Automata konvojokban haladhatnak a jövő autói

Vágólapra másolva!
Svédországban végrehajtották az első sikeres teszteket az Európai Unió támogatását is élvező Sartre-projekt résztvevői. A jövőben autóink vonatot alkothatnak az utakon, így akár újságot is lehet majd olvasni vezetés közben 130 km/órás sebességnél.
Vágólapra másolva!

Safe Road Trains for the Environment (Sartre) néven indított 2009 szeptemberében hároméves projektet az Európai Unió. A kezdeményezés célja intelligens autókonvojok létrehozása: a járművek a beépített radaros távolság- és sebességtartó berendezés és egyéb, a kormányzást irányító rendszerek és szenzorok révén libasorban haladnának egy ember irányította felvezető jármű mögött.

A profi sofőr által vezetett vezérjármű (a próbán egy teherautó volt) mozgását utánozza a többi jármű, így a sofőrök a konvojban nyugodtan kávézhatnak vagy újságot olvashatnak vezetés helyett. Elsősorban a külvárosi ingázás megreformálása a projekt célja, az autók tetszés szerinti időpontban hagyhatják el a konvojt, illetve csatlakozhatnak hozzá, ekkor a sofőrjük visszaveszi az irányítást fölöttük.

Noha az ötlet kicsit furcsának tűnhet, számos előnnyel kecsegtet a vonatok mintáját követő szisztéma. Egyértelműen csökkenne a balesetveszély, hiszen a balesetek 80 százaléka a vezetők hibájából történik manapság. Nem lenne gyorshajtás és ráfutásos baleset, és a vezetők is kipihentebben, stressz nélkül szállhatnának ki autójukból az út végén. Megnövekedne az utak áteresztő képessége is, ami a túlzsúfolt úthálózatoknál hatalmas előnyt jelentene.

Valahogy így működnének az autóvonatok a jövőben

Emellett a módszernek az egyenletes sebességű haladás és a kisebb légellenállás miatt közel 20 százalékos fogyasztáscsökkentő hatása is van, amely kisebb szén-dioxid-kibocsátást is jelent. Mellesleg nem kellene fejleszteni az infrastruktúrát hozzá, hiszen a jelenlegi úthálózat változtatások nélkül is képes lenne autóvonatok fogadására.

Forrás: Volvo

A Volvo Göteborghoz közeli tesztpályáján január 17-én végrehajtották az első sikeres teszteket, egy darab speciálisan felkészített Volvo S60 autó emberi beavatkozás nélkül is képes volt követni a felvezető járművet.

A projekt résztvevői beszélnek a sikeres kísérletről az animációkkal és felvételekkel színesített kisfilmben

A Sartre-projekt vezetését az angol Ricardo cégre bízták, de további öt cég dolgozik még benne, többek között a Volvo is. Még tartanak a technológiai fejlesztések, de néhány év múlva akár már gyártásba is kerülhetnének az ilyen autók. Ennél sokkal tovább fog tartani az Európai Unió 25 tagállamának jogszabályi hátterét egymáshoz igazítani, és a sofőröket is hozzá kell majd szoktatni ahhoz, hogy akár autópályatempónál is csak néhány méteres követési távolságban mennek majd az előttük haladótól, miközben teljesen meg kell bízniuk az autót irányító technikában.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!