Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása az autó fenntartásának. Ennél költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés - mondta el Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója, a kampány vezetője a Nemzetközi Autómentes Naphoz kapcsolódó, Hagyd otthon az autódat! Című kampány zárórendezvényen.
Egy átlagkeresettel, azaz havi nettó 135 ezer forinttal rendelkező személy éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: hét százaléknyi részt fordít tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására. Ehhez átlagosan 560 munkaórát kell dolgozni egy évben - részletezte Horváth Zsolt.
Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább két óra időmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy megérje autót fenntartani, de ez a fővárosban nagyon ritka. A havi bruttó félmillió forintot kereső személynél is legalább egy óra időmegtakarításnál rentábilis a saját gépkocsi.
A Levegő Munkacsoport becslése alapján a fővárosi forgalomban napi 150 ezer személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a város egészségesebb legyen, a jelenlegi állapot szerint azonban napi 500-700 ezer gépkocsi rója az utcákat.
A 13 hónapig tartó program alatt a szervezet tagjai több mint háromezer embert kérdeztek meg autóhasználási szokásukról, a kampány hatására hozzávetőleg 1300 ember tette le a kocsit - közölte a kampány vezetője.
A 9. Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatába illeszkedő Autómentes hétvégén az érdeklődőket számos program szórakoztatta a forgalom elől lezárt Andrássy úton szombaton és vasárnap.
A programokat a koncertek és táncelőadások mellett veteránkerékpár-kiállítás, újrahasznosítási bemutató, kézműves korzó, kerékpárosszállító-felvonulás és filmvetítés is színesítette. A kisebbeket egyebek mellett kézihajtányozás, játszóház, elsősegély-oktatás és kézműves foglalkozások várták.