszerűbb volt, mint a korábbi Audié.
Ritka találkozás: nem túl sok Exeo kombi közlekedik hazánk útjain
Most gyakorlatilag ugyanezt az autó kaptuk meg, csak kombi kivitelben. Elvileg azt is írhatnám róla, hogy olvassák el a limuzin tesztjét, gondolják hozzá, hogy nagyobb a csomagtartója, ezért jobb pakolni. De az sem lenne rossz megközelítés, ha egy korábbi A4 Avant tesztünkre hivatkoznék, ahhoz képest sem nagy a változás. De mégis másról írok, arról, ami a vesztét okozza.
Nem mindegy, hol tankolunk A teszt elején kicsit megijedtem: az autó nem ment rendesen. Városban nem nyomtam neki, így fel sem tűnt, de autópályán hatodikban nagyon nehezen kelt életre. Csodálkoztam is, mert nem ilyen emlékeim voltak a limuzinról ugyanezzel a motorral. Nem értettem, mi a baj. Négyen ültünk benne, csomag is volt bőven, de ettől még lehetett volna rugalmas, a 320 Newtonmétert azért lehetne érezni. Semmire nem panaszkodott, így tovább mentem vele. Majd eljött az első tankolás ideje: csak egy fél tank hiányzott, de újra csurig tankoltam. És láss csodát, az autó elkezdett vehemensebben mozogni. Már nem egy élő halott intenzitásával vette a fordulatot, autópályán végre nem kellett visszaváltani egy előzéshez vagy emelkedőhöz. Ezek szerint az előző tankolás során nagyon rossz üzemanyag került bele. Nem tudom, hol tankolták, de újra bebizonyosodott, nem mindegy, melyik kutat választjuk. |
Nem lenne ez rossz autó, gondoljunk csak bele: néhány éve még ez volt a prémium technika. A minősége seatos mércével nézve szenzációs, a motorja kulturált, az egész autó egyben van. Olyan érzés vezetni, mint egy Audit, hiszen gyakorlatilag az is. A gond csak az, hogy az ikertestvértől a hátrányokat is örökölte.
Az autó méretei nem nőttek, ami csak bent jelent gondot
Az előző A4-es egyik legnagyobb problémája a mérete volt, főleg a hátsó lábtért illették sok kifogással. Igazából kombi létére a csomagtartó sem túl nagy, 442 liter nem elég minden helyzetben. Az Exeo egyik nagy tragédiája az, hogy már A4-es korában sem számított nagynak, most meg egyszerűen kinőtte a kategória. Az árát ugyan a középkategóriás versenytársakhoz lőtték be, de méretben nem tudja azt a szintet, sőt kifejezetten kicsi. Egy hosszabb utazásom során elöl nem ülhettem kényelmesen, mert akkor mögém a 170 centiméter környéki hölgy már nem fért be rendesen.
Elvileg a Seat kapaszkodhatna abba, hogy az Exeo kivételesen jó minőségű, ami a korábbi modelljeihez képest igaz is. A konkurensek azonban szintén sokat javultak minőségileg, így egy Opel Insignia, egy Ford Mondeo, egy Honda Accord vagy egy Toyota Avensis kombi nem rosszabb minőség.
Az A4 Cabrio műszerfala még mindig jól mutat
Az Exeo szerencsétlenségére nem sokkal előtte járt nálam a konszernen belüli Skoda Superb kombi, amely talán a mostani legjobb kombi-vétel. Pazar térkínálat, óriási csomagtartó, kiváló minőség és ésszerű ár. A Superb Combihoz képest a spanyol töpörödött törpicsek, pedig árban azonos motornál nem horror a különbség. Az Exeo árához képest kicsi - vagy az ára jó, csak a kategóriában túl kicsi.
A Seat szempontjából szerintem mindegy, hiszen mindkettőből az következik, hogy jelenleg nem versenyképes a középkategóriás kombi piacon. Ilyen autót azért vesznek az emberek, mert tágas, jól pakolható családi autóra vágynak. Pont ebben van hátrányban az Exeo, és igazából hiába hivatkozik ilyenkor az előnyeire. Mert azért az elmondható, hogy a futóműve teljesen jó, kicsit feszes, a kormányzás pontos, a motor jól muzsikál és nem fogyaszt sokat, és az utazási komfort a térhiány kivételével egészen kellemes.
Alaphelyzetben 442 literes a csomagtartó, de természetesen bővíthető
A döntő tényezőkben alulmaradt, és ezen igazából nem is tudnak segíteni. Már az alapmodell sem volt nagy, a növekvő kategóriában csak romlott a helyzete. Legalább az árán lehetne igazítani. Az Audi technikát elismerjük, de t azt se felejtsük el, hogy nem mai fejlesztés. Egy seatos ár sokat segíthetne a sikerén, nagyjából egymillió forinttal kevesebbért talán már ajánlani is merném. Addig azonban kombi téren a Skoda Superb Combi az abszolút favorit.
Műszaki adatok |