Foust ezúttal nem bírt Európa legjobbjaival, ezúttal Hansennel
Divízió 1.
A 2010-es cseh Eb-futam szombati nyitónapján Sverre Isachsen újdonsült - immár kétszeres - Európa-bajnokhoz méltóan versenyzett, ugyanis egyetlen gyorskörön (időmérő edzés) és négy mértkörön (első előfutam-sorozat) is ő bizonyult a nap leggyorsabb versenyzőjének a csúcskategóriában. Vasárnap délelőtt ezt még fokozta a második előfutam-sorozat megnyerésével, így neki már a harmadik sorozatra ki sem kellett hajtania, biztos volt a pole pozíciós helye. Ezen a hétvégén úgyse Isachsen volt a főszereplő a csúcskategóriában, a szurkolókat elsősorban az tartotta lázban Sosnován, ami mögötte történt, a pályán és az összetett pontversenyben.
A tizennégyszeres Európa-bajnok Kenneth Hansen, a szintén az ő csapatában versenyző Liam Doran és a svéd Michael Jernberg hárman gyakorlatilag teljesen tiszta lappal indultak harcba a bajnokság második helyéért a hétvégi futamon. A bajnoki véghajrá izgalmait tovább növelte, hogy mindhárman sikeresen kvalifikálták magukat az A döntő rajtrácsára, tehát igazi küzdelemre volt kilátás.
Walfridsson Cliója Lysennel a volánjánál is betalált az A döntőbe
Az A döntőre Isachsen, Doran, Hansen, Mats Lysen, Jernberg, Frode Holte sorrendben sorakoztak fel a résztvevők, a bajnokság első négy helyén álló pilóta mellett tehát - az ezúttal Stig-Olov Walfridsson Renault Cliójával induló, és egyből parádézó - Lysen és a lengyel Eb után ismét B döntőt nyerő Holte jutott még be Sosnován a végső fináléba.
Az A döntő tulajdonképpen olyan volt, mint az egész 2010-es Eb-idény a csúcskategóriában - Isachsen nyert, a többiek meg vívtak a fennmaradó helyekért. Holte ugyanolyan remek rajtot vett, mint egy hete a lengyel Eb-futam A döntőjében, így az első kanyarba már ő fordult be Isachsen mögött a második helyen, amelyet egészen a leintésig megőrzött.
div.1: A döntő, Holte megint kilőtt a külső íven
Az igazán izgalmas történések viszont e két versenyző mögött zajlottak. A tizennégyszeres Európa-bajnok Hansen csúcsformában versenyezte végig a hétvégét, meg is lett a jutalma. Ő lett a harmadik, ami összetettben a második helyet jelentette számára. Jernberg bár végig szorosan üldözte örök riválisát, megelőzni ezúttal sem tudta, és a negyedik helyen végzett - Sosnován és az év végi összesítésben egyaránt.
Az Európa-bajnoki trió, balról jobbra Timerzsanov, Isachsen és Tohill
Dorant az A döntőben a rajttól kezdve technikai probléma hátráltatta, ám hatodik helye is elég volt számára a bajnokság harmadik helyének megszerzéséhez. Isachsen mellett így aztán egyértelműen Hansen zárhatja a legelégedettebben a 2010-es esztendőt: ő lett a legjobb "a többiek" között (értsd: Isachsent leszámítva), másrészről Doran révén a másik autóját is az év végi dobogón tudhatja.
Divízió 1/A
Az elsőkerék-meghajtású autók mezőnyében a fiatal Andreas Bakkerud kezdett a legjobban szombaton - a múlt heti lengyel Eb után ezúttal is Jussi Pinomäki csapatában versenyző norvég az időmérő edzés után az első előfutam-sorozatot is megnyerte. Mögötte mindkét alkalommal a svéd Johan Larsson, és az újdonsült Európa-bajnokként Sosnovára érkező Timur Timerzsanov neve következett a sorban az eredménylistán.
Timerzsanov rajtszámán az egyes már aranyból volt Sosnován
Bakkerud az első után a második előfutam-sorozatban is a kategória abszolút leggyorsabbjának bizonyult, így az már vasárnap délre biztosra vált, ő indulhat majd az A döntő pole pozíciójából. Mögüle a harmadik előfutam-sorozatot megnyerő Timerzsanov, Larsson, a fiatal norvég Daniel Holten, az orosz Ildar Rakmatulin, és a B döntőből feljutó Alexander Hvaal várhatta az A döntő startjelét.
Bakkerud ahogy egész hétvégén, úgy az A döntőben is abszolút megállíthatatlan volt, így 18 évesen megszerezte pályafutása első ralikrossz Európa-bajnoki futamgyőzelmét. Őt új Európa-bajnok csapattársa, Timerzsanov kísérte be a második helyen, vagyis a korábbi háromszoros Európa-bajnok Pinomäki vezette Set Promotion csapat a lengyel Eb után Csehországban is parádés kettősgyőzelmet aratott.
A Div 1.A döntőjében Bakkerud állt az élre a rajtnál
A dobogó harmadik fokára Rakmatulin állhatott fel Sosnován, aki ezzel az év végi második helyét is végképp bebiztosította. A bajnokság harmadik helyére győzelmével Bakkerud ugrott fel, az utolsó utáni pillanatban megelőzve a cseh Zdenek Cermakot.
Divízió 2.
Sverre Isachsen (divízió 1.) és Timur Timerzsanov (divízió 1/A) mellett a harmadik és egyetlen még kiadó 2010-es Európa-bajnoki címért ebben a divízióban vívhatott egymással ki-ki meccset a címvédő norvég Knut Ove Borseth és az ír Derek Tohill.
Kettejük csatája gyakorlatilag a nulláról kezdődött Sosnován, hiszen szinte biztos volt, hogy amelyikük a mostani versenyt kedvezőbb pozícióban zárja, az lesz az újdonsült kontinens-első. Ennek fényében nem akármilyen csatára volt tehát kilátás a két bajnoki aspiráns között, és a szombati nyitónap történései még izgalmasabbá tették a vasárnapi folytatást.
Borseth, bár az időmérő edzésen még a leggyorsabb időt futotta, első előfutamában kétszer is megpördült, így csupán a 12. helyen zárta a napot, épphogy megelőzve a viadal egyedüli magyar indulóját, a lengyel Eb-n mutatott jó formáját Csehországba is átmentő Fodor Györgyöt, aki tehát egy bravúros 13. hellyel kezdett Sosnován.
Fodor vasárnap, a második előfutamban egy újabb 13. helyet tett hozzá hétvégi teljesítményéhez, annak ellenére is sikeresen bejutott tehát a C döntőbe, hogy a harmadik előfutamában eltört autójának hajtókarja.
Fodor szoros csatákat vívott
Az első napon leggyorsabb Tohill vasárnap délelőtt egy nagyon szokatlan hibát vétett azzal, hogy elfelejtett kimenni a Joker-körre második előfutamában, amiért egy félperces időbüntetés és egy szerény 16. hely lett a büntetése. Tohill hatalmas szerencséjére azonban legnagyobb riválisának, Borsethnek a második előfutamban technikai gondja adódott, így az ír mögött, a 18. helyen zárt a sorozatban.
Vasárnap délelőtt igen érdekes fordulatot vett tehát az Európa-bajnoki címért folytatott csata, és a harmadik előfutam-sorozat előtt úgy festett a helyzet, azon dőlhet el a 2010-es bajnoki küzdelem, hogy Tohill és Borseth közül kinek sikerül jobban menteni a menthetőt, és bejutni valahogy az A döntőbe. A harmadik előfutam után kiderült, Tohillnak sikerült, Borsethnek nem - legalábbis egyenes ágon nem. Ott volt még azonban számára utolsó szalmaszálként a B döntő megnyerésének reménye, amivel még kvalifikálhatta magát az A döntő utolsó rajtkockájába.
Megtette. Egy kis szerencsével bár (az első kanyarban többen összeakadtak előtte), de Borseth megnyerte a B döntőt, és elfoglalta az A döntő utolsó rajthelyét. A végső fináléban viszont hiába küzdötte fel magát egészen a harmadik helyig, Tohillnak végig bottal ütötte a nyomát. Az ír sokáig a második helyen haladt Lars Oivind Enerberg mögött, ám később a norvégnak technikai problémája adódott, így a győzelem Tohill ölébe hullott.
Az Európa-bajnoki címért viszont kőkeményen megküzdött Tohill, aki megérdemelten lett rögtön első hátsókerekes autóval teljesített évében a divízió 2. kategória 2010-es bajnoka, egyben a ralikrossz történetének első ír kontinensbajnoka. Le a kalappal előtte, és Borseth előtt is, aki a legutolsó pillanatig hajtott eséllyel Európa-bajnoki címvédése felé, és nem adta olcsón a bőrét. A bajnokság harmadik helyén a sosnovai második Ole Kristian Nottveit végzett.
Tohill győzelemmel ünnepelte Európa-bajnoki címét
A viadal egyedüli magyar indulója, Fodor György negyedik idei Eb-futamán is a C döntőbe jutott, ahol ezúttal a 14. helyen zárta a versenyt.
A 2010-es cseh ralikrossz Eb végeredménye:
Divízió 1.:
1. Sverre Isachsen (norvég, Ford Focus)
2. Frode Holte (norvég, Volvo C30)
3. Kenneth Hansen (svéd, Citroën C4)
4. Michael Jernberg (svéd, Skoda Fabia)
5. Mats Lysen (norvég, Renault Clio)
6. Liam Doran (angol, Citroën C4)
Divízió 1/A:
1. Andreas Bakkerud (norvég, Renault Clio)
2. Timur Timerzsanov (orosz, Renault Clio)
3. Ildar Rakmatulin (orosz, Renault Clio)
4. Alexander Hvaal (norvég, Citroën Saxo)
5. Johan Larsson (svéd, Citroën C2)
6. Daniel Holten (norvég, Citroën Saxo)
7. Zdenek Cermak (cseh, Skoda Fabia)
Divízió 2.:
1. Derek Tohill (ír, Ford Fiesta)
2. Ole Kristian Nottveit (norvég, Citroën Xsara)
3. Knut Ove Borseth (norvég, Ford Fiesta)
4. Roman Castoral (cseh, Opel Astra)
5. Lars Oivind Enerberg (norvég, Ford Fiesta)
6. Ole Habjorg (norvég, BMW 120)
...
14. Fodor György (magyar, Peugeot 206)
A 2010-es ralikrossz Európa-bajnoki sorozat végeredménye:
Divízió 1.:
1. Sverre Isachsen (norvég, Ford Focus): 141 pont
2. Kenneth Hansen (svéd, Citroën C4): 124 pont
3. Liam Doran (angol, Citroën C4): 121 pont
Divízió 1/A:
1. Timur Timerzsanov (orosz, Renault Clio): 143 pont
2. Ildar Rakmatulin (orosz, Renault Clio): 122 pont
3. Andreas Bakkerud (norvég, Renault Clio): 109 pont
Divízió 2.:
1. Derek Tohill (ír, Ford Fiesta): 139 pont
2. Knut Ove Borseth (norvég, Ford Fiesta): 135 pont
3. Ole Kristian Nottveit (norvég, Citroën Xsara): 129 pont