Az osztrák autóvezetők érdekképviseletei (ÖAMTC és ARBÖ) a hatóságokhoz fordultak a hazai gyorshajtókat érintő hátrányos megkülönböztetés miatt, és azt követelték a kormánytól, hogy csak azoknak az államoknak adják ki a külföldön közlekedési kihágást elkövető osztrákok adatait, amelyek ezentúl képesek a kölcsönösség nevében eljárni.
A legtöbb gond a közeli és szomszédos országok autóvezetőivel adódik: több európai ország állampolgárainak adatvédelmi jogaira hivatkozva nem osztja meg Ausztriával a szükséges információkat - írta egy osztrák kormányzati jelentés csütörtökön. A francia, az olasz és a magyar hatóságok sem adják ki Bécsnek a lefényképezett rendszámtáblához tartozó tulajdonosi adatokat. Egyedül Stájerországban évente mintegy 10 ezer olyan kihágást jegyeznek fel, amelyet olasz jelzésű autók sofőrjei követtek el. A németekkel ezzel szemben működik a kölcsönös büntethetőség.
Az ÖAMTC jogásza szerint legfőbb ideje, hogy kölcsönös megállapodások szülessenek a szomszédos országokkal a kérdésben a közutak biztonsága és a következetesség jegyében. A külföldi szabálysértők büntethetősége az államkassza bevételeit is jócskán megnövelné: Ausztriában legkevesebb 70 eurós pénzbírsággal számolhatnak a közúti kihágást elkövetők.
Az osztrák közlekedésügyi minisztérium már dolgozik azon, hogy a jelenlegi helyzet megváltozzon. Készül a gépkocsi-vezetőkre vonatkozó új törvény, amellyel Ausztria csatlakozhat az EUCARIS-hoz, az Európai Unió járművek és jogosítványok adatait tartalmazó rendszeréhez. Ezzel lehetővé válna a közvetlen adatcsere, így az osztrák kormány nem lenne ráutalva a külföldi hatóságokra.