Az Ibiza ST jól használható, elérhető árú kis kombi, egy igazi népautó a Seattól
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Kisautó alapú kombit gyártani jó ötlet, hiszen kedvező áron, kis alapterületen használható méretű helyet kínál, városi családoknak pedig általában nincs is szükségük többre. Munkába járáshoz, bevásárláshoz elég egy kisebb autó is, néha azonban szükség van rá, hogy sok csomaggal pakolhassák meg, amikor a hétvégi telekre, vagy évente egyszer nyaralni indulnak. Vajon miért ilyen szűk a kínálat ebből a karosszéria fajtából? A gyártók talán a drágább modellek felé szeretnék terelni az érdeklődést, lehet, hogy nehezen boldogulnak a formatervvel, de az is elképzelhető, hogy a megoldást a modernebb kis egyterűekben látják.
Az alapkivitel sem fest szegényesen, a dísztárcsák a kilencvenes éveket idézik
Magas építésű kisautókból jóval nagyobb a választék, Európa keleti felén azonban sokan a hagyományos formákat kedvelik, nem véletlenül olyan népszerűek itthon is a szedánok. A Volkswagen konszern a kilencvenes évek közepétől többféle kis kombit is készített (erről bővebben keretes írásunkban olvashatnak), de a franciáknak is megtetszett a koncepció és a Peugeot, majd a Renault is bővítette egy-egy típussal a kínálatot. Jelenleg a Skoda Fabia kombi, a Peugeot 207 SW és a Renault Clio Grandtour közül lehet választani, mostantól pedig a Seat Ibiza ST-t is érdemes számításba venni azoknak, akik egyszerűen szeretnék megoldani a család és holmijaik mozgatását.
Mélyről nyílik és magasra emelkedik a hátsó ajtó
A nálunk járt tesztautó hosszú idő után végre egy igazi alapmodell, amely eredetileg arra való, hogy bevonzza a vásárlókat a szalonba, itthon azonban ezekre a minél olcsóbban hozzáférhető változatokra a legnagyobb az érdeklődés. Bár a 2 899 750 forintért megkapható valódi belépőmodellt 1,2 literes 69 lóerős motor hajtja, mi a jelenleg akciós áron, 3 499 000-ért kapható 1,4 literes 86 lóerős Comfort modellt kaptuk, melynek extrafelszereltsége elektromos mozgatású, fűthető tükröket, kanyarfénnyel kombinált ködlámpákat és sebességtartó automatikát tartalmaz. Kíváncsiak voltunk milyen együtt élni egy 2010-es "fapados" autóval.
Jókora nyíláson át pakolhatjuk tele a 430 literes rakteret
Meglepően jó. Ez leginkább annak köszönhető, hogy manapság igazán puritán kivitelű autóval nem lehet érvényesülni, a kötelező két első légzsákon és ABS-sen kívül az alapvető kényelmi berendezések nagy részét már minden gyártó alapáron adja. A Reference alapfelszereltség része a manuális légkondicionáló, két elektromos mozgatású ablak, az állítható magasságú vezetőülés és plusz két légzsák. Mindez akción kívül 3 782 250 forintért vihető haza, a metálfényezésért 112 ezer, az ESP-ért 121 ezer forint felárat kell fizetni. Ez nem kevés pénz, nézzük, mennyiért kapjuk meg ugyanezt a konkurenciánál.
Cikkajánló |
Konszernen belül ugyanezzel a motorral, hasonló felszereltséggel, néhány tízezer forinttal olcsóbban megkaphatjuk a műszakilag rokon, de még az előző kisautó padlóra épülő Skoda Fabia kombi 1.4 Ambiente kivitelét. A Renault árlistáját böngészve elsőre a Clio Grandtour megdöbbentő, 2 590 000 forintos alapárán akad meg a szemünk. A teljesítményt és a felszereltséget összehangolva árnyalódik a kép, 3 490 000 forintra nő a beugró a kényelmes franciába, akcióban azonban már 2 990 000-ért elvihetjük. A legösszeszedettebb kis kombit a Peugeot-nál találjuk, hasonló konfigurációban a többinél felnőttesebb 207 SW 3 413 000-ért lesz kulcsrakész.
Eltalált futóműve jól fekszik a kanyarokban, kényelmesen rugózik az úthibákon
Ebben a kis mezőnyben sincs könnyű dolga a Seatnak, hiszen semmi különlegeset, kiemelkedőt nem nyújt. Ebben a konfigurációban még a sportosság látszatát is elkerüli az Ibiza, a karosszéria vonalához passzoló, arányos puttony békés családi kocsivá teszi, a ballonos kerekek pedig hagyják érvényesülni a rugózási komfortot. Jól sikerült az átalakítás, igaz nem sokat változtattak az alapokon, a tengelytáv a régi maradt, csupán a hátsó túlnyúlást növelték meg 17,5 centiméterrel. Ez alaphelyzetben 430 literes, jól pakolható csomagtartóhoz juttatta a spanyolok legkisebb autóját.
Nem túl fantáziadús a műszerfal kialakítása és tárolórekeszből is szívesen látnánk többet
A hátsó ajtó mélyről, az embléma billentésével, a rendszámtartó feletti fogantyúba kapaszkodva emelhető olyan magasra, hogy még a langaléták fejét se veszélyeztesse a kilógó zár. Hatalmas a rakodónyílás, a táskákat, bőröndöket nevetve nyeli el a strapabíró kárpittal bélelt poggyásztér, de kényelmesen befér egy tévé vagy egy kisasztal is. Ha ezeknél nagyobb vagy hosszabb holmikat vinnénk magunkkal, felemelhetjük az ülőlapokat és ledönthetjük az üléstámlákat, ekkor azonban egy lépcső keletkezik a raktérben, melynek padlója mélyen fekszik, alatta már csak a pótkereket találjuk.
Kis kombik a Volkswagen konszerntől A negyedik generációnál tartó Ibizából először készült kombi változat. Nem tévedés, az 1996 és 2002 között kapható elődmodellt ugyanis Cordoba Variónak hívták. Ezzel a névvel különböztették meg a konzervatív négyajtóst és a praktikus kombit a sportos három-és ötajtós modelltől. Meglepő, hogy a jól használható puttonyosnál haszontalanabb és könnyű szívvel elegánsnak sem nevezhető limuzin forma sokkal hamarabb, még Malaga néven, a Fiat Ritmo alapú első generációból 1985-ben megszületett és hosszabb ideig maradt elérhető, pusztán a jelenlegi generáció bevezetésekor tűnt el. Az itthon népszerű kis kombi testvérmodelljét, a Polo Variantot egy év késéssel dobták piacra, majd az ezredforduló után mindkét modell egymás után került a süllyesztőbe, hogy átadja a helyét a Feliciát leváltó, Nyugat-Európában is kelendő Fabia Combinak. A vásárlókért folytatott küzdelemben minden lehetséges eszközt meg kell ragadni, ezért döntött úgy a komoly gondokkal küszködő Seat vezetősége, hogy minimális befektetéssel, nyolc év kihagyás után elkészíti egy valaha piacképes modell utódját. |
Plusz rakodóterén kívül az ST semmiben sem különbözik az ötajtós változattól, az Ibiza továbbra is egy mindennapi járkáláshoz megfelelő társ, átlagos minőségérzetet nyújtó, harmonikus autó maradt. A kifejezetten kényelemre hangolt kisautó, üléseiben elöl-hátul magasabbak is megtalálhatják az ideális pozíciót. Könnyen vezethető és jól manőverezhető, öröm vele a városi autózás. Pontos, de érzéketlen kormánya egy ujjal is elforgatható, az ötfokozatú váltó könnyedén mozog a kulisszában, futóműve az alig hosszabb karosszériát tempós kanyarokban is biztosan tartja az úton.
Miután felemeljük az ülőlapokat és ledöntjük a támlákat, egy lépcső keletkezik a sík padlóban
1,4 literes szívómotorja 5000-es fordulaton leadott 86 lóerős teljesítményével átlagosnak számít. Ahhoz, hogy némi dinamikát csalogassunk elő belőle, 3000-es fordulat fölé kell pörgetnünk, de ha megelégszünk azzal, hogy tartjuk a forgalom tempóját, és a fogyasztást is alacsonyan szeretnénk tartani, tegyünk így a fordulatszámmal is. Bátran felkapcsolhatunk, kétezer környékén már eljárhatunk vele, ekkor hangjával sem zavarja a beszélgetést, és beéri 6,2 literrel száz kilométerenként. Országúton és autópályán is komfortosan marad, ezért a 440 kilogrammal terhelhető ST-hez mindenképpen megéri az 1,2 literes helyett ezt választani.
Az együtt töltött hét alatt változatos élethelyzetekben próbáltam ki a puttonyos Ibizát. A formája vagy teljesítménye helyett praktikusságával hódító spanyol kisautó nagyszerűen ellátja a feladatát, méreteivel és komfortjával akár régi kompakt kombik helyett is jó választás lehet. A mezőny fölé pozícionált vételára miatt azonban vásárlás előtt mindenképpen érdemes a francia konkurensekkel is ülőpróbát tenni.
Műszaki adatok |