Skót svéd - Volvo S80 1.6D DRIVe-teszt

Volvo S80 1.6 D
Vágólapra másolva!
Suzuki SX4-motor egy közel ötméteres limuzinban, amely a német prémiumtrióval vetélkedne. Na, ez meg micsoda? A válasz: a kategória legkisebb ökológiai lábnyoma. Volvo S80 1,6D DRIVe-teszt.
Vágólapra másolva!

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
5-ös BMW, E osztályos Mercedes-Benz, A6-os Audi - mind feltűnőbbek az S80-nál. Ez a volvósok szerint nem azt jelenti, hogy szebbek is lennének
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

"Tizenöt mázsa szállít egy mázsát. Az autó a világ leghülyébb találmánya" - fakadt ki a neves éghajlatkutató egy tévéműsorban, ahol hevesen magyarázta, mennyire értelmetlen dolog a személyautó. Mégpedig azért, mert jellemzően egyetlen ember közlekedik egy kocsiban - a tudósember szerint ez irreális energiapazarlás.

Valóban, az autógyártás és üzemeltetés az egyik leginkább környezetszennyező tevékenység a világon. A gyártók egyik fő alapanyagaként használt fémeket csúnya kohók termelik, emellett műanyagok, gumik, akkumulátorsav és mindenféle olajszármazékok kellenek a járművek előállításához, majd ezek kerülnek idegen testként a természetbe egy szabálytalan forgalomból kivonást követően. És akkor még nem beszéltünk a kocsik üzemeltetése közben a levegőbe kerülő szén-dioxidról.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Nagyobb a műanyag motortakaró lap, mint a blokk alatta

Persze amíg a nyereséges termelésük engedi, a gyártók egyre több összepréselt roncsból kinyert fémet használnak, a kárpitok egy részét rongyhulladékból varratják a beszállítóikkal, és sorra hozzák ki a vevőik lelkiismeretének megnyugtatására (valamint az EU-nyomására) az alacsonyabb fogyasztású eco-sorozataikat. A teljesség igénye nélkül: BlueEfficiency (Mercedes-Benz), GreenLine (Skoda), EfficientDynamic (BMW), BlueMotion (Volkswagen) és a Volvónál a DRIVe.

Ezek gyártótól és típustól függően jellemzően start-stop rendszerekkel, alacsony gördülési ellenállásra képes abroncsokkal, némileg javított karosszéria-légellenállással érnek el az alapmodelltől valamelyest jobb fogyasztási értékeket - hogy csak a legismertebb ötleteket említsük.

Nagy autóba kis motort

Ezek mellett - márkáktól függően - más megoldások is a fogyasztás-csökkentést próbálják elérni. Az S80 1,6D DRIVe váltójában a hosszabbra áttételezett harmadik, negyedik és ötödik fokozat spórol gázolajat, valamint a módosított motorvezérlés, a normálnál csekélyebb ellenállású váltóolaj, és a hűtőlevegő elvezetésének megváltoztatása. Fájóan hiányzik viszont a tesztautóból a spórolós autók talán legismertebb azonosítója, a start-stop rendszer.

Autókkal így-úgy foglalkozó beszélgetőtársaimnak ennél jobban szúrta a szemét a kocsi orrában a méretével szerénykedő motor: egy 1600 köbcentiméteres dízel a legnagyobb Volvóban. Ráadásul ugyanaz, mint a népautó Suzuki SX4-ben. Ugyanaz, mint a 207-es Peugeot-ban, vagy éppen a Mazda 3-asban.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Volvo-felirat a pocsolyában - idén senki nem vásárolt ebből az S80-típusból

Szánalmas megoldás ez, vagy inkább dicséretes bátorság? Az biztos, hogy olyan húzás, amit a német márkák presztízsokokból nem tesznek meg hasonló méretű saját autóikkal. Tegyük hozzá: egyelőre. Hiszen jön a 3-as BMW-be (ami kisebb a S80-nál) a háromhengeres, míg az S osztályos Mercedesbe (ami meg nagyobb) a négyhengeres blokk. A spórolás félrelöki "a nagy autóba nagy motort" elavult, poros gondolkodást. Nincs mese, fel kell nőni ennek az elfogadásához.

A kategória legkisebb ökológiai lábnyoma

Ebben előttük jár a Volvo, amely a prémium felsőközép-kategóriában elsőként épített járművébe szokatlanul kicsi, 1,6 literes blokkot. Hogy segítsünk a méret megemésztésében, a zöldnek mondott Volvo értékelését a fogyasztással kezdjük: ezzel a motorral járva az S80 tulajdonosa a kategória legkisebb ökológiai lábnyomát hagyja maga után.

A 109 lóerős dízellel hajtott, közel ötméteres limuzinnal a legidegőrlőbb budapesti araszolgatásban is hét liter gázolajjal lehetett közlekedni. Városon kívül, két személlyel pedig 5,5 liter körüli átlaggal vígan elment. Ez még kevesebb lehetne, ha hatfokozatú váltóval szerelték volna a kocsit, ki tudja, miért, nem tették meg ezt a svédek. Itt meg "a nagy autóba automata váltó való" közhelyet lőtték ki.

Cikkajánló

Fotó: Szabó Balázs [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A kocka el van vetve -
Volvo V60-teszt

Őt nézi meg a legtöbb nő -
Volvo C30-teszt

Álljon szembe! - gyalogos-
felismerőrendszer-teszt



Az alacsony légellenállású felniknek köszönhetően általában viszonylag könnyű kiszúrni a DRIVe-Volvókat, ám ezek nélkül nem sokan vennék észre az apró finomításokkal takarékosabbá tett modelleket. Az autó alját takaró lemez eleve láthatatlan az utca embere számára, akárcsak a részben fedett hűtőmaszk, de az egyetlen centiméteres ültetés sem lehet árulkodó.

A versenytársaknál szerényebb környezetterheléshez a kilométerenként 119 grammnyi szén-dioxid-kibocsátás is egyértelműen hozzájárul (520d - 132 gramm, E 200 CDI - 138 gramm, A6 2.0 TDi e - 140 gramm), valamint az önsúly. Minél kevesebb nyersanyagot nyernek ki a természetből, és minél kevesebb kerül végül szemétdombra, annál jobb. Igaz, ebben csak második az S80 1639 kilogrammnyi tömege (Audi 1625 kg, BMW 1715 kg, Mercedes-Benz 1720 kg).

Megfontolt menetteljesítmények

De hogy álljon itt egy elsőre szintén szokatlan, ámde a Volvóra nézve immár nem túl szép adat: a könnyűsúlyú környezetvédő a gyári adat szerint 12,4 másodperc alatt éri el a száz kilométer/órás sebességet. Ideírjam a németek adatait? Persze: 520d - 8,2 másodperc, A6 2.0 TDi - 9,9, E 200 CDI - 10,7.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Semmi csicsa. Aki szereti a "tiszta skandináv"-nak mondott vonalvezetést, az boldog lesz az S80-ban

Mégis, a 240 Nm-es nyomatékkal teljes biztonságérzettel lehet tartani a városi járműtenger lendületét, és autópályán is simán viszi a 130-at, annál többel meg ugye nálunk nem szabad száguldani. Induláskor érezni az erő hiányát, de meg lehet szokni ezt is. Városban gyakorlatilag 1500-as fordulattal lehet normálisan közlekedni, ha valaki spórolni akar, ne is nyomja jobban. Amúgy nem hangos a kis négyhengeres a régi karosszériában, a vadonatúj V60-asban sokkal bántóbb volt a D5 hangja. Igaz, az sok más szempontból is más világ.

Nehézkessé valójában akkor válik, ha megkapja a maximális (461 kilogramm) körüli megengedett terhelést. De akkor nagyon. Igazából nem érdemes négy felnőtt emberrel meg súlyos csomagokkal próbálkozni. A 485 centiméteres hossz ellenére hátul nem éppen méretes a lábtér, a svéd taxisok is jobban tennék, ha lecserélnék a V70-eseket E osztályra, ahogyan az Nyugat-Európa más országaiban szokás.

Másrészt a csomagtartó ajtaját nem lehet normálisan használni. Tényleg le kellene már cserélni a Volvók hátsó zárszerkezetének beszállítóját. Annyira kellett csapni ezen is, meg a V60-ason is a fedelet, hogy rám szóltak a rokonok, finomabban bánjak vele. De ha normális erővel csuktam le, akkor a műszerfal közepén megjelent a kis ikon, nyitva a hátulja.

Senki földjén?

A csapkodásért a remek ülések kárpótolnak, a kormányzás nem éppen közvetlen, a rugózás és a kanyarodás a motorteljesítményekhez illó, olyan öreguras. A műszerfal a szokásos S80, nem részletezem, írtunk már róla, semmi újat, meglepőt nem nyújtott ebben a kisdízeles változat.

Az 1.6 D DRIVe 9,5 milliós alapárát a tesztautóban néhány nem túl ütős extra növelte: a szép gyöngyházfehér metálfényezés 215 ezer forint, a xenon fényszóró 190 ezer, a 17-es felnik ára 175 ezer, emellett a telefon-előkészítés 90, míg a fényszóró törlő-mosója 70 ezer forint, plusz néhány apróság - 10,33 milliónál állt meg a számláló.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hátul is kényelmesek az ülések, de a látszat ellenére a helykínálat kisebb, mint több konkurensnél

A súlyosabb, környezetszennyezőbb, ámde dinamikusabb és sokkal jobb értéktartású német konkurensek olyan másfél millióval magasabb árról indulnak, átlagban 11-11,5 millióról. Persze hiába méri magát ezekhez a Volvo, a magyar rögvalóságban könnyen megeshet, hogy a Mondeókkal meg az Insigniákkal kell versenyeznie a hazai vásárlókért.

Csakhogy azok alapdízeljei nagyjából 2-2,5 millió forinttal alacsonyabb árról indulnak. Az S80 árából már sokkal erősebbet, 7,6 milliótól 160 lóerős Insigniát, 9,1 milliótól pedig már 200 lóerős Mondeót lehet vásárolni. Bő tízmillióért ezekbe már zsáknyi extra is belefér. Igaz, az a történet már nem a skandináv életvitelről, természetbarát gondolkodásról szól, meg gyerekméretű ökológiai lábnyomról.

Úgy tűnik, tényleg a senki földjére keveredett ez a jármű. A cikk megírása után jött az importőrtől az infó: idén egyetlen 1.6D-s S80-asat sem adtak el itthon.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 90 kW (109 LE)/4000. Nyomaték: 240 Nm/1750. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/hűtött tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4851/1861/1493 mm. Tengelytáv: 2835 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1588/1585 mm. Csomagtartó térfogata: 480 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,7 mp. Végsebesség: 190 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,8 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!