A Skyactiv tervekben nem a forradalmi újítások sokasága jelenti az előrelépést, hanem az a tény, hogy mindezt a Mazda egyedül, a Fordtól függetlenül hozta össze. Megmaradtak a korábbi értékeknél, tehát továbbra is könnyű autókat építenének, de már a motorokat és a váltókat is a jövő elvárásainak megfelelőre fejlesztik.
A karosszériánál olyan megoldásokra törekszenek, amelynek segítségével tovább csökken a tömeg, miközben nő a merevség. Újonnan kifejlesztett első rugóstagok és többlengőkaros hátsó felfüggesztés javítja az úttartást, miközben a teljes Skyactiv-futómű 14%-kal könnyebb elődjénél.
A Skyactiv G névre hallgat a Mazda új, közvetlen befecskendezéses benzinmotorja, amely a sorozatgyártású benzinmotorok körében egyedülállóan magas (a Forma-1-es motorokét is meghaladó!), 14,0:1 sűrítési aránnyal büszkélkedhet. Új kipufogórendszer, üreges dugattyúk, többlyukú befecskendezők, és további újítások teszik lehetővé a magas sűrítési viszonyt. Emellett a motor össztömege tíz százalékkal, a belső súrlódás harminc százalékkal csökkent. A számottevően javított hatásfok tizenöt százalékkal nagyobb forgatónyomatékot eredményez, miközben nem derül ki, mennyit csökken a fogyasztás.
Az új dízel a Skyactiv D nevet kapta, ebben az a különlegesség, hogy a kompresszió-viszony irreálisan alacsony (14,0:1), amelynek köszönhetően költséges nitrogén-oxid utókezelés nélkül teljesíti a globális emissziós korlátozásokat. Húsz százalékkal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, mint a jelenlegi 2,2 literes dízelmotor esetében. Új, kétfázisú turbófeltöltő kerül a motorba, ami alacsony és magas fordulatszámon egyaránt nagyobb forgatónyomatékot biztosít (egészen az 5200/perces fordulatszám-határig). Itt is tíz százalékkal csökkent a motor tömege, valamint húsz százalékkal kisebb a belső súrlódás.
Az új motorokhoz kifejlesztettek új váltókat is, a hatfokozatú automatikus sebességváltója állítólag minden jellemzőjében felülmúlja a létező sebességváltó-típusokat, de ennek némileg ellentmond, hogy csak 7%-kal takarékosabb, mint a jelenlegi, ötfokozatú automatikus sebességváltójuk. A manuális váltó is új konstrukció: kisebb, könnyebb és csökkenti a fogyasztást, kapcsoási érzete állítólag az MX-5-öst idézi.
A tervek látványosak, azt ígérik, 2015-re harminc százalékkal csökken a Mazda modellek globális átlagfogyasztása, de azért csendben hozzáteszik, hogy 2008-hoz képest. Magyarul a mai állapotokhoz viszonyítva ennél kevesebb javulás várható.
A skyactiv technika idéntől szépen lassan minden Mazdába beszivárog majd, az első, teljesen Skyactive-elvek szerint épített új modell a Genfben bemutatott Minagi szériaváltozata, a CX-5-ös lesz.
|