Az Egyesült Államokban a következő évtizedekben megduplázódik majd az idős vezetők száma
Az "okosabb" autó és a jobban megtervezett utak segíthetnek ugyan abban, hogy az idős vezetők tovább maradjanak a volán mögött, de a férfiak általában hat, a nők pedig átlagosan tíz évvel tovább élnek, mint ameddig vezetőképesnek nevezhetjük őket. Mivel pedig idős korra csökken a lakóhely-változtatási kedv, nagy valószínűséggel sokan közülük továbbra is elővárosokban fognak élni.
Az eredmény a mobilitási szakadék kialakulása - mondja Joseph Coughlin, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) időskorúak problémáira megoldást kereső laboratóriumának vezetője. - Sokak számára az otthon nemcsak lakóhely lesz, hanem szinte börtön, amelyet nem képesek elhagyni.
75 éves kor fölött nő a halálos balesetek száma
Az egészséges idős vezetőkre nem feltétlenül leselkedik több veszély, mint fiatalabb társaikra, de sok idős embernek lehet olyan az állapota, hogy az már hatással van vezetői képességeire. Coughlin szerint egy negyvenévesnek hússzor több fényre van szüksége ahhoz, hogy éjszaka úgy lásson, mint egy húszéves. Az idősebb vezetők rendszerint kevésbé pontosan mérik fel a sebességet és a távolságot, a reflexeik is lassabbak, könnyebben összezavarodnak, és kevésbé ruganyosak, tehát nehezebben tudják megnézni, mi történik az autójuk mellett vagy mögött.
Az idős vezetők végzetes baleseteinek száma az egészségügyi nyilvántartás alapján 75 évtől kezd érzékelhetően megnőni. A 85 évesnél idősebb vezetők mutatója rosszabb, mint a tinédzsereké vagy a húszas éveik elején járóké. Az idősebb vezetők sérülékenyebbek, kisebb esélyük van egy baleset túlélésére vagy a baleset során keletkezett sérülésekből való felépülésre. Elsősorban karambolokban halnak meg: a közúti balesetek 70 évesnél idősebb halálos áldozatainak 61 százaléka ütközéses baleset miatt veszti életét. Az áldozatok 16 százaléka utasaik közül kerül ki.
2009. október 3., Budapest, III. kerület. Az útról letérve egy lámpaoszlopnak hajtott egy 89 éves férfi
Az AP amerikai hírügynökség szerint az új technológiák - amelyek egy része a katonai és kereskedelmi repüléstől származik - segíthetik az idősebb vezetőket abban, hogy több időt töltsenek a volán mögött, nagyobb biztonságban. Érzékelők figyelmeztetik a vezetőt a balesetveszélyre, segíthetik a parkolást vagy a sötétben látást. Nem kell azonban mindig drága, új technológia: sokaknak már a nagyobb kezelőgombok, nagyobb felületű visszapillantó tükrök vagy egy be- és kiszállást segítő kapaszkodó is segítene,
Ezek a megoldások meghosszabbíthatják néhány idősebb ember vezetői karrierjét, de semmiképp sem tekinthetők csodaszernek - figyelmeztet Bonnie Dobbs, az Albertai Egyetem gerontológiai professzora. Szerinte a sok új műszaki megoldás összezavarhatja az idős vezetőket, túlságosan magára vonhatja a figyelmüket, ami szintén balesethez vezet.
A jobban tervezett utak is segíthetnek. A körforgalom például lehetővé teszi a közlekedési lámpa nélkül kanyarodást, és csökkenti a balra kanyarodás során bekövetkezők ütközések számát, ami nagyon sok idős vezető halálát okozza.
Fontos az időskori autózás
Amivel egyelőre nem nagyon foglalkozik senki, az, hogy miként őrizhető meg az idős amerikaiak mobilitása akkor is, amikor már nem képesek járművet vezetni - mondja Sandra Rosenbloom, az Arizonai Egyetem professzora. - Ahogy idősebbé válnak és elveszítik járművezetési képességüket, az emberek úgy szűkülnek be, úgy lesz egyre kisebb a baráti és tevékenységi körük, míg végül odáig jutnak, hogy már el se hagyják az otthonukat".
A tömegközlekedés, a buszok és a vonatok nem jelentenek megoldást a legtöbb olyan ember számára, aki nem tud többé vezetni, hiszen a vezetést lehetetlenné tevő fizikai és mentális feltételek azt is megakadályozzák, hogy az illető eljusson például a buszmegállóba, felszálljon a buszra és aztán kapaszkodjon menet közben.