Alaposan átvizsgálják a magyar határőrök az összes autót. Egy kis trükkel azonban mégis behozható a napi kéttanknyi üzemanyag
"Mutasd csak a vámáru-nyilatkozatát" - szól oda az Ukrajnából érkező, csempészgyanús fiatalembert ellenőrző beosztottjának Bélteki Ignác, a záhonyi határállomás parancsnoka. A leharcolt Audi 100-as motorháztetője nyitva, az ifjú vámos éppen lámpával világítja a blokk környékét, tiltott rejtekhelyet keresve. Aztán kinyittatja az ajtókat, kocogtatja a kárpitokat és a műszerfalat, benéz a kesztyűtartóba, majd a csomagtartó padlólapja alá. Csavarhúzójának műanyag nyelével megütögeti a gumikat, végül kesztyűs kezével a karosszéria lemezeit.
Jól ismerik a vámosok azt a néhány autótípust, amelyekre érdemes jobban odafigyelni: leginkább a kilencvenes évek első felében készült Volkswagen Passat kombikra és az Audi 100-asokra. Persze tíz perc alatt bárkinek leesik, miért. A határállomáson éppen tizenhét autó áll, ebből tizenegy ehhez a két típushoz tartozik. Ha kicsit több időt töltünk el a záhonyi átkelőn, észrevehetjük, hogy a benzin- és gázolajszállító járművek sorában a 20-25 éves Ford Scorpiók és a 124-es Mercedesek következnek, ezekből is jócskán látni az arrébb várakozók között.
Egy út - tízezer forint haszon
Egyértelmű az ok: a bagóért beszerezhető kocsik közül ezeknek a legterebélyesebb az üzemanyag-tartálya. Az orrom elé dugott nyilatkozaton is nem meglepő módon az szerepel az "Üzemanyag mennyisége" rovatban, hogy "80+10 liter". A 210 forintos benzint kínáló Ukrajnából Magyarországra (nálunk most 360 forint körüli az átlagár) tartó fiatalember személyautóknál szokatlanul nagy, de legális méretű tankja csurig töltve, plusz hoz még tíz litert kannában, amit a törvény megenged.
Mintha a Magyarországon futó öregecske Passatok nagy részét felvásárolták volna a környékbeli fiatalok
Tegyük fel, hogy 340 forintért továbbadja, annyiért már érdemes itthon vásárolni tőle. A 18 800 forintnyi ukrán hrivnyáért vásárolt 90 literből 85-öt értékesít 28 900 forintért. Öt liter marad a visszaútra, ez az ő költsége. Bőven elég ennyi, ha a határ 30 kilométeres körzetében él, átlépve a szomszédos országba ugyanis már pár száz méteren belül sorakoznak a magyarokra váró töltőállomások. Napi egy fuvarból meg tud élni, csak az ellenőrzés idejét kell rászánnia.
Legálisan behozza, mégis csempészi
Kik azok, akik ezzel foglalkoznak? "Ukránok, magyarok, ukrajnai magyarok. Nem lehet besorolni őket, csak az a közös bennük, hogy munkanélküliek, ugyanis ehhez azért idő kell" - fogalmaz Bélteki. A százados hozzáteszi: napi átlagban ezer személyautó halad át az irányítása alatt álló záhonyi határátkelőn, ebből a tapasztalataik szerint 400-500 lehet, amelynek sofőrje a jóval olcsóbb gázolajért (ez ott 200 forint, nálunk átlagosan 345 forint) vagy benzinért utazik.
A hatályos jogszabály szerint vámmentesen a jármű "szabványos és gyári" tartályában lehet behozni üzemanyagot, valamint a már említett plusz tíz litert. A szabványos kifejezés azt jelenti, hogy az adott típusra a márka által hivatalosan megadott formájú, űrmértékű a tank, míg a gyári kifejezés arra utal, hogy az adott típusba ezt szerelték gyárilag. Tehát a Ladába átszerelt 80 literes Audi-tank ugyan szabványos Audi-tank, de nem gyárilag a Ladába készült.
Cigaretta is kerülhet a rejtekhelyre, az még nagyobb üzlet, mint a benzin. Ott 180 forint egy doboz átlagára, nálunk 600 forint körül van
Ránézésre tehát legális az üzemanyagot szabványos és gyári tankjukban fuvarozó passatosok, audisok és scorpiósok ukrán-magyar utazgatása, valójában mégis törvénysértéssé válik, ha itthon kiszívják kocsijukból a hajtóanyagot. Már az áthozott üzemanyag értékesítése nélkül az is illegális, ha utólag pár litert áttölt a nem csempész sofőr a kocsijából - például - a fűnyírójába. Ha ezt értékesíti is, akkor az még súlyosabb vétség.
Üzemanyag-turista vagy üzemanyagcsempész? Meglepő módon jogilag igen csekély a határvonal e kettő között. Aki olcsó üzemanyagot tankol Ukrajnában, majd a hazajövetele után azt a kocsijában hagyja, turistának számít. Ha viszont egy litert is leszív valamilyen otthoni kisgépébe, már csempészést követett el. Kérdésünkre Bélteki Ignác elmondta, hogy voltak jó szándékú, de ezt a szabályozást nem ismerő emberek, akik valamennyit elhasználtak egy kisgépben az ukrán üzemanyagból, majd lebuktak, mert nem passzolt a kilométeróra állása a tank telítettségével. A százados szerint ezek az emberek ugyanolyan jogi megítélés alá esnek, mint azok, akiknek abból áll az életük, hogy mindennap átmennek egy tanknyi (plusz tíz liter) üzemanyagért. |
Bontóba vagy zúzdába mehet a lefoglalt kocsi
Miközben a mínusz öt fokban rendületlenül és alaposan ellenőrzik a piros orrú tiszthelyettesek a belépő kocsikat, főnökük a korábbi trükkökről mesél. Egykor póttartályokat szereltek a különböző járművekbe, vagy maguk hegesztettek ilyeneket az ügyeskedők, de sorra lebuktak. Ma már az a szokás, hogy sűrített levegővel öblösebbé fújatják a gyári, szabványos tartályokat, vagy kiszedik belőlük a biztonsági szelepet, így még több megy bele.
A lefoglalt járművek között a már unalomig ismert egy-két típus van többségben
Ezt szúrópróbaszerű ellenőrzéssel próbálják kiszűrni a magyar vámosok, ilyenkor a fenti tortúránál is többre számíthatnak a félreállított járművek gazdái. Üzemanyagukat hitelesített mérőedénybe fejtik az egyenruhások, és ha nem stimmel a számítógépes rendszerük által megadott - az adott típushoz tartozó - mennyiséggel, akkor ott helyben vámigazgatási eljárást indítanak a sofőr ellen.
Itt várják sorsukat a lebukottak
Láthatóan nem unatkoznak ezalatt a hivatali folyosóra ültetett csempészek. "Fasszopók", "nyomorék VPOP" - ilyen és hasonló mocskolódásokat karcoltak a várakozóhely fehérre meszelt falára egyesek. De van, aki egy rendszámot vésett oda, míg a harcosabbja azt, hogy "nem adom fel". Pedig a törvénysértők sokat veszíthetnek, akár az autójukat is lefoglalhatják. A határállomás sarkában magas kerítés mögött most is áll tizenkét behavazott jármű (ebből hét Passat kombi). "Ha végleges elkobzásukra kerül sor, akkor forgalomból kivonva bontóba vagy zúzdába mehetnek" - mondja a százados.
Kijátszható a szigorú ellenőrzés
Nemcsak a hegesztett tankoknak, de a napi háromszori átjárásnak is befellegzett egy ideje. Idéntől minden Magyarországra belépő autó tulajdonosának a parányi lapra nyomtatott vámáru-nyilatkozatot kell kitöltenie. Ezen a sofőr és a jármű azonosítói mellett az autóban lévő üzemanyag mennyiségét és a kilométeróra állását is fel kell tüntetni. Ezeket a számokat helyben begépelik a számítógépes rendszerbe. Ha valaki ugyanazzal a járművel, ámde üres tankkal úgy jelentkezne ismét belépésre Ukrajnába, hogy közben az óraállás csak 60 kilométer plusz haladást mutat, akkor fennakad a hálón.
27,5 forinttal kell beszorozni a totemen látható árakat, hogy megkapjuk a meglepő összegeket. Mi egy valamivel ennél is olcsóbb kútnál tankoltunk
Ennek kijátszására ugyanakkor vannak módszerek. "Mit tudnak tenni azokkal, akik leszívják a benzint, és előretekerik az óraállást 700-800 kilométerrel, mintha annyit mentek volna?" - kérdeztük a parancsnoktól. "Amennyiben a Magyarországra belépés és az újabb Ukrajnába való kilépés között eltelt 10-12 óra, akkor arra úgy kell tekintenünk, hogy kiautózhatta a tankból a teljes üzemanyag-mennyiséget" - válaszolta Bélteki Ignác.
A saját tesztautónkon kívül nemigen láttunk magyar rendszámos kocsit tankolni Ukrajnában, ami azt erősíti, hogy aki nagy tételben hordja onnan az üzemanyagot, az nem a kutaknál vásárol
Aki ilyet tesz, annak nyilván az sem számít megoldhatatlan problémának, hogy a tulajdonában lévő kocsi műszerébe - mondjuk, heti öt átjárással számolva - egy évben 175-200 ezer plusz kilométer kerül. Ez durva értékvesztést vonna maga után egy eladáskor, ám ezelőtt ugyanúgy visszatekerheti az óraállást. A vámhivatal nyilvántartása pedig nem hozzáférhető egy mezei autóvásárló számára.
Előny a kútnál és a határon
Mi is átléptük az országhatárt, hogy a 340 kilométeres Budapest-Záhony útvonalon félig kiürült tankú autónkat teletöltsük ukrán benzinnel. Mivel nem beszélt magyarul az ukrán kutas a második faluban, hiába terveztük, hogy faggatózunk. A bajuszos férfi meglepő módon a pofonegyszerűnek gondolt tankoláshoz sem értett különösebben, simán a gázolaj vastagabb csövű pisztolyát kezdte nyomkodni a benzines kocsink szűk nyílásába.
27,6 liter fért a kocsinkba, amiért 210 hrivnyát fizettünk. Literenként 150 forintot spóroltunk
Hazafelé is húszperces határátlépéssel számoltunk, végül hat óra lett belőle. 13 óra 40-kor álltunk be az első ránézésre is ijesztően hosszan kanyargó sorba. Egy-két órával később már nemcsak sejtettük, hanem láttuk is, hogy nem feltétlenül a magyar határőrök részletes autóátnézése, a vámáru-nyilatkozat kétpéldányos kitöltése és annak begépelése miatt nem haladunk szinte semmit.
Egyes kutaknál így, egy egykerekes rámpán töltenek még több üzemanyagot a kocsikba. Nem szeretik a vámosok, ha a tanksapka letekerése után kibuggyan a benzin
Több alkalommal is megindultak ugyanis a sor mellett nyolcasával, tízesével, ráadásul a szembejövő sávban a Passatok-Audik-Scorpiók alkotta konvojok. Az egyik ilyen sort vezető magyar rendszámú kocsiban ülő férfi mosolyogva, két kézzel integetett a délutáni sötétben az usankás ukrán határőrnek, aki utat nyitott neki, beállhatott a várakozó sor elejére. A becsületesen sorukat kivárók villogtak, dudáltak, mindhiába. És ezt jó párszor eljátszották az ukrán határőrök és a passatosok. "Pénz beszél, kutya ugat" - ennyit fűzött hozzá érdeklődésünkre egy várakozó, környéken lakó férfi.
Az előttünk álló ócska autókból ránézésre igen hasonszőrű huszon-harminc éves fiatalok szálltak ki edzőcipőben, melegítőnadrágban és kapucnis felsőben. Konvojban közlekedtek, a várakozás alatt a kocsijaik mellett kis csoportokban beszélgettek, olykor az ukrán egyenruhások is odaléptek hozzájuk. Ők nem türelmetlenkedtek.
13 óra 40-kor álltunk be ebbe a sorba, 19 óra 37-kor állhattunk ki belőle
Az nem derült ki, hogy miért részesültek a szó szoros értelmében soron kívüli elbánásban. Bélteki szerint a benzinvásárlást sem feltétlenül a nyílt színen, a kutaknál végzik az Ukrajnába átutazó magyarok. Lehet, hogy megvesznek előre vagy ezer litert, és azt talán garázsokban, házak udvarán öntik a kocsikba. Nagy tételben természetesen még olcsóbb, mint kicsiben.