A Zenith szélvédő kellett a sikerhez
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Egy magyarnak általában nincs pénze új autóra, ha mégis, akkor nagy valószínűséggel a kisautók vagy a kompaktok közül fog választani. Egyből válaszút elé állítják: vehet egy unalomig ismert, semmilyen érzelmi hatást ki nem váltó igáslovat, és dönthet úgy is, hogy valamelyik drágább, de izgalmasabb autóval akarja leélni élete következő hat-tíz évét. A kérdés olyannyira éles, hogy a minap egymás után kaptunk meg két, egy kategóriába tartozó, ám teljesen eltérő fejlesztési filozófiájú autót, napi szinten tapasztalhattuk, mennyire nem mindegy, miben töltjük az életünket.
Munkatársaim nagy megelégedettségére kiválóan teljesített nálunk a Skoda Fabia 1.2 TSI, azt hiszem, mindannyian szóltunk egy jó szót az érdekében. Amikor átültem a Citroën C3-asba, elkezdtem gondolkozni, melyiket választanám. A Fabia-tulajdonosok bizonyára megsértődnek rajta, de az autójuk egy igásló. Még a legkomolyabb felszereltséggel, legjobb motorral is csak egy átlagautó, amely szépen elvisz minket A-ból B-be. Erre fejlesztették, és ilyen szempontból nagyon jó autó, ezért dicsértük.
A futómű hangolása túl lágy, a DS3 jobban tetszett
Itt van azonban a tesztre kapott C3-as: különleges szín (egyesek szerint bugyikék), izgalmas vonalak, egy igazán különleges szélvédőmegoldás, és egy teljesen más filozófiájú utastér. A C3-asra egyesek szerint jó ránézni, bár én nem vagyok feltétlenül az autó formatervének rajongója. Ettől függetlenül már külsőre is izgalmasabb egy Fabiánál, vagy Cliónál, Yarisnál. Az utastérbe behuppanva azonban már ordít a különbség: a C3-as megkapta a DS3 műszerfalát, nem csak az anyagminőség javult, hanem hangulata is lett az utastérnek. Ezen javít még hatalmasat a Zenith névre keresztelt, meghosszabbított panoráma szélvédő. Nem új megoldás ez, a korábbi Astra GTC-be is lehetett ilyet rendelni, de valahogy a Citroën megoldása jobb.
A hátsó lámpa formája nem sikerült annyira
Aki beült az autóba, mind imádta, bár a plusz fénynek vannak hátrányai is. Hiába a sötétítés, az erős napfény gyakran zavaró, és az utastér is érezhetően jobban melegszik. Azt is meg kell szokni, hogy a tükör a nagy felület közepén van, de inkább az zavaró, hogy az elhúzható tetőkárpit alatt valami zörög. Hölgyeknek gondot jelenthet még, hogy így a napellenzőben nincs piperetükör, és a világítás is átkerült az A oszlopra. Reggel és este azonban kiváló kilátást biztosít az üvegtető, és a közlekedési jelzőlámpák alá is jobban begurulhatunk. Nem kell tehát sok ahhoz, hogy a kisautónk különleges legyen - csak 109 ezer forint, de a tesztautó Exclusive felszereltségében nincs felára.
Ugyanezt a műszerfalt láthatjuk a DS3-ban is
Nem csak a szélvédőre lehet büszke az új C3-as, az utastér minden elemében előnyére változott. Bár maradt az eredeti padlólemez, a hátsó lábtér mégis nagyobb lett: négy felnőtt egész kényelmesen elfér ebben a kisautóban. A jobb felszereltség miatt a kárpitok is nagyon jók, a kifejezetten kényelmes ülések szövetei nagyon kellemes tapintásúak. A kormány fogása is remek, bár a vezetés terén számomra kicsit zavaró, hogy minden egy kicsit túl lágyan, nőiesen működik. Túlszervózott kormányzás, puhán, de túl hosszú úton jár a váltókar és a kuplung. A hölgyek szeretni fogják ezért, mint ahogy a DS3-ashoz képest sokkal lágyabb rugózása is nekik fog inkább tetszeni. Tévedések elkerülése véget az új C3-as futóműve sokkal jobb, mint az elődé, de számomra a DS3 hangolása szimpatikusabb. Bizonyos értelemben mégis a C3-as a logikus választás: a magyar utakra inkább a lágy rúgózás a kényelmes, amely jobban elnyeli az úthibákat.
A Zenith szélvédő az Exclusive csomagban széria, amúgy 109 ezer forint
Kisautók vásárlásakor ritkán döntenek a vevők az 1,6 literes turbódízel változat mellett, de a tesztautó mindent elkövetett azért, hogy ára miatt ne írjuk le. Kellemes a járáskultúrája, 9 0 lóerejével elég erős is, az ötfokozatú váltó ellenére is kiválóan mozgatta a kis C3-ast, nagyon nyomatékos és ami a lényeg: kiváló a fogyasztása. Városban is mindig hat liter alatt maradt az étvágya, de az inkább külvárosi forgalomban eltöltött mindennapok során 4,8-4,9 között változott az átlag. Autópályán már felugrott 5,5-6 literre az étvágya, egyedül itt hiányzott volna egy pihentető hatodik fokozat.
A legjobb felszereltség miatt a tesztautóban szinte minden benne volt, ami egy C3-asban benne lehet, ennek természetesen a vételárnál komoly következményei vannak: az 1,6 literes turbódízel motorral az Exclusive csomaggal a vételár 4,77 millió forint, akciósan kétszázezerrel olcsóbb. Még ehhez a csomaghoz is feláras a kilátás csomag (esőérzékelős ablaktörlő, automata fényszóró, elektrokróm belső visszapillantó, LED-es belső hangulatvilágítás együtt 45 ezer Ft), a hangsugárzó rendszer USB-vel és Bluetooth-kihangosítóval 95 ezer forintba, a különleges fényezés 48 ezerbe, a menetstabilizáló és a kipörgésgátló 100 ezer foritnba kerül. Könnyen kiszámítható, hogy még az akcióval együtt is 4,858 millió forint a végösszeg, ami elég durva ár ebben a kategóriában. És ebben még nincs navigáció és nincs bőrülés, ami további százezreket jelentene.
Sok konkurensénél izgalmasabb jelenség. A Fabiánál feltétlenül
A C3-as tehát igen kiváló, izgalmas választás a kategóriában, ám érdemes kicsit átgondolni, pontosan mire van szükségünk. Az Exclusive csomaggal akciósan 4,1 millió forint a legolcsóbb, 95 lóerős 1,4-es benzines, vagyis ezzel sem tudunk rengeteget spórolni. Talán eggyel kisebb felszereltség lehet az ideális választás: az 1.4 VTI már 3,71 millió forinttól kapható.
Műszaki adatok |