Idegen közegben - a város lesz a Juke természetese előfordulási helye
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Első gondolatom az volt a Juke láttán, hogy a Nissan megtalálta az esetlen, álmosító külsejű Tiida ellenpontját, és a formatervezési divatot testhossznyi lemaradással követő autó ízét egy szokatlan, merész küllemű újdonsággal próbálják leöblíteni. Nyilván lesznek, akik irtóznak a Juke formájától, de még mindig egészségesebb a tetszik - nem tetszik vita, mint a néma közöny. A sajtótájékoztató előadója határozottan cáfolta, hogy bébi-Qashqai-ról lenne szó, a népszerű crossover állítólag csak annyi ihletet adott, amennyit az Infiniti FX. Nem tudom, az illető mennyire gondolta komolyan.
Látványosan szűkül a hátsó oldalablak, ezért nem lehet teljesen elsüllyeszteni
Háromféle motor és ugyanennyi váltó szerepel a kínálatban. A dízelnél nincs mozgástér, a 110 lóerős 1.5 dCi-t csak hatfokozatú kézi kapcsolásúval és elsőkerék-hajtással lehet kapni. Az 1,6 literes benzines szívómotor ötös manuális váltó vagy Xtronic CVT berendezés közvetítésével adja át legfeljebb 117 lóerejét az első kerekeknek, a 190 lóerő teljesítményre képes, szintén 1600-as turbómotor hatfokozatú kézi váltóval és fronthajtással, illetve automata és összkerékhajtás kombinációjával rendelhető.
A szokatlan domborulatok egyedivé teszik a lendületes formát
A frankfurti bemutatón a kínálat két végét, a dízelt és a fokozatmentes CVT-vel társított benzines turbómotort volt alkalmam kipróbálni. A dCi 81 kilowatt teljesítménye elegendő ehhez a mérethez a célba vett városi közegben, mégsem éreztem azt, hogy ez a motor való a Juke-hoz. Dízeltől szokatlan módon pörgetni kell, mintha nem a nyomatékával, hanem a teljesítményével dicsekedne a gépezet. A 190 lóerős DIG-T erőforrás brutális, és remekül harmonizál a kocsi sportos elemeivel: a 370Z ihlette hátsó lámpával, a motorkerékpár-tankot idéző kardánkonzollal, a raliautók kiegészítő lámpáira hajazó fényszóróval, a hátsó oldalajtók rejtett kilincsével és az összetartó öv- és tetővonallal. A CVT váltóval ugyanakkor nem voltam kibékülve, ha félautomata üzemmódban kapcsolunk, elég darabosan reagál, ráadásul manuálissal sokkal tapinthatóbb lehet a teljesítmény.
Az eligazításon felhívták az újságírók figyelmét a középkonzolon lévő D-Mode gombra, melyet megnyomva átalakul a klímaberendezés vezérlőfelülete, megváltozik a gombok felirata s különféle vezetési üzemmódok - gazdaságos, normál és sport - érhetők el. Annyit sikerült kitapasztalnunk, hogy a motor és az automatikus váltó máshogyan reagál a gázpedálra, és a kormányzás közvetlensége is változik. A képernyőn több hasznos információ jelenik meg, Eco módban például a gazdaságosságot értékeli a gép, ezenkívül látható a nyomaték és a teljesítmény is, de arra nem tudtunk rájönni, melyik adat hogyan hívható elő. Az sem világos, hogy a Drive Info gombot benyomva milyen üzemmódba kapcsolunk, ekkor ugyanis a három üzemmódot jelző gomb egyike sem világít. A csúcs a G-Force diagram - sokáig mosolyogtam és értetlenkedtem, vajon mi szükség van a gyorsulási, lassulási és oldalirányú erők megjelenítésére (mértékegységek nélkül), főleg hogy a vezető nem tudja figyelemmel kísérni a mélyen lévő képernyőt. A kurzort padlógáz, szélvédőfejelő fékezés és volánrángatás nélkül is el lehet küldeni a kis koordinátarendszer végeibe.
Jobb későn, mint soha - dízel Murano
További újdonságot jelent a kissé átalakított orr-rész és hűtőrács, a kijjebb helyezett ködlámpák és a választható 20 colos kerék. |
Nem okoztak csalódást a fékek, a kormányzás kellően precíz - minimális különbséget vettem észre a normál és sport üzemmód között. A jármű viselkedése rendre rácáfolt az utazómagasságból adódó nagyautós érzésre, bár kanyarban azért érezni a karosszéria magasságát. A futóművet mintha a lendületes vonalakhoz hangolták volna, Frankfurt környékén nem okozott gondot az aszfalthibák legyűrése, de a magyarországi utak minőségét a Juke-ban ülve is garantáltan érezni fogjuk.
A külső tükrök óriásiak, remek tájékoztatást adnak a mögöttünk zajló eseményekről. A méhsejtformájú szövet- és a bőrkárpit is tetszett, a kilincseken látszik, hogy nem öt perc alatt tervezték, a piros műanyagokkal viszont nem tudtam megbarátkozni. A piros lehet elegáns és sportos szín, de ez az árnyalat ezen a műanyagon azt a látszatot kelti, mintha filléres, hitvány anyagból készültek volna a borítások. Nem illik a minőséget sugalló beltérhez. Az ajtózsebek és a kardánboksz jókora üdítőspalackokat képes elnyelni. Az ereszkedő tetővonal miatt az elöl utazóknak illő önmérsékletet tanúsítaniuk, így a második sor korlátozott fej- és lábterében marad némi luft. Hátul két felnőtt fér el kényelmesen, a Juke-ot valószínűleg ritkán fogják öt nagytestű ember szállítására használni. Ha a hátsó padra nem ültetünk senkit, hatalmasra, 830 literesre nő a Note-énál kisebb, 251 literes csomagtér.
Az árak Az első Juke-szállítmány előreláthatólag októberben érkezik Magyarországra, előrendelést már felvesznek.
|
A Nissan számításai szerint az új modell a vevők hatvan százalékát saját piaci szegmenséből szerzi, a fennmaradó hányadot az eggyel nagyobb C szegmensből csábítja át. Ambícióból nincs hiány - a Qashqai sikere jogos optimizmussal töltheti el a francia-japán társaságot. A megvalósult koncepció mögött bizonyára sokkal több marketinges áll, mint műszaki ember. Valószínűleg nem sok tulajdonos fogja kihasználni az autó magasságát, viszont a termete, a megjelenése rangot ad a gépnek - az új Nissan tehát leginkább a Beetle-höz és a Minihez hasonlóan imázstermék, amit a 4,2 millió forinttól induló ár is jelez. Mindenesetre akár sikeres lesz a típus, akár nem, jó esély van arra, hogy az utókor megemlíti a Juke-ot az évtized fontosabb formái között.