A légellenállás javítása érdekében leültették, így stabilabbá is tették az Aurist
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Első kompakt méretű hibrid autójától a kereslet élénkítését és a környezetbarát technológia szélesebb körű elterjedését várja a Toyota. A három generáció alatt ikonná vált Priust továbbra is azoknak szánják a japánok, akik meg szeretnék mutatni elkötelezettségüket a jövőbemutató technológia iránt. Az Egyesült Államokban népszerű "zöld" autó Európában még mindig kuriózumszámba megy, ez a távolságtartás nagy lehetőség az olcsóbb Auris HSD számára, amely egyedi megjelenése helyett belső értékeivel szerezhet magának rajongókat.
Kívül-belül egyformán csendes a hibridváltozat
Nem véletlen, hogy éppen a kompakt kategóriában dobta piacra a Toyota második hibrid modelljét, hiszen Európa-szerte ez a szegmens büszkélkedhet a legszélesebb vevőkörrel. Az alsó-középkategóriás modelleket családok és cégek egyaránt vásárolják, ráadásul a jól felszerelt dízel változatokért a vevők hajlandóak hatmillió forint feletti összeget fizetni. Az enyhén módosított lökhárítókkal, nappali menetfénnyel, Hybrid logókkal és kék hátterű Toyota-jelvénnyel megkülönböztetett Auris HSD azoknak készült, akik nyitottak a modern műszaki megoldásokra, mégis kerülnék a feltűnést.
Krómozott hűtőrács, kék Toyota-logó és nappali menetfény árulkodik a HSD kivitelről
Bár népautónak készült, a japán mérnökök mégsem elégedtek meg az egyszerűbb, kevésbé hatékony soros hibridhajtással. Az Auris egy az egyben megkapta a Prius full hibrid rendszerét (Hybrid Synergy Drive), így egy kategóriával lejjebb is életképes alternatívát jelent a dízelekkel, és egyetlen konkurensével, a Civic hibriddel szemben.
Videó a hibrid rendszer működéséről
Ami a nemzetközi menetpróbán még csupán célkitűzés volt, az iskolakezdésre valósággá vált: az Auris HSD 5 990 000 forinttól megvásárolható, így több mint másfél millióval olcsóbb a Prius alapkivitelénél. A kategória első teljes hibridjét úgy árazták be, hogy a drága technológiáért a vevőknek pusztán minimális felárat kell fizetniük.
Amerre jár, zöld marad a környezet
Itthon három felszereltségi szinttel kapható az autó, a Luna-alapmodellhez hét légzsák, négy elektromos ablakemelő, hathangszórós, mp3-as audiorendszer, távirányítós központi zár, automata légkondicionáló, könnyűfém felni, ködfényszórók és az elektromos szervokormánnyal együttműködő menetstabilizáló elektronika (VSC+) jár. A 6 360 000 forinttól elérhető Sol-kivitel Bluetooth-kihangosítóval, kulcsnélküli indítással, sebességtartó elektronikával, esőérzékelős ablaktörlővel, tolatókamerával és egy tükörbe épített, 3,5 colos kijelzővel egészül ki, amely 6 680 000 forintért DVD-alapú navigációs rendszerrel és tolatóradarral bővül.
Feltűnésmentes hibrid autó, matricák nélkül nehéz lenne észrevenni
A kényelmi és biztonsági extrák mellé egy tágas, ötajtós karosszériát kapunk, amelyet egy, összesen 136 lóerős 1,8 literes, változó szelepvezérlésű, Atkinson-ciklusos benzinmotor és egy önállóan is működő elektromotor mozgat. Az egyik legfontosabb érték az adathalmazból a fogyasztás, amely átlagosan csupán 3,8 liter száz kilométerenként, ráadásul ekkora távon csak 89 gramm szén-dioxid távozik a kipufogójából, amely Angliában komoly adókedvezményt, és a világ minden táján egészségesebb környezetet jelent.
Cikkajánló |
Fenntartási költségei tizenötezer kilométeres éves futás mellett, a bonyolult technológiának és a nagyobb teljesítménynek köszönhetően drágább kötelező szervizzel és biztosítási díjjal is kedvezőbbek, mintha egy 1,33 literes motorral szerelt Yarist választanánk. Az Auris HSD-re három év alatt akár 897 773 forintot is költhetünk, amely a kisautó esetében 1 012 216 forint lenne. A rendszer legkényesebb elemeire, a nikkel-metál-hidrid akkumulátorokra öt év jótállást vállal a gyár, az első hibridmodellek forgalomba hozása óta azonban még nem fordult elő számottevő meghibásodás.
A műszerfalon csupán a fokozat előválasztó kar és a kijelzők jelentenek újdonságot
A hibridhajtást lehetővé tevő, mindenható akkumulátorok egyszerre segítik és hátráltatják is a technológiát, hiszen hiába rohamos a fejlődés, még mindig több helyet foglalnak, mint amennyit a kapacitásuk indokolna. Az Auris HSD koncepciójának egyetlen gyenge pontja, hogy a csomagtartóját alkalmasabb hely híján telepakolták akkukkal, ami közel a felére csökkenti az alaphelyzetben használható méretű rakteret. A hátsó tengely mögé elhelyezett akkucsomag cserébe javítja a súlyelosztást.
Az előválasztó kar alatti gombokkal akár teljesen elektromos üzemmódot is választhatunk
A szűkös csomagtér az egyetlen kompromisszum, amit vállalnia kell az Auris HSD tulajdonosának, ezen kívül már csupa kellemes meglepetés éri a bent ülőket. A legmélyebb benyomás a kékre színezett indítógomb érintése után éri majd a hibridhajtással frissen ismerkedő sofőrt. Akárcsak a Priusban, látszólag nem történik semmi, mégis indulásra készen áll az autó. Ebben a környezetben régimódinak tűnik a kézifék karja, az előremenetet már a Priusból származó, sokkal futurisztikusabb megjelenésű előválasztó karral állíthatjuk be, amely billentés után visszatér alapállásba.
Benzinmotor, elektromotor és központi vezérlőegység a motortérben
A kis kallantyú egy fokozatmentes bolygóművel áll kapcsolatban, amely segít összehangolni az elektromos és a benzinmotor működését, hogy semmilyen átmenetet ne érzékeljünk, miközben bonyolult folyamatok zajlanak a motorháztető alatt. Ezekről a sebességmérő közepén elhelyezett kijelző tájékoztat, ahol nyomon követhetjük, mikor, melyik motor forgatja a kerekeket, vagy éppen mikor töltődnek az akkuk a motor- és az üzemi fék működéséből visszanyert energiával.
Az akkumulátorok a csomagtartóba kerültek, ezért lett ilyen kicsi a hely
Az aktuális állapotról bővebben a fordulatszámmérőt helyettesítő műszer tájékoztat, amelyről leolvashatjuk a fékenergia-visszanyerés, a pusztán elektromos üzem, az együttes működés, vagy az intenzív gyorsítás mértékét. Utóbbi csupán a különleges élményt nyújtó, hangtalan elektromos üzemhez képest tűnik számottevőnek. A városi és országúti közlekedéshez megfelelő rugalmasságról autópálya tempóra gyorsításkor le kell mondanunk, ebben a dízelmotor lekörözi a környezetbarát rendszert.
A fordulatszámmérő helyén az elektromos és a benzinmotor aktivitását követhetjük
Minden más helyzetben észrevétlenül dolgozik értünk a technika, már csak azért is, mert a benzinmotor hangja - ami leginkább egyetlen éles morajhoz hasonlítható - alig erősebb az elektromotor nem létező zajánál. Az ültetett futómű kanyarban jót tesz a stabilitásnak, rosszat a rugózási komfortnak, az Auris azonban még így is a kategória kényelmesebb autói közé tartozik. A közepes tapadást nyújtó, alacsony gördülési ellenállású abroncsok és a Priusban már bizonyított hibridrendszer takarékosságáról, valamint az ígéretes Auris HSD ár/érték arányáról hamarosan részletes tesztben számolunk be.
Műszaki adatok |