Timerzsanov, a sportág történetének első orosz Európa-bajnoka
Divízió 1.
Sverre Isachsen legutóbbi, német Eb-n aratott győzelmével nyilvánvalóvá vált, hogy a norvég klasszisnak az idei Európa-bajnoki sorozatból hátralevő két futamon már egy dobogós hely megszerzése is elegendő ahhoz, hogy megvédje kontinensbajnoki elsőségét. Ha ezt az egy dobogós helyezést már a lengyel Eb-futamon eléri, már a bajnokság zárófutama előtt sorozatban a második Európa-bajnoki címét ünnepelheti.
Ezzel a tudattal vághatott hát neki Isachsen a hétvégi, Slomczynban rendezett Eb-futamnak, miközben két fő riválisát, Kenneth Hansent és Michael Jernberget az a plusz teher is nyomaszthatta, hogy amennyiben nem egyikük nyeri meg az aktuális versenyt, Isachsennek már egy A döntős helyezés is biztos Eb-elsőséget jelentene.
Isachsen azonban hamarjában nyilvánvalóan tette riválisai számára, hogy a slomczyni Eb-n sem az A döntős helyezésre vagy a dobogós szereplésre, hanem csakis a győzelemre hajt majd, és címvédőhöz méltóan kezdett a verseny szombati nyitónapján, amikor megnyerte az időmérő edzést és az első előfutam-sorozatot is.
Isachsen úton zsinórban második Eb-címe felé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mivel pedig vasárnap délelőtt pontosan ott folytatta, ahol szombat délután abbahagyta, és a második előfutam-sorozatban is a leggyorsabb időt repesztette, máris biztosította helyét az A döntő pole pozíciójában, ezzel hatalmas lépést téve Európa-bajnoki címvédése felé.
A már Isachsen nélkül megrendezett harmadik előfutam-sorozatban a fiatal brit Liam Doran bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel megkaparintva az A döntő elsősoros rajthelyét csapattársa, a tizennégyszeres Európa-bajnok Kenneth Hansen elől, aki így a harmadik rajtkockából várhatta az A döntő rajtját. Rajtuk kívül még Andreas Eriksson, Jernberg és a B döntőt megnyerő Frode Holte jutott be az A jelű fináléba.
Holte ugyan a legutolsó rajthelyről kezdte meg az A döntőt, a többiek annyira egymással voltak elfoglalva az elején, hogy a második kanyarba már ő fordult be elsőként, és egészen az utolsó előtti körig meg is tartotta vezető helyét. Ekkor azonban őt is utolérte a végzet, akit ebben a futamban Liam Dorannak hívtak, és egy apró bodicsekkel megelőzte őt. Doran lila ködben versenyezte végig a finálét, és előbb Isachsent, majd Erikssont is elintézte egy-egy határozott, ám a sportszerűség határain belül mozgó manőverrel, mielőtt Holtét megelőzve megnyerte a slomczyni viadalt.
Isachsen, a divízió 1. régi-új kontinensbajnoka
Sokáig úgy tűnt, Doran kikaparhatja a gesztenyét csapattársának, Hansennek, aki így életben tarthatja Európa-bajnoki esélyeit (Isachsen fél kör hátrányban az utolsó helyen folytatta a versenyt Doran manővere után), ám mivel a svédnek ehhez nyernie kellett volna, így a végén kiderült, hogy a brit csupán saját győzelméért kapart ilyen derekasan, hiszen szó nem volt arról, hogy a végén elengedte volna Hansent.
A slomczyni futamot tehát sem Hansen, sem Jernberg nem tudta megnyerni, ami automatikusan azt jelentette, hogy Isachsen már azzal is biztos Európa-bajnok, hogy kvalifikálta magát az A döntőbe. A csúcskategória slomczyni győztesét tehát Liam Dorannak, az év végi elsőt viszont Sverre Isachsennek hívják, aki zsinórban a második évben ünnepelhet bajnoki címet. Isachsen egyébként az ötödik helyen fejezte be a mostani futamot Doran, Holte, Hansen és Jernberg mögött. Alighanem pályafutása eddigi legszebb ötödik helye ez.
Divízió 1/A
Ahogy haladtunk versenyről versenyre a 2010-es Európa-bajnoki sorozat vége felé, úgy vált egyre biztosabbá, hogy idén megszületik a ralikrossz Eb-k történetének első orosz kontinenselsősége. Két futammal a sorozat vége előtt ugyanis már csak két versenyzőnek, nevezetes az egyaránt orosz Timur Timerzsanovnak és Ildar Rakmatulinnak volt reális esélye az idei Európa-bajnoki cím megszerzésére a divízió 1/A mezőnyében.
Közülük is Timerzsanov várta jóval kedvezőbb helyzetből a bajnokság véghajráját, ő ugyanis már Slomczynban bajnoki címet ünnepelhetett abban az esetben, ha nagy riválisa, Rakmatulin előtt fejezi be a versenyt. Ilyen szempontból egy győzelem lett volna számára a legpraktikusabb megoldás, és mint a lengyel futam előtt érdeklődésünkre elárulta, ő pontosan ezt a célt tűzte ki maga elé a hétvégi versennyel kapcsolatban.
Div.1. A döntő, Holte (jobbra) magányosan a külső íven
Ezt a célját Timerzsanov már a szombati nyitónapon tudatosította riválisaiban azzal, hogy megnyerte az első előfutam-sorozatot, miközben legnagyobb vetélytársa, Rakmatulin oktalan kakaskodásba bonyolódott a dán Ulrik Linnemann-nal, ami miatt értékelhető eredmény nélkül zárta a verseny első napját.
Linnemann a vasárnapi délelőtti második előfutam-sorozatban is főszerephez jutott, ezúttal ugyanis a másik orosz Eb-cím várományossal, Timur Timerzsanovval vívott látványos csatát, melynek során pár méterrel a leintés előtt megelőzte, ezzel a pole pozíció eldöntésének kérdését az utolsó előfutamokra halasztva. Timerzsanovot azonban ezen a hétvégén senki és semmi nem tudta kizökkenteni lelki egyensúlyából, és - az első után a harmadik előfutam-sorozatot is megnyerve - imponáló teljesítménnyel szerezte meg magának az A döntő pole pozícióját.
Mindeközben Rakmatulin bárhogy is erőlködött, hogy jóvátegye szombati oktondiságát, csupán a B döntő harmadik rajtkockájába kvalifikálta magát, ahonnan muszáj lett volna feljutnia az A döntőbe ahhoz, hogy életben tartsa Európa-bajnoki esélyeit. Ebben azonban hatalmas csatában megakadályozta őt az az Andreas Bakkerud, aki gyakorlatilag épp ezen a hétvégén teljesítette első versenyét Timerzsanov csapattársaként, hiszen a finn Set Promotion csapat másodikszámú Clióját bérelte ki erre a versenyre. Ki tudja, utólag lehet, hogy elengedik neki a bérleti díjat azok után, hogy épp ő biztosította be végképp Timerzsanov év végi elsőségét, azzal, hogy Rakmatulin elől elorozta a B döntő első helyét.
Timerzsanov és Linnemann csatája a második előfutamban
Nem mintha Timerzsanovnak ezen a hétvégén és ebben az évben szüksége lett volna bármiféle külső segítségre, hiszen Slomczynban is a pole pozícióba kvalifikálta magát, és bár az A döntőt már Európa-bajnokként kezdhette meg, azért biztos ami biztos megnyerte azt is, így győzelemmel ünnepelte pályafutása első Európa-bajnoki címét, ami egyben a sportág történetének első orosz kontinenselsőségét is jelenti.
Timerzsanov mögött a B döntőből feljutó Bakkerud végzett a második helyen a végső fináléban, mintegy végképp teljessé téve ezzel a korábbi háromszoros Európa-bajnok Jussi Pinomäki által vezérelt Set Promotion csapat örömünnepét. A dobogó harmadik fokára a nem kevésbé boldog Linnemann állhatott fel Slomczynban.
Divízió 2.
Ahogy a másik két kategóriában, úgy a hátsókerék-meghajtású autók divíziójában is ott lógott a levegőben a slomczyni bajnokavatás. A hétvége előtt ugyanis tudvalevő volt, hogy amennyiben a címvédő norvég Knut Ove Borseth nyeri a versenyt, akkor 2009 után 2010-ben is Lengyelországban ünnepelheti újabb Európa-bajnoki elsőségét.
Szombaton mindenesetre jelentősen rontott saját győzelmi esélyein Borseth, amikor az első előfutamban csúnyán megforgott, és az ebből fakadó időveszteség miatt csupán a hatodik legjobb idővel zárta a sorozatot. A nyitónapot némi meglepetésre a cseh Roman Castoral zárta az élen a kategóriában.
Vasárnap a fiatal norvég Lars Oivind Enerberg valósággal tarolt az előfutamokban, és két első helyének köszönhetően az A döntő pole pozíciójába repítette magát. Rajta kívül még Ole Kristian Nottveit, Derek Tohill, Borseth, Castoral és a B döntőből feljutó Ole Habjorg várhatta az A döntő startjelét.
Fodor az első előfutamban balszerencsés volt, de így is bejutott a C döntőbe
Az A döntő Enerberg rajt-cél győzelmét hozta, aki derekasan állta az őt kitartóan üldöző Tohill rohamait, és megszerezte idei harmadik Eb-futamgyőzelmét. Nála is boldogabb volt talán a leintést követően Tohill, aki mostani második helyével abszolút nyílttá tette a bajnoki csatát a csehországi záró futam előtt, részben annak is köszönhetően, hogy két fő riválisa, Borseth és Nottveit a rajtot követően összeakadtak. Habjorg lett a harmadik.
A verseny egyedüli magyar indulója, Fodor György egész hétvégén jó formában versenyzett, és minden nehézség ellenére harmadik idei Eb-futamán is bejutott a C döntőbe, és a négy Eb-pontot érő 13. helyen zárta a lengyel Eb-futamot.
A 2010-es Európa-bajnokság utolsó futamát jövő héten rendezik a csehországi Sosnován.
A 2010-es lengyel ralikrossz Eb végeredménye:
Divízió 1.:
1. | Liam Doran (angol) | Citroën C4 |
2. | Frode Holte (norvég) | Volvo C30 |
3. | Kenneth Hansen (svéd) | Citroën C4 |
4. | Michael Jernberg (svéd) | Skoda Fabia |
5. | Sverre Isachsen (norvég) | Ford Focus |
6. | Andreas Eriksson (svéd) | Ford Fiesta |
1. | Timur Timerzsanov (orosz) | Renault Clio |
2. | Andreas Bakkerud (norvég) | Peugeot 206 |
3. | Ulrik Linnemann (dán) | Peugeot 206 |
4. | Zdenek Cermak (cseh) | Skoda Fabia |
5. | David Johansson (svéd) | Peugeot 206 |
6. | Johan Larsson (svéd) | Citroën C2 |
7. | Ildar Rakmatulin (orosz) | Renault Clio |
1. | Lars Oivind Enerberg (norvég) | Ford Fiesta |
2. | Derek Tohill (ír) | Ford Fiesta |
3. | Ole Habjorg (norvég) | BMW 120i |
4. | Roman Castoral (cseh) | Opel Astra |
5. | Knut Ove Borseth (norvég) | Ford Fiesta |
6. | Ole Kristian Nottveit (norvég) | Citroën Xsara |
... | ||
13. | Fodor György (magyar) | Peugeot 206 |
Az Európa-bajnokság állása tízből kilenc futam után:
Divízió 1.:
1. | Sverre Isachsen (norvég) | Ford Focus | 133 pont |
2. | Liam Doran (angol) | Citroën C4 | 121 pont |
3. | Kenneth Hansen (svéd) | Citroën C4 | 119 pont |
1. | Timur Timerzsanov (orosz) | Renault Clio | 138 pont |
2. | Ildar Rakmatulin (orosz) | Renault Clio | 117 pont |
3. | Zdenek Cermak (cseh) | Skoda Fabia | 107 pont |
1. | Derek Tohill (ír) | Ford Fiesta | 134 pont |
2. | Knut Ove Borseth (norvég) | Ford Fiesta | 132 pont |
3. | Ole Kristian Nottveit (norvég) | Citroën Xsara | 123 pont |