Már kilenc óra előtt sorakoztak az autók mindkét hídfőnél. Kattintson a képre!
- Én voltam itt elsőnek, ott álltam - mutat egy suzukis férfi a parkoló autók felé. Valamit azonban rosszul csinálhatott, mert már hosszú sorban állnak az autók a Margit híd budai felhajtójánál. Tolatni kényszerül. - Nem értem, mi ez a felhajtás - mondja egy sárga mellényes őr, közben az órájára néz. Még húsz perc van este tíz óráig - akkor engedheti fel a néhány szóváltást leszámítva nyugodtan ácsorgó autósokat. Várja már, délután óta mindenkinek egyenként kell elmagyaráznia, hogy tíz óráig civil autósok nem mehetnek át.
Program a Barátok közt után - nézze meg a Margit hídnál készült videónkat!
Jóval nagyobb a tumultus Pesten. Ott gyülekeznek a tévéstábok, a nézők, kerékpárosok, motorosok és persze autósok. A sor a Vígszínházig ér, az elején álló, villogó fényhidas rendőrautót műanyag szalagból és fakordonból álló akadály választja el tőle. A kocsikban izgatott családok, kezükben fényképezőgép, kamera vagy képrögzítésre alkalmas telefon, van, aki a külső visszapillantó tükörre rögzített videófelvevővel készül a nagy eseményre. Történelmi dokumentáció? - kérdezzük. - Szerintem nem - hangzik a válasz a tulajtól, aki azonban annyira mégsem lehet büszke az ötletre, mert kéri, ne látszódjon a fotóinkon.
Első. Száz-száz Buda és Pest felé tartó kapott emléklapot. További képekért kattintson!
Már csak öt perc. A Jászai Mari téri gyorsétteremnél, a külső sáv első rajtkockájában álló oldtimer-rendszámos targatetős Porsche 911S beindítja boxermotorját, sorra követik a többiek is. Az őrök elbontják az akadályt, a rendőrautó anyósülésére beül egy rendőrlány, az operatőrök és a riporterek egymást taszigálják. Tíz óra. Nem túl erős taps, ezt elnyomó dudaszó, a kerékpárosok indulnak a külső sávban, az autók a belsőben. Lassan mozdul az autófolyam, mert a villamosmegállóval egy vonalban egyszerű grafikájú oklevelet osztanak a hídépítő konzorcium munkatársai, ezért mindenki kinyúl az ablakon. Közben a biciklisek csöndesen tekernek át, két sportmotoros letiltásig pörgeti a motort, valaki jobb kézzel kormányoz, hogy a balban lévő telefonnal kamerázhasson. A sávok között oklevelet osztogató hosztesznek elfogy a muníciója. Kollégájánál viszont még van - mutatja a hoppon maradt taxis, a lány a belső sávban álló autó elé veti magát; személyi sérülés nem történik, a taxis pedig megszerzi a 98. számú oklevelet.
Lassan rendeződik a helyzet, a környék hatalmas porfelhőbe burkolózik, az ácsorgó gyalogosok már nem a hídnyitást, hanem a négyes-hatos villamost várják.
Egyelőre a bicikliút nem készült el, de a kerékpárosok így is örültek. Kattintson a képre!
A KRESZ szerint még tilos átautózni
Bár már múlt héten valószínűsítették, hogy a közúti forgalom számára is megnyitják a Margit hidat, mintha nem tudtak volna eléggé felkészülni az eseményre. A Hollán Ernő utcánál érvényes táblák szerint továbbra is csak a BKV járművei hajthatnak a hídra, 10 km/órás sebességkorlátozás érvényes, a szélső sávban pedig kétirányú biciklis forgalom van. A Szent István körúton, a Pannónia utcai kereszteződésnél még mindig csak kiegészítő zöld egyenes nyíl jelzi a szabad utat, miközben pirosat mutat a jelzőlámpa. A budai Tölgyfa utcához este fél 11-kor érkeztek útfenntartók lekaparni az érvényüket vesztett sárga útburkolati jeleket.
A táblákat még nem szerelték le. Kattintson a képre!
Noha hallani lehetett arról, hogy megváltoztatják a margitszigeti bejárónál lévő két hídfél közötti szöget, ezt nem érezni, de nem szűkülnek össze a forgalmi sávok, az ott érvényes 30-as tempóval kényelmesen bevehető a kanyar, Buda és Pest felé egyaránt. Főleg, hogy ezentúl a bicikliseket sem kell kerülgetni; bár még csak az északi oldalon használható a járda, és ott sincs kész, a végleges verzió szerint végre a Margit hídon is lesz biciklisáv.
Három hónap csúszás - a felújítás rövid története
2009. augusztus 21-én kezdődött meg a budapesti Margit híd felújítása. Az évtizedek óta esedékes, másfél éves időtartamra tervezett átfogó rekonstrukciót a munkálatok megnövekedett költségei és a várható forgalmi káosz ellenére nem halogathatta tovább a főváros. Bár - a magas költségek és a kis hatékonyság miatt - nem valósult meg a Hagyó Miklós akkori alpolgármester által javasolt ideiglenes pontonhíd, a lezárás első napjaiban nem okozott fennakadást az átkelő hiánya, az autósok felkészültek a forgalom elterelésére, a BKV pedig járatsűrítéssel előzte meg a fennakadást. Az első szakaszban csak az autósoknak kellett nélkülözniük a Margit hidat, amely busszal, villamossal, taxival, gyalog vagy kerékpárt tolva továbbra is használható maradt. A megkülönböztető jelzést használó járművek szintén áthaladhattak, ezt a hivatali autók sofőrjei rendszeresen ki is használták. Három hónappal a munka megkezdése után bejelentették, hogy engedélyezési problémák miatt a tervezettnél négy hónappal később, 2010 decemberében adják át a hidat a forgalomnak.
Nem fér el három biciklisáv a hídon - állította a Főpolgármesteri Hivatal, ezért csak az északi oldalon akartak egy kétirányú bicikliutat létesíteni. A biciklisek tüntettek, végül a déli sávot is megépítik
Tavaly decemberben Karsai Péter független országgyűlési képviselő bejelentése alapján a rendőrség nyomozást indított a felújítás irreálisan magas költségei miatt. Még ebben a hónapban újabb vizsgálat indult, ezúttal a kivitelező cégnél, akik a hídról lezuhant munkás balesetét vizsgálták. Idén januárban a hideg időjárás miatt határozatlan időre felfüggesztették a munkát, amely újabb csúszáshoz vezetett. Nyáron újból felmerült a határidő kitolásának és a költségek megnövekedésének kérdése, a főváros azonban ragaszkodott az eredeti szerződésben leírtak teljesítéséhez. Egy évvel a felújítás megkezdése után. Miközben a Margit hídon még javában zajlottak a munkálatok, a kivitelező kicsúszott az időből, és továbbra is decemberi átadást ígért. Nem csak ezzel került ismét a hírekbe a Margit híd: augusztus 29-én kigyulladt az állványzata.
Hétfő délelőtt már készültek az esti átadásra - a galériáért kattontson a képre!
Októberben kezdett körvonalazódni a felújítás eredménye, a vágányok áthelyezése miatt átmenetileg a villamosközlekedés is szünetelt. November 6-án több tucat teherautóval sikeresen elvégezték a továbbra is félkész útburkolattal rendelkező híd próbaterhelését, november 11-én hétfőn délelőtt pedig a hatósági szemle is megtörtént. Eltávolították a sárga útburkolati jeleket és felcsavarozták a jelzőtáblákat. A forgalomnak egy hónappal korábban, ideiglenesen átadott Margit híd teljes rekonstrukciója azonban csak jövő nyáron fejeződik be, addig további korlátozásokra számíthatnak a közlekedők.
Még nincs kész teljesen, forgalomkorlátozás érvényes
A megnyitás csak átmeneti, a híd felújítása ugyanis még nem készült el teljesen, jövő nyárig lesznek még forgalmi korlátozások. A rendőrség korábbi tájékoztatása szerint a hídon kétszer két sávon áthaladhatnak az autók is, alkalmanként félpályás korlátozás lesz. A villamospálya felületét várhatóan december 10-ig más járművek nem használhatják, még a megkülönböztető jelzést használók sem, amelyekre a sebességkorlátozó táblák is vonatkoznak.
Kellemesen elférni a sávokban még a kanyarban is. További képekért kattintson!
Korlátozzák a budai felső rakpart forgalmát is a hétvégén: november 20-án és 21-én csak egy-egy sáv lesz járható a híd rekonstrukciójához kapcsolódó munkák miatt.