A parkoló öreg Volvo és az ellopott fiatal BMW is súlyosan megsérült
"Hajnali három és négy óra között hívtak a rendőrök, majd faggatóztak, hogy kié a Volvo. Nem mondták eleinte, hogy mi történt, úgy kellett kiszednem belőlük" - emlékszik a péntekről szombatra virradó éjszakára Dudás Zsombor. Mint kiderült, egy, a rendőrök által üldözött lopott BMW csapódott a III. kerületben parkoló autójába, ezért keresték az egyenruhások.
Amikor a további teendőkről érdeklődött, a rendőrök közölték vele, hogy menjen ügyével a Hungária körút 149-be, de hogy mi van ott, kit keressen, mi történik majd, azt nem mondták neki. (Ez a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának a címe - L.Cs.) A tolvajok által összezúzott 1983-as évjáratú Volvo "totálkáros, megy a kukába", közölte az [origo]-val a fiatalember, aki nem tudja, miként kap pénzt a kocsija után.
Behajthatják a tolvajokon
"A károsult kárát mindenképpen megtérítik" - közölte az [origo]-val Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) kommunikációs főosztályvezetője. Hogy a károkozó lopott autó biztosítója fizet, vagy a Mabisz, az attól függ, volt-e érvényes kötelező felelősségbiztosítás a tolvajok által vezetett járművön.
Amennyiben igen, akkor a Mabisz Gépjármű Kárrendezési Irodája (GKI) tudja megmondani a rendszám alapján, mely cég biztosította a lopott kocsit - az a biztosító fog fizetni. Ha nem volt biztosítva a lopott BMW, akkor a GKI által vezetett úgynevezett kártalanítási számláról fizetnek, "de regresszjogunk van, azaz behajtjuk az okozott kár összegét" - közölte a Mabisz.
"Egyre több ilyen üldözés van" Tavaly számos esetben torkollott autós üldözésbe, majd törés-zúzásba, esetleg lövöldözésbe a bűnözők elleni rendőri fellépés. Július végén egy rendőrt halálra gázolt az a férfi, akit csak a Keleti pályaudvarnál tudtak megállásra kényszeríteni az egyenruhások. Áprilisban több autót is összetört menekülés közben (köztük egy 1500 kilométert futott, szinte új Ford Focus rendőrkocsit) az a lopott Ford Ranger, amellyel egy másik kocsi eltulajdonítására készültek a tolvajok. Szintén tavasszal történt, hogy egy Halásziban bankautomatát fosztogató bandát üldöztek a rendőrök, akiknek összesen négy kocsijuk lett defektes a kettesével összehegesztett, négy centiméteres szögektől, amelyeket az útra szórtak a menekülők.
Nem sokkal korábban Fejér megyében is negyven percen át üldöztek egy autóst, míg pár nappal azelőtt Győrben szórtak jancsiszöget az öt üldöző kocsi elé abból az Audiból, amely kétszázzal száguldott a városban. Szegeden sokan emlékezhetnek a tavaly márciusi hírre, amikor egy részeg autós okozott üldözéses jeleneteket a városban, abból pedig országos hír lett, amikor egy markolós férfi borította fel az útzárként használt rendőrautót Sárváron. "Egyre több ilyen üldözés van" - mondták akkor az [origo]-nak azok a rendőrök, akik maguk is részt vettek ezekben az üldözésekben. |
Négyezer ügy, több száz per
"Nem befolyásolhatja a kártalanítási számláról történő kifizetést, hogy a károkozó milyen anyagi helyzetben van, vagy hogy éppen mondjuk a börtönbüntetését tölti" - ezt már Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője felelte arra a felvetésünkre, hogy itt tolvajok voltak a károkozók, nem pedig a BMW tulajdonosa.
Számos más bonyolult ügy nehezítheti a vétlenül összetört autósok dolgát a káruk behajtásánál. A Mabisz adatai szerint tavaly - a külföldön történt esetekkel együtt - közel négyezer olyan baleset történt, amikor a károkozó járműre nem volt érvényes biztosítás, mert például át sem írták - az akár évekkel korábban vett - kocsit, elmaradt a biztosítási díj befizetése, vagy éppen soha nem is kötöttek rá.
Az is előfordul, hogy a fenti két kárfizetési módszer egyikével sem tudják a felek megnyugtatóan rendezni a számlát, ilyenkor bírósághoz fordulnak. A Mabisz szerint nem is ritkán, "éves szinten százas nagyságrendű az ilyen peres ügyek száma" - állítja a szövetség.