A budapesti Garay Plaza parkolójának mínusz harmadik szintjén kedd délben mintegy harminc darab, jórészt nagy értékű OT-rendszámos veterán autó parkolt, de köztük áll néhány más, kevésbé értékes modell is. Ez az a parkoló, ahol a Blikk keddi cikke szerint az előzetes letartóztatásban ülő korábbi VII. kerületi polgármester, Hunvald György több autója található.
Az autók között van az a Trabant, amely előtt még pár éve pózolt Hunvald, a Blikk beszámolója szerint saját kezűleg tuningolta a járművet. A kétütemű autón vastagon áll a por, átalakításra a krómozott, gagyi visszapillantó tükör és a Wartburghoz való, de Trabantra is felszerelhető Irmscher könnyűfém felni utal. Két parkolóhellyel mellette áll egy metálbordó bogárhátú, amely 1972 utáni modell. Ezen sem eredetiek a keréktárcsák, hiányoznak a lökhárítói, a farára viszont szereltek egy, a terepjárók gallytörő krómcsövéhez hasonló kiegészítőt.
"Csak a Trabant, a Bogár és a sarokban álló Mercedes ML köthető Hunvald Györgyhöz vagy Gál Györgyhöz (ő az az SZDSZ-es képviselő, akit szintén az ingatlanügyben vettek őrizetbe - a szerk.). De ezt én is csak úgy hallottam" - mondta az [origo]-nak a Garay Plaza első emeleti irodájában Darvasi Zoltán, az üzletközpont vezetője. Szerinte - a Blikk állításával ellentétben - a lapban a polgármester tulajdonaként említett "35 milliós Mustang", a "15 milliós Jaguar" és más járművek "biztosan nem hozzá tartoznak, azok a pláza tulajdonosának a birtokában vannak".
Darvasi szerint volt viszont egy "szintén hozzájuk köthető" 15 év körüli Jaguar XJ is a mélygarázsban, de azt pont a választások napján, október 3-án elvitték. "Jött valaki, beindította, majd a saját lábán kiállt a mélygarázsból, aztán a pláza mellett felállt egy trélerre, és elfuvarozták" - mondta az üzletközpont irányítója, aki szerint a biztonsági őrszolgálat vezetője látta ott a kerületi közterület-fenntartó vezetőjét is.
Az erzsébetvárosi önkormányzatnál azt mondták, hogy az FKF Zrt. egy egységként kezeli az V-VI-VII. kerületet. Sikerült megtalálni a jellemzően Erzsébetvárost felügyelő és október 3-án szolgálatban lévő csoportvezetőt, de Czakó Zoltán azt mondta, hogy aznap a választási körzetek környékét takarították, márpedig a Garay tér nem az. "Ezer százalék, hogy mi ott nem jártunk aznap" - közölte.
JAG-420 Aki a 4-es, 6-os villamossal járt, éveken át láthatta az erzsébetvárosi önkormányzat nagykörúti parkolójában azt az olajzöld S-Type Jaguart, amelynek a JAG 420-as rendszámjára sem sajnálta a pénzt tulajdonosa, a kerület akkori vezetője. Amikor 2009. júliusában elkezdték nálunk forgalmazni az utód XF típust, szinte elsőként a városban ebben a parkolóban jelent meg egy példány, a rendszám is átkerült rá. Ezt a Jaguart azóta lefoglalta az ügyészség. |
"Erről nem tudunk" - reagált Fazekas Géza főügyészségi szóvivő, amikor a Jaguar október 3-ai elszállításáról kérdeztük. Fazekas hozzátette, a Trabant és a bogárhátú valóban Hunvald tulajdonában vannak, azokat - mintegy féltucat más járművel ellentétben - azért nem vették zár alá, mert az autók még a gyanúsítás alapjául szolgáló bűncselekmények előtt kerültek a volt politikus tulajdonába. A pláza vezetője által említett Mercedes-Benz ML terepjáróról szintén nem tud Fazekas.
Darvasitól megkérdeztük, ki fizeti a három autó után a parkolóhelyeket, de erre a kérdésre nem tudott válaszolni. A mélygarázsban használhat egyébként 120 helyet a kerületi önkormányzat is, de az üzletközpont vezetője szerint a Hunvaldhoz köthető járművek nem azokon állnak.
A garázst két hónapja az ETT Kft. üzemelteti, így feltettük az autókkal kapcsolatos kérdéseinket Padlovics Zsolt területi vezetőnek is, aki válaszolt, de később visszavonta nyilatkozatát, és az általunk készített képek megjelentetéséhez sem járult hozzá. "Sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánom" - mindössze ennyit közölt végül.
Hunvaldot az erzsébetvárosi ingatlanügyekben indult nyomozás során tavaly február 10-én vették őrizetbe. A volt politikust többrendbeli csalással gyanúsítják kerületi tulajdonú ingatlanok értékesítése, bérbeadása, valamint önkormányzati megbízási szerződések miatt. Fazekas Géza szerint két Jaguar (egy fiatal és egy oldtimer) mellett több más autót zároltak Hunvald vagyonából, emellett egy repülőt is. Gál György vagyonából szintén zároltak egy régi Jaguart, valamint egy Mercedest.
"Volt olyan jármű és a repülő, amelyek nem Hunvald György, hanem egy hazai bejegyzésű kft. nevén voltak. E mögött egy Seychelle-szigeteki cég állt, a mögött pedig a Hunvald család" - mondta az ügyészségi szóvivő.
Volkswagen 1303 (1972-2003) A garázsban álló bogárhátú bordó színű, és nem eredeti állapotú - a róla készített fényképek közlési engedélyét visszavonta a parkolóház üzemeltetője A nyugatnémet nép autója, a 21,5 millió példányban készült Volkswagen Bogár hosszú időn át a világ legnagyobb darabszámban eladott autója volt. A léghűtéses farmotorral szerelt, időtlen formavilágú, elérhető árú autó 1938-ban, a második világháború előtt született, koncepcióját egy lelkes és tehetséges mérnök, Ferdinand Porsche álmodta meg. A népautó ötlete kapóra jött a nemzetiszocialista párt és a háborúra készülő Hitler számára, aki propagandacélokra használta, majd harckocsiként és kétéltűként a fronton is bevetette a kisautót. 1945-ben angol irányítással, a romok alatt indult újra a termelés, a kicsi és zajos, cserébe rendkívül megbízható és sokak szerint utánozhatatlanul bájos Bogár pedig meghódította az egész világot. Megalapozta a gyártására Wolfsburgban életre hívott márka hírnevét, és az egész világon az utcakép részévé vált. Már újkorában kultusztárgy lett, mára pedig a klasszikus autók rajongóinak egyik kedvence. A Hunvaldhoz köthető példány az utolsó, 1972-től gyártott német szériából származhat, melyről a tolatófénnyel kombinált nagy hátsó lámpa árulkodik. Értéke állapottól és eredetiségtől függően negyed- és egymillió forint között alakul. Trabant 601 Universal (1981-1990) Gyári Trabant-fotó. A parkolóházban porosodó példány eredeti felnijeit és a visszapillantó tükröt is lecserélte a tulajdonosa A keletnémet nép autója minden korszakot megélt, amit csak egy autó megélhet. Bemutatásakor érdekes újdonság, később egyszerre lenézett és vágyott közlekedési eszköz, dédelgetett családtag, a kilencvenes években idejétmúlt ócskaság, majd imádott hobbiautó volt, ma pedig az értékes veterán és a nosztalgikus kultuszautó szerepét tölti be. A szocialista piacgazdaság sajátosságai miatt sohasem lehetett egyszerű termékként tekinteni rá, a duroplaszt karosszériás, kék füstöt eregető kétütemű Trabant a keleti blokk szimbóluma lett. Az ötvenes-hatvanas években kifejezetten modernnek számító, átgondolt konstrukció strapabíró felépítése, praktikus karosszériája és könnyű javíthatósága a keletnémet mérnökök precizitását dicséri. A tervezők a pártutasítás miatt kénytelenek voltak minden kreativitásukat magukba fojtani, és évtizedeken át pusztán apró változtatásokkal életben tartani az NDK ikonikus kisautóját, melyből sohasem tudtak eleget gyártani. A mélygarázsban őrzött 601-es kombi, amely a VEB Sachsenringnél az Universal nevet kapta, műanyag kilincsei alapján 1981 után készülhetett. A Trabantok ára igen nagy szórást mutat, néhány ezer forintért már kapni egy kétüteműt, de a gyűjtők akár egymillió forintot is kifizetnek egy megkímélt, gyári állapotú darabért. Balogh Bence |