Az autópályán mindenkit sikerült átverni a csíkokkal - hot hatchnek hitték a lendületből közeledő i30-ast
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Három éve van már piacon, ezért kapott egy szinte láthatatlan frissítést, de a belső értékei nem változtak a Golf-vetélytárs Hyundainak. Legnagyobb ellenfele még most is a vele műszakilag szinte teljesen megegyező Kia Cee'd, testvérmodellje tavaly tigrisvicsorra cserélte Corolla-, vagy ha úgy tetszik, régi Lexus IS-arcát, így az előre megtervezett modellciklusnak megfelelően az i30 is megérett egy kis frissítésre. Talán nem szégyen, de csak alapos tanulmányozás után tudtam különbségeket találni a régebbi és a frissített között. Van ennek jó oldala is: a felnagyított fotók nézegetése után i30-tudor lettem.
A hátulja nem változott a modellfrissítéskor
Az újon a hűtőrács krómhatású része fölött is van egy műanyag rész, míg a réginél a rendszámtábla-tartót körülölelő légrés egy rövidebb oldalán álló trapéz volt, addig az újabbon már a hosszabb oldalán áll (mint a 2007 utáni, frissített Focuson) és felfelé ível, amitől harmonikusabb és egyszerre kicsivel sportosabb is lett. Megváltoztak a ködlámpák, és a körülöttük levő műanyag idomok formája sem a régi, sarkosabbak és nagyobbak lettek, és hogy ehhez passzoljon, új a lökhárító aljának a vonala is. Oldalról a küszöbtoldat, hátulról az átrajzolt lökhárító árulja el, már a frissített i30-cal van dolgunk.
Kellemes az úttartása a 185/65 R 15 méretű gumikkal is, de kanyarban még mindig a Cee'd a jobb
Mint ahogy 2007-ben, úgy ma sem elsősorban a külsejével fog hódítani a kompakt Hyundai, formája még a Cee'dénél is visszafogottabb, nagyítóval sem lehet rajta kirívó részleteket találni. Semmi olyan formai megoldás nincs rajta, amivel maradandót alkottak volna a tervezői, persze nem is ez volt a cél. Ha ez nekünk sem szempont, akkor értékelni tudjuk az i30-ast, sőt egészen megszerethetjük, de ne menjünk elébe a dolgoknak.
A IV. Uniqua Balaton Ragatta balatonaliagai média futamát a Hyundai Sailing Team nyerte, Király Zsolt kapitány kormányozta a Sponsor Wantedet, a versenyen autós újságírók is mancsaftoltak a csapatnak. |
2008 óta az i30 is ötcsillagos Euro NCAP törésteszttel dicsekedehet, akár a Cee'd
Az autó nálunk még mindig státusszimbólum, épp ezért vesznek sok, középkategóriásnál kisebb szedánt, mint amilyen a Renault Thalia vagy a Nissan Tiida. Ugyanakkor eszméletlenül sznobok tudunk lenni, a dél-koreai autókat megmosolyogjuk, bezzeg az ötös Golf, az 1,6-os, 102 lóerős ősmotorral... Az i30 ideális választás akkor, ha sikerül ezeken a rossz szokásokon felülemelkedni. Szükségünk van egy modern, kompakt autóra, amelynek jó az úttartása, de kibírja a magyar utakat? Igen, dízel kell, klímás, és a lehető legolcsóbban.
Alapáron műanyag a kormány és izzasztó a kárpit - mindkettőt meg lehet szokni
A konkrét kocsit eredetileg nem tesztautónak szánták, hanem bemutatókra vitték el, ezért az importőr fehér, hosszanti Mustang-stílusú csíkozással díszítette fel, és kétszínű könnyűfém felnikre cserélte a Life felszereltséghez járó műanyag dísztárcsás acélkerekeket. A csík még rendben van, de a gyári könnyűfém felnik szerintem sokkal szebbek lettek volna ennél a kétszínű szettnél, bár ízlésről kár vitatkozni. A pr-es kollegina szabadkozott, hogy ez csak egy alapfelszereltségű darab, hagyományos kulccsal, fényezetlen, manuális állítású, nem fűtött tükrökkel, de annál jobb; a hatszázezer forintos kedvezménnyel épp egy ezressel a négymilliós lélektani határ alatt el lehet hozni. Ismétlem: olcsó és klímás dízel kell.
Van elég válltér, és a térdeknek is hagy helyet a középkonzol - jól összerakott a beltér, menet közben semmi nesz nincsen
Kívülről első ránézésre ezen kívül más nem is tűnik fel rajta, az új részleteket is csak később, a katalógusfotók nézegetése után vettem észre, épp ezért inkább a belsőre koncentráltam. Átlagos testalkatommal és 180 centiméteres magasságommal kellemes helyet találtam az alapáron magasságban állítható vezetőülésben. Alapkivitelhez mérten elfogadható, hogy nem bőrborítású a kormány, de a Hyundaié túl kemény és érdes, smirgliszerű műanyagból van, ez a sebességváltó gombján nem annyira zavaró, de a volánon tényleg rossz - ennél ezért láttunk már sokkal szebbeket, mint például a Focus, a Fluence és az Octavia műanyagkormányát. Zavaró még az izzasztó üléskárpit, még az amúgy jól kezelhető klíma bekapcsolásával is nehéz nyári melegben ellensúlyozni.
Egyszerű és épp ezért jól használható
Induláskor hangos a 90 lóerős CRDi, bemelegedve csöndesedik, de mindig megmarad a régi olasz dízelekre emlékeztető csúnya hangja. Úgy morog, mint egy Fiat Croma, de ez az egyetlen felróható hibája a nagyon jó karakterisztikájú motornak, a többi közös nyomócsöves 1,6-os dízelhez képest szépen veszi fel a fordulatot, lehet kicsit pörgetni is, a hatfokozatú váltóval kifejezetten jó párost alkotnak. Egy dízel-Cee'd-tulajdonos barátom irigykedve nézegette a váltókulisszát, jobbnak érezte az új szerkezetet a korábbi ötfokozatúnál. Autópályán, országúton és városban is használva 6,2 literes átlagot sikerült kihozni belőle, ami nem rossz annak fényében, hogy nem figyeltük különösebben az optimális sebességfokozatot jelző nyilakat.
Cikkajánló |
Menetkész össztömege majdnem 1400 kilogramm, ami a 90 lóerővel és a 240 newtonméterrel együtt nem tűnik túl meggyőzőnek, mint ahogy a 172 kilométer/órában megadott végsebesség és a 14 másodperces százra gyorsulás sem vérpezsdítő adat, de érzésre sokkal dinamikusabbnak tűnik az autó. Kezelhetősége mintaszerű, puhább a Focusnál és a Golfnál, kormányzása pontos, mégis kis erő kell csak hozzá. Egy könnyen vezethető, kellemes autó, amely a 15 colos kerékmérettel még a budapesti utakon is kényelmes.
Hangos, de jól húz a 90 lóerős 1.6 CRDI LP
Kategóriatársaihoz képest jó vétel az i30. Az etalon Focusból már nem forgalmazzák Ambiente kivitelben a 90 lóerős 1,6-os dízelt, ezért a jobban felszerelt, de még mindig nem fejlégzsákos Fresh-t kell megvennünk, ötfokozatú váltóval, 5,2 millió forintért. Octaviából csak erősebb dízel van, a Classic felszerltségű, 105 lóerős 1.6 CR TDI DPF ára 5,1 millió szintén ötös váltóval. Ennyiért Renault Fluence-ból a leggazdagabb felszereltségű, 105 lóerős 1.5 dCi Privilége-t is elhozhatjuk (a bevezető kedvezménnyel csak 4,6 millióba kerül), a legolcsóbb 1.5 dCi Confort 3,89 millió, igaz abban csak 85 lóerős a motor és ötfokozatú a váltó. Ebbe a mezőnybe lőtték be az i30 árát, és ha végignézzük a listát, az látszik, hogy remek ajánlat, hiszen az olcsóbb Fluence-hoz képest sokkal összeszedettebb autó, jobb érzés vezetni. Egyetlen hibát ejtettek csak: nem csöngettek be a szomszédhoz, mert a Cee'd 1.6 CRDi LX-et is ugyanilyen felszereltséggel adják, szintén 3,99 millióért, csak ott a gyengébb 1,6-os motor 90 helyett 115 lóerős kivitelű, 16 kilométer/órával nagyobb a végsebessége, és a 2,5 másodperccel rövidebb a 100-ra gyorsulás ideje.
Műszaki adatok - Hyundai i30 1.6 CRDI LP |