Pirosnál elsőként kilövő bringások. Az előretolt kerékpáros felállók megkönnyítené a szabályos indulást
Szabad vagy nem a buszsáv?
BKV-sztrájkkal indult a 2010-es év, a január közepi esemény ezúttal nemcsak a közlekedésben okozott káoszt, hanem az illetékesek döntései is elmentek egymás mellett. A kormánybiztos ugyan megnyitotta a buszsávot az autósok egy része előtt - enyhítendő a közlekedési nehézségeket -, csakhogy korábban a rendőrség közölte: sztrájk idején sem szabad a buszsávban autózni. Később a BRFK módosított ezen, megengedve a sávban a közlekedést ott, ahol ezt a rendőrök karjelzésekkel mutatják.
Ki a tudatlan?
Számos kerékpárosbarát intézkedést léptetett életbe januártól a KRESZ, például lehetővé tette a lámpáknál az előretolt felállót, és a kitáblázott helyeken megengedte a szembe irányú bringázást az egyirányú utcákban. Csakhogy év közben kiderült, az útkezelők szinte sehol nem táblázták ki ezt, és nem festették fel a jeleket. A cikkünkben megszólalók egymásnak estek, az önkormányzati hivatalnok az embereket vádolta tudatlansággal, a kerékpáros szervezet meg a tisztviselőt.
Hogy lyukadhat ki az autópálya?
Sok pletyka kering a hazai autópálya-építések költségvetése körül, idén magával az úttal voltak meglepő gondok. Május közepén az M1-es egyik szakaszán keletkezett autók elnyelésére is alkalmas lyuk, itt a pálya alatt átfolyó Cuhai-Bakony-ér áradó vize mosta ki a földet az aszfalt alól. Az M6-osnál korábban a készülő alagút beszakadása vont magára kritikát, az autópálya átadása után pedig a Szajk és Bóly közötti szakaszon megsüllyedt a felüljáró bevezető szakasza: 20-30 centiméter mély és 3-4 méter hosszú süllyedés keletkezett.
"Beteszem a légpuskámat, és bemegyek" - autósok a szmogriadós korlátozásról. Nézze meg videónkat!
Már az ingyen ebéd sem kell?
Ingyen BKV-t ígért, mégsem ért el a vártnál jobb eredményt az őszi önkormányzati választásokon Horváth Csaba. A végül alulmaradt szocialista főpolgármester-jelölt egy májusi Népszabadság-interjúban azt állította, hogy "nem kampányblöff az ingyenes tömegközlekedés ígérete", később az [origo]-nak szeptemberben már finomabban fogalmazott. "Nagyon határozottan jelzem, hogy nem ingyenes BKV-ról szól a programom, hanem a környezetszennyezést mérséklő várospolitikáról." Majd közölte, ebben "a komplex rendszerben benne van" a díjcsökkentés lehetősége is, amelyről népszavazást írt volna ki, ha megválasztják.
Miért nem tájékoztatnak?
Módosult a szmogriadó-rendelet a nyáron - kevesen értesültek erről, pedig sok ezer autóst érinthet igencsak kellemetlenül mindaz, ami szerepel a jogszabályban. Amint fenti videónkból kiderül, a sofőrök jelentős részének fogalma sincs arról, hogy ha a járműve rendszámján piros vagy fekete plakett található, akkor szmogriadó idején a főpolgármester - ideiglenesen - eltilthatja autója használatától. Ugyanis a páros-páratlan rendszám szerinti tiltás helyett ez a korlátozási lehetőség lépett életbe.
Hová gurul a buszkerék?
A tavaly kirobbant végkielégítési botrány után a BKV idén is szállította a bakikat, ám ezeket az utasok már a saját bőrükön is érezhették. Ezúttal a meglehetősen lestrapált géppark állt a negatív hírek fókuszában. Egy augusztusi célellenőrzés során öt Ikarus 405-öst vizsgált a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), amely mind az öt jármű műszaki érvényességét visszavonta. Alváztörés, hibás kormánymű, erős olajfolyás és bizonytalanul záródó ajtók álltak egyebek között a meglehetősen hosszú hibalistán. Az eset után néhány nappal egy kerekét elhagyó BKV-busz jelezte, hogy nagy gondok vannak az elhasználódott járművekkel.
Az említett problémák mellett környezetszennyezőek a buszok. Amint megírtuk, egyes buszok átlagfogyasztása 57 liter gázolaj száz kilométerenként
Miért büntetik a vétlent?
Egy októberi reggelen két órára leállt az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) értékesítési rendszere. "Valamilyen szoftverhiba" lehetett, aminek következtében senki nem tudott ez idő alatt matricát venni. Ennek hiánya ugyanakkor nem mentett föl senkit az alól, hogy ha lefényképezik, akkor bírságot fizessen, ami személygépkocsik esetében 15 ezer forint, a furgonoknál 39 ezer 600, míg a 7,5 tonnánál nagyobb kamionok sofőrjeinél 61 ezer. "Nem tudunk mit tenni, egy miniszteri rendelet megköti a kezünket. Ez egy sakk-matt helyzet" - közölte az [origo]-val az ÁAK szóvivője.
Új seprű nekünk seper?
Búcsúzhatnak a budapestiek a sokak által nem szívelt parkolós cégek egyikétől (BÖP Kft.). A Tarlós István új főpolgármester által gyorsan lefejezett fővárosi szakcég, a Parking Kft. 2011 januárjától látja el helyette a "parkolás üzemeltetési feladatokat" a VI., VII., VIII., IX. és XIII. kerület fővárosi főútvonalain. November végén már meg is kezdte a Parking az őrök felvételét, de nem ment simán a felkészülés. A cég tagadni kényszerült azokat a sajtóhíreket, miszerint problémát okozna nekik az új automaták üzembe állítása. Végül a fideszes többségű közgyűlés nyújtott mentőövet azzal, hogy előírta, a BÖP automatáival kell az új cégnek is a pénzt beszednie.
Miért ússzák meg egyes gyorshajtók?
Piroson áthajtók és száguldozók ezrei is megúszhatták idén a jogos bírságot, mert a márciusban létrehozott Közigazgatási Hatósági Szolgálathoz sokkal több közigazgatási ügy futott be annál (novemberig 622 ezer), mint amivel az év elején számoltak a rendőrök (éves szinten félmillió). Az eredetileg 290 fős, majd 330-ra bővített hivatalból sokaknak nem tudták időben, azaz 60 napon belül postázni a csekket, így ők mentesültek a bírság megfizetésétől.