A modern turbónak is kell a törődés

turbo, turbofeltöltő,
Vágólapra másolva!
Egyre elterjedtebb a turbófeltöltő. A dízelek szinte elképzelhetetlenek nélküle, és már nem pusztán a nagyteljesítményű sportmodelleket, hanem a tömeggyártók elérhető árú, kis lökettérfogatú típusainak egy részét is feltöltővel lélegeztetett benzinmotor hajtja. Utánajártunk, mennyi ideig szolgálhatnak megbízhatóan a modern turbós motorok.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Így néz ki belülről egy turbófeltöltő
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az utóbbi hónapokban egyre több kis turbómotorral szerelt tesztautó járt nálunk, olyan is előfordult, hogy csupa ilyen kocsi várta a parkolóban, hogy közelebbről megismerkedjünk velük. Összehasonlítani azonban képtelenség lett volna őket, hiszen akadt közöttük divatos kisautó, sportos és praktikus kompakt, családi egyterű és elegáns középkategóriás limuzin is. A turbófeltöltő ma már olyan mindennapossá vált, hogy a legtöbb gyártónak már egy pár eurócentbe kerülő Turbo feliratot sem ér meg, hogy felhívják a figyelmet a technikára.

A turbóról néhány szóban

A motortérben megbújó turbófeltöltő már negyven éve hozza lázba az autósokat, nem csoda, hiszen a hőskorban jámbornak látszó utcai autókat vadítottak meg vele. Működési elve egyszerű: az égés hatásfokának javításával növeli a teljesítményt. A mechanikus szerkezetet a motor kipufogógáza hajtja meg, így ahelyett, hogy kárba veszne, plusz lóerőkhöz juttatja a motort, és izgalmas vezetési élményhez a sofőrt. A meghajtott turbinalapát megforgat egy vele egy tengelyen mozgó másik turbinát, az pedig beszívja a külső levegőt, amely hűtve és sűrítve az égéstérbe kerül, ezzel érezhetően fokozva a teljesítményt. Hátránya a turbólyuk, amely a turbónyomás felépülése előtt jelentkezik, ezt változó geometriájú feltöltő vagy egy kicsi és egy nagy turbó beépítésével ellensúlyozzák. Segítségével kis lökettérfogatú motorok is nagy teljesítményre képesek, ezért jöttek divatba a modern kis turbós benzinmotorok, melyekkel kis odafigyeléssel takarékosan autózhatunk.



A gyártóknak spórolniuk kell, a gyártási folyamat során elsősorban a költséghatékonyságra összpontosítanak. A második turbókorszakot már nem a kísérletező kedv vagy az erősnél is erősebb motorok iránti vágy, hanem a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, ezzel együtt a motorok hatásfokának javítása motiválta. A turbófeltöltő alkalmazásával csökkenthető a motor lökettérfogata, így a mérete és a súlya is. Az égéstérbe préselt levegővel a szívó változatnál nagyobb teljesítmény is előcsalogatható.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Érzékeny műszerek segítségével keresik az egyenetlenséget a lapátokon

Mit jelent mindez az autósok számára? Egyensúlyozást a nagy teljesítmény és a takarékos üzem között, hiszen hiába a kis motor és a javított égés, ha padlóig nyomjuk a gázt, a sok levegő mellett még több üzemanyagra lesz szükség, és oda a kedvező fogyasztás. Turbómotorral spórolni csak odafigyeléssel lehet. A dízelekhez hasonlóan alacsony fordulaton jelentkező nagy nyomatéknak köszönhetően általában könnyen mozgásba hozható az autó, hamar elérhetjük a folyamatos haladási sebességet, és korán felkapcsolhatunk, így miután kiismertük, diétára foghatjuk autónkat.

Tartós, de néhány ezer kilométer alatt tönkretehető

Ahhoz, hogy bosszúságok nélkül használhassuk a modern technikát, nem szabad megfeledkezni a helyes üzemeltetésről sem. A turbófeltöltővel egy új, mechanikus alkatrész kerül a motortérbe, amely az egész autó működését befolyásolja, ezért nem járhatunk vele anélkül, hogy tudomást vennénk a létezéséről. Megkérdeztük a technikát lelkesen alkalmazó Fiat és Volkswagen konszern szakértőit, majd felkerestünk egy márkafüggetlen szakszervizt, hogy kiderítsük, mennyire tartósak az új motorok, és mire kell figyelni, ha turbós autót választunk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Finom csiszolással korrigálhatók a kiegyensúlyozási problémák

A Fiat Magyarország műszaki szakértője, Szabó Csaba szerint a cégcsoport turbómotorjait élettartamra méretezik, tartósságukra nincs felmutatható referencia. Használati módjuk megfelel egy szívó benzinesnek, az érzékenyebb technológia azonban megfelelő karbantartást igényel. Dízelekhez hasonlóan 30-35 ezer kilométerenként be kell iktatni egy olajcserét, 60 ezer kilométer után a gyertyákból is be kell szerezni egy új készletet.

Szabó Csaba elmondta, hogy helytelen használattal gyorsan, akár néhány ezer kilométer alatt tönkre lehet tenni egy ilyen motort, ha hidegen, az olajnyomás felépülése előtt pörgetik, vagy hirtelen leállítják. Tempós haladás után egy ideig még álló helyzetben járatni kell, hogy a turbó kellőképpen lehűlhessen. Hogy pontosan meddig, azt hivatalosan egyetlen modelljének kezelési útmutatójában sem határozza meg a Fiat csoport.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
"Nem kell megijedni a turbótól, ez is csak olyan alkatrész, mint a többi." - állítja a szakember

Harminc másodpercre van szükség a visszahűtéshez - ezt már Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője állítja. Erre mindig fel is hívja a kereskedők figyelmét, akiknek tájékoztatniuk kell a vevőket egy új autó átadásakor. Mint mondja, a motort magától leállító start-stop rendszer nem időzített bomba, hiszen csak városban működik, ahol nem kap nagy terhelést a turbó. A tulajdonosoktól a Volkswagen konszern feltöltött egységei sem követelnek meg nagyobb figyelmet a lassan kihaló szívómotoroknál, de az előírt karbantartást mindenképpen érdemes betartani.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Ocskay Zoltán/Veterán Autó és Motor

Soha rosszabb alapmotort -
VW Golf 1.2 TSI-teszt

Formához a tartalom -
Fiat Bravo 1.4 T-Jet-teszt

Bólogató kutya és csao -
korabeli autóextrák





Rugalmas a szervizintervallum, a fedélzeti számítógép 15 és 30 ezer kilométer között, vagy két év után javasolja a sofőrnek az olajcserét. Kérdésünkre a Volkswagen szakértője elmondta, hogy a német konszern sem közöl pontos adatokat az egységek élettartamáról, ebben nem tesznek különbséget turbó- és szívómotor között. Hétköznapi használatra tervezik és méretezik a rendszereket, ezért a feltöltő nem árthat a motornak.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Változó geometriájú turbó összeszerelés előtt

Így véli ezt Nagy Domonkos, a DTK turbószerviz vezetője is. "Fordítva történik, a motor öli meg a turbót. Maga a feltöltő a leggyengébb láncszem a rendszerben, csak olyan extrém esetekben károsodhat a motor, ha a turbina lapátjai valamilyen külső hatásra eltörnek, és fémdarabok kerülnek a szívócsőbe, de ilyen nagyon ritkán fordul elő" - nyugtat. A cégvezető a turbók rajongója, maga is régóta ilyen autót használ, és örül a technika gyors elterjedésének. Nem csoda; a műhely munkaállomásain csak úgy sorakoznak a javításra váró alkatrészek.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A tulajdonosnak nem kell szakembernek lenniük a turbómotor használatához

Ennek ellenére a szakember nem tesz különbséget kicsi vagy nagy turbó, feltöltő vagy kipufogó között. Mindent tönkre lehet tenni, de nem törvényszerű, hogy normál használat mellett rövid időn belül elromoljon. Ez is csak egy olyan autóalkatrész, mint a többi, semmivel sem nagyobb az esélye a meghibásodásnak, mint bármelyik másik folyamatosan mozgó vagy hőterhelés alatt álló részegységnek, és a javítása sem költségesebb. Követve a munkafázisokat, olyan speciális készülékeket látunk, melyekkel precízen helyreállíthatók az általában százezer kilométeres futásteljesítmény felett elhasználódott feltöltők.

Szakszerű üzemeltetés, szakszerű javítás

A kettős csigaház alakú szerkezet belsejében két, közös tengelyre felerősített turbina található, egyiket a motorban keletkező kipufogógáz, másikat a meghajtott turbina forgatja meg, amely a légszűrőből beszívja és nagyobb nyomással a hengerekbe juttatja a külső levegőt. A turbó házában a két lapát közös mozgását lehetővé tevő tengelynek egyenletesen, rezonanciák nélkül egy olajfilmen kell futnia, hogy elviselje a percenként akár 150 ezres fordulatot is, ezért van szükség a megfelelő minőségű, tiszta olajra, és a mozgó részek egyensúlyára.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Profi eszköz a felújított turbófeltöltő teszteléséhez

A javítási folyamat a szerkezet szétszedésével és állapotfelméréssel kezdődik, majd mindent fémtisztára pucolnak. Fontos, hogy csupán akkor érhető el megfelelő eredmény, ha a javítás után a feltöltő minden egyes darabja pontosan elláthatja a feladatát. Ezért van szükség a különleges, számítógéppel vezérelt gépekre, melyekkel elvégezhető az érzékeny turbinalapát aprólékos centrírozása, majd a gondosan összeszerelt turbó tesztelése. A feltöltő bekerül egy készülékbe, ahol eredeti helyzetében beüzemelik, a tengely olajt, a lapát sűrített levegőt kap, és érzékeny műszerekkel, a fordulatszámot folyamatosan emelve ellenőrzik a működését.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Egyszer minden csereérett lesz. Nehezéknek használt, kiszolgált "csigaház" a műhely udvarán

A szervizelés során az apró alkatrészek pótlásához gyárilag összeállított javítókészleteket alkalmaznak, melyekkel egy turbófeltöltő kompletten felújítható, így a tulajdonos sokkal olcsóbban juthat hibátlanul működő alkatrészhez, mintha egy vadonatújra kellett volna beruháznia. A turbófeltöltő alapjavítása, mely tartalmazza az összes kopóalkatrész cseréjét, a vegyi-mechanikai tisztítást és a forgó alkatrészek egyensúlyozását, 43 750 forintba kerül, a fődarabok cseréjének költsége azonban típusonként és gyártóként különböző lehet.

A második oldalon a turbófeltöltő történetéről olvashat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!