Jellegzetes BMW-stílusjegyek: hosszú tengelytáv, rövid túlnyúlások
(Még több Gran Coupé-fotó a galériában. Kattintson a képre!)
"Chris Bangle nagyon kedves barátom, egy ideig a főnököm is volt. Jó ötletei voltak, újító szellemiséggel közelített a formatervezés felé" - Adrian van Hooydonk így válaszolt, amikor a márka történetének legvitatottabb személyiségéről kérdezték. Talán sohasem tudjuk majd eldönteni, hogy a Bangle-korszak alatt született BMW-k szégyenére vagy éppen dicsőségére válnak a márkának. A fanatikusok még mindig a fejüket fogják, ha a 7-es sorozat előző generációja szóba kerül, pénzügyileg mégis sikeresnek számított az E38-as hűvös eleganciáját, egységes és méltóságteljes formavilágát felborító, gömbölyded E65-ös.
Talán a rajongókat igazolja, hogy a legutóbbi generációváltásnál történt valami. A 7-es újból határozott vonalakkal megrajzolt, két lépés távolságot tartó limuzin lett, sokak szerint BMW-bb, mint elődje. Lehet, hogy a 22 colos krómfelniben és airbrush-ban gondolkodó rapperek kénytelenek lesznek más márkára váltani, de a hagyományokhoz ragaszkodó, konzervatív igazgatótanácsi tagok újra nyugodt szívvel adhatják le a rendelést.
A Gran Coupén együtt láthatók a jelenlegi és a jövőbeli BMW arculati elemek
Emészthetőbb lett az új 5-ös is. Újra a sportos eleganciáé a terep, harmonikus az összkép, még az orra is elkezdett cápásodni egy kicsit. A vezetőség boldog: arrafelé, amerre még nem tartják lélegeztető gépen az autópiacot, egymást váltják a vevők az értékesítők asztalánál. A változásokért a 46 éves holland formatervező felel, aki a BMW Weltben megrendezett bemutatóra az új 5-ös mellé egy 3.0 CSi-t is kiállítatott a színpadra. A hófehér E9 biztató jel volt arra, ami a lelkes és szenvedélyes Hooydonk főszereplésével megtartott sajtótájékoztatón kiderült: nem volt véletlen a cápaorr megjelenése, a BMW ezentúl határozottan támaszkodni fog a múltjára.
BMW Welt Münchenben található a világ legattraktívabb BMW-szalonja, a gyári múzeummal és a cég látványos irodaházával szemben. Az avantgárd épület négy év alatt, 2007-ben készült el. 25 ezer négyzetméteres alapterülete nem csak a komplett modellpaletta, hanem a múlt egy-egy klasszikusa és a technikai újításokat demonstráló installációk kiállítására is alkalmas. Interaktív játékok és művészi igényességgel összeállított standok szórakoztatják az érdeklődőket, akik valószínűleg előbb-utóbb nagyobb összeget hagynak bent, és hamarosan visszatérnek, hogy új autójukat ünnepélyes keretek között vehessék át. Aki mégis inkább a világ legnagyobb BMW bemutatótermére kíváncsi, lépjen ki a hatalmas komplexum kapuján, és tegyen egy sétát a szalonokhoz hasonlóan tisztán ragyogó bajor fővárosban. Márkatalálkozók idején sem láthatunk sokkal több BMW-t egy helyen. Ínyencek is megtalálhatják a kedvükre való évjáratokat, s a lelkiismeretesen karbantartott youngtimerek felbukkanására sem kell sokat várni. A BMW Weltről szóló korábbi cikkünk és képgalériánk itt található. |
Hooydonk szerint nem más adja el az autót, mint maga a dizájn, ő pedig azt szeretné, ha a csillogó szemű gyerekektől a deres hajú üzletemberekig egy BMW mindenkiben felkeltené a birtoklási vágyat. A jövő formatervezési irányvonalát a márka klasszikus ismertetőjegyei, a hosszú tengelytáv, a rövid túlnyúlások, a hátratolt utastér, a hosszú motorháztető, a hokiütőben végződő íves ablakkeret, a szigorú fényszórók és természetesen a vesék határozzák meg. Utóbbi stíluselem magassága és szélessége annak megfelelően változik, hogy inkább elegáns, vagy sportos modellről van szó. Erre a két tulajdonságra alapul a márka, ezért a jövőbeli modelleket is úgy tervezik majd, hogy eltérő karakterük és funkciójuk mellett mindkét szempontnak kifogástalanul megfeleljenek. Múltbeli modellekre utal a cápaorr, a LED-ekből felépített L alakú hátsólámpa pedig a jelent képviseli.
BMW 3.0 CSi (E9)
Jól sikerült az új 5-ös, a legszebb kupé-hagyományokra támaszkodik a Gran Coupé Concept, mégis leginkább ahhoz az autóhoz húz a szívünk, amely ezeket a hagyományokat megteremtette. A szoborszépségű 3.0 CSi maga a tökéletes GT forma, hibátlan arányokkal, szívbemarkoló részletekkel. Az 1968 és 1975 között készült E9 egy olyan korszak emlékműve, amikor a gyártók szabadjára engedték a képzeletüket, és az autók születését nem a marketing osztály, a biztonsági előírások, vagy a környezetvédelmi normák, hanem a mérnökök fantáziája és a vezetés szenvedélye inspirálta. Ha választhatnánk a Design Night autói közül, nem kérdés, melyiket vinnénk haza. Reméljünk, hogy a gyári gyűjtemény jó hatással lesz a márkafanatikus Adrian van Hooydonkra, és a jövőben az új tanulmányhoz hasonlóan könnyed és emlékezetes BMW-k születnek. A bajorok láthatóan szívesen foglalkoznak egykori kincseikkel: mostantól a vásárlók rendelkezésére bocsátják restauráló részlegüket, ahol gyári technológiával, eredeti alkatrészekkel vállalják bármilyen BMW teljes felújítását. A BMW E9-esről szóló korábbi cikkünk és képgalériánk itt található. |
Elsősorban azért esett a cápatulajdonos Hooydonk választása a 3.0 CSi -re, mert ezen a modellen jelentek meg először egyszerre a márkaidentitásért felelős stíluselemek. A választás másik okára csak a függöny felemelkedése után világítottak rá a spotlámpák: a sötétből előbújt az E9 és az F10 közös szellemi örököse, a Gran Coupé Concept. Egy divathóbort ihlette, látszólag értelmetlen kategóriába született BMW, amely a testes karosszériák korában képes újra kecses, könnyed és szemtelenül lapos lenni, ráadásul sokkal inkább négyajtós kupénak, mint alacsony tetejű limuzinnak látszik. Útra tapadó karosszériájához harmonikusan illeszkedik a laposan futó tetőív, nyoma sincs a chop-top érzésnek.
Van még egy jó tulajdonsága a Gran Coupénak: egyáltalán nem látszik koncepciónak, ami azt jelenti, hogy változatlan formában, akár két éven belül piacra kerülhet. A végleges típusnevet nem kotyogták ki a vezetőség jelenlévő tagjai, de azt már a tanulmányautó neve is sejteti, hogy egy csúcskupét készít elő a BMW, amit várhatóan a hamarosan érkező új 6-os sorozat fölé pozícionálnak, és a Mercedes-Benz CLS, az Audi A7 Sportback és a Porsche Panamera ellenfelének szánnak. Ötméteres hosszúságával a 7-eshez áll a legközelebb, ezért valószínűleg az 1989-ben bemutatott 8-as sorozat utódja lesz, de az is elképzelhető, hogy az 5 GT-hez hasonlóan a marketing osztály lejjebb pozícionálja az újdonságot a modellpalettán.
Részletes adatokat egyelőre nem közöltek a müncheniek, csupán megemlítették, hogy első négyajtós kupéjuk tíz centiméterrel alacsonyabb lesz a hagyományos limuzinoknál. A BMW hosszú távú stratégiája alapján az újdonság ugyanazokra a műszaki alapokra épül majd, mint a 7-es és az 5-ös sorozat, és a motorkínálatát is a meglévő választékból állítják össze. A bajorok legdinamikusabb autója a 760i V12-esével igazi csúcsmodell lehet, de az Efficient Dynamics szellemiség jegyében a kisebb lökettérfogatú dízelmotorok sem hiányozhatnak a kínálatból. Ha a Gran Coupé ablakkeret nélküli ajtókon át megközelíthető utasterére is akkora figyelmet fektet Hooydonk és csapata, mint a külső tökéletesítésére, a jövőbeli modellek számára is iránymutató, exkluzív belsőre számíthatunk. A premierig azonban be kell érnünk a kupénak látszó limuzin látványával, amely motor és belső nélküli makettként nem más, mint maga a megtestesült dizájn, a projektnek az a része, ami akár önmagában is képes eladni az autót.
Interjú Adrian van Hooydonkkal
- A jövő. Formatervezőként mindig előre kell néznem. Persze odavagyok a klasszikusokért, imádom a 3.0 CSi-t, a 328-ast és az M1-et. Ezekből az ikonikus formatervekből mindenképpen érdemes ihletet merítenünk, de a csapatomnak és nekem mindig az a formavilág a legérdekesebb, amit mi alkotunk meg a jövőbeli modellek számára. - Most még új az 5-ös sorozat, de egyszer ezt is leváltja az új generáció. Hogyan álmodja meg a jövő formavilágát? - Szerencsére ezen még nem kell törnöm a fejem, mivel az 5-öst épp csak most mutattuk be. A BMW-nél nyolcéves modellciklusban gondolkodunk. Egy vadonatúj autó fejlesztése három évig tart, mire elkezdjük a munkát, sokat változik a világ, új irányt vesz a divat, az építészet, addig rengeteg új benyomás ér minket, ami befolyásolja a látásmódunkat.
- Miért kapkodják el a világ minden táján az autóikat? Mitől lesz menő egy BMW? - Ezen nagyon sokat dolgozunk. Elsősorban a több különböző nemzetiséget tömörítő tervezőcsapatra támaszkodunk, akik a három dizájnstúdióban, Münchenben, Los Angelesben és Szingapúrban tevékenykednek. Így olyan autókat készíthetünk, melyekhez több különböző kultúrából származó ötleteket használunk fel. A csapatok szabadon, azonos feltételek mellett dolgozhatnak, mindenki egyformán lehetőséget kap, hogy megvalósítsa az elképzeléseit. Dizájn tekintetében is szeretnénk lépést tartani a konkurenciával. Célunk minden esetben egy modern és egyben időtálló formaterv megalkotása. - Mennyire befolyásolják a formát a műszaki alapok? - A végleges arculat kialakulása a mérnökökön múlik. Gyakran a legvagányabb skicc is a kukában végzi, ha technikailag nem lehet megvalósítani. Szorosan együtt kell működnünk a mérnökökkel, hogy a gyártásba kerülő autó megegyezzen a csapat elképzeléseivel. A jó megjelenés elsősorban az arányokon múlik, ezért nagyon sok egyeztetésre és kísérletezésre van szükség, hogy a munkánk eredményes legyen. Szerencsére kiváló szakembereink vannak, akik mindent megtesznek, hogy az ötleteink érvényesülhessenek. - A Gran Coupe hamarosan gyártásba kerül. Mi lesz a Vision EfficientDynamics sorsa? Lesz BMW szupersportautó? - Ezzel a csodálatos tanulmánnyal megmutattuk, mi akkor is gondolunk a sportos vezetőkre, amikor a környezetvédelem lesz a legfontosabb szempont. Hiszünk benne, hogy mindez megvalósítható. Ha az elképzeléseink találkoznak a mérnökökével, rajtunk biztosan nem fog múlni, hogy egy hasonló autó gyártásba kerüljön. Nem tudhatjuk, mit hoz a jövő. Korábbi, az új 5-ös bemutatóján készült Hooydonk-interjúnk itt olvasható. |