"Csizmásoknak" is hívják a vonuló tűzoltókat. Tucatnyi nadrág sorakozott a betonon
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Letolt nadrágok sorakoznak a garázs padlóján, a lábszárukból vasbetétes csizmák kandikálnak ki. Szárukat gondosan rágyűrték a kifűzött lábbelikre, a vállpántokat gyakorlott kezek hátrafektették, precízen, egyformán. Mindegyik bakancs-nadrág párosnak pontos helye van, egy-egy tűzoltóé. A rohamkocsi ajtajai nyitva, a hátsó sorban oxigénpalackokból áll a háttámla. Ha riasztják a szolgálatban lévő tűzoltókat, mindenki egy pillanat beleugrik a csizmájába, magára rántja a védőnadrágot, majd jóformán beleül a hátával a palackba.
Reggel 7 óra 30 perc, egyelőre teljes a csend a Fővárosi Tűzoltóság józsefvárosi garázsában, ahol némán várják a nadrágok és a bakancsok a vonulást. Hétkor kezdődött a friss, 24 órás szolgálat, a "vonulók" a járművek fölötti emeleten várakoznak. Nem látunk az amerikai filmekből ismert fém csúszórudakat a különféle járművek között, csapóajtó könnyíti a gyors indulást.
"Nincs fölösleges riasztás"
Kisdi Márk Máté szóvivővel a riasztásra várunk az emeleten, addig az előző napi eseteket bogarásszuk a monitoron. Avartűz, kukatűz stb. A törzsőrmester meséli, nem ritka az olyan riasztás, amikor valaki három napja nem látta a szomszédját, de hangokat hall az ajtaja előtt állva, erre kihívja a tűzoltókat, akik aztán egy létráról benézve a hatodik emeleti lakás ablakán azt látják, hogy csak hangosan tévézik egy nagyothalló nyugdíjas.
Az egyik ezressel gyakorlatoztak a vonulók
"Nincs fölösleges riasztás" - magyarázza Kisdi, és napközben ugyanezt mondja a többi egyenruhás is. A nyugdíjas friss agyvérzéssel is feküdhetett volna a földön, teszik hozzá. Az előző napi esetek között egy öngyilkosgyanús eset is akadt, de ezekről az ügyekről nem árul el konkrétumokat a tűzoltóság. Kétféle öngyilkos van a tapasztalataik szerint: aki fel akarja hívni magára a figyelmet, az hidak tetejére, magas házakra mászik, aki viszont meg akar halni, az elbújik. Nem akarnak ötleteket adni az első csoportnak.
Sok holttestet látnak a tűzoltók. Van, aki megszokja a látványt, van, aki nem akarja megnézni őket. Van, aki minden egyes arcra emlékszik, el tudja mondani a helyét, az idejét az esetnek, van, aki kitörli a rossz emlékeket. Például az olyanokat, mint amikor egy egész háromgenerációs család meghal szén-monoxid-mérgezésben. Azt mondják a tűzoltók, az ilyen holttestek nem úgy néznek ki, mint akik békésen elaludtak. "Igenis vegye meg mindenki azt a pár ezer forintos mérőműszert a lakásába!" - ismételgeti a szóvivő.
Megszámolják a lyukas fogakat
Ezért a stresszes munkáért nettó 90-110 ezer forintot kapnak a vonuló tűzoltók. 24-48 órás szolgálatban dolgoznak, és ha kell, olyan füstben közlekednek egy számukra ismeretlen, égő épületben, ahol tíz centiméterre sem látnak. "Semmit nem láttam, úgy találtam meg az idős embert a lakásban, hogy ráléptem a karjára" - meséli egyikük kamerán kívül. Kivitte a kábult embert, de már nem lehetett megmenteni.
Vannak persze sikeres mentések is bőven. Amikor egy égő lakás ablakán kilógatott kisgyereket hoztak le épen, vagy amikor az erkélyen lógó nőhöz még idejében kiértek. Emelték fel hozzá a létrát, és a nő nem bírta tovább, elengedte a korlátot, de már alatta volt két méterrel az emelkedő tűzoltó. Pont elkapták, másodperceken múlt.
Nézze meg a tűzoltoságon készült riportunkat és a szalagkorlátra csúszott kamion mentését!
A kevés pénz és a kockázatos munka ellenére sokan jelentkeznek tűzoltónak. Most éppen harminc vonulót vesznek fel, 380-an jelentkeztek. Nem lehet szemüveges a leendő tűzoltó, és nem lehet látható tetoválása. Elvárás a C-s jogosítvány, és a 35 év alatti életkor, de még a lyukas fogakat is megszámolják. Természetesen van állóképesség- és pszichikai teszt is.
Komolyabb riasztás viszont nincs a látogatásunk napján. A városban esik az eső, de szerencsére nincs nagyobb baleset, és csak egy-két apróbb tűzesetet jelentettek. Ami szinte mindennapos: rezsón felejtett ételek miatti telefonok, kukatűz.
Az IFA port visz
A tűzoltóautók (vagy ahogy a tűzoltók hívják: a "szerek", "fecskendők") előírás szerint orral kifelé állnak a garázsból. Itt az "ezresmercik" parkolnak leginkább, de vannak "kétezresmercik" és "négyezresmercik" is. A szám a szereknél a szállítható vízmennyiséget jelöli literben, a józsefvárosi "tűzőrségen" (ők így hívják a köznyelv szerinti tűzoltóságot) nyilvánvalóan azért vannak a kisebbek szolgálatban, mert a belvárosban ezek könnyebben manővereznek.
Az állapota alapján remek oldtimer lehetne
140 lóerős motor mozgatja a nyolctonnás, hatszemélyes ezreseket. A tűzoltó technikák mellett olyan érdekességeket találni bennük, mint a balesetes autók el nem durrant légzsákjainak a rögzítésére kitalált pántok (lásd a videót) és a törött kocsik szétdarabolását segítő brutális vágó. Fogyasztási adatokat nem nagyon tudnak (az ezresnél emlegetett 12-14 liter kevésnek tűnik), és a motorok hengerűrtartalmával sincsenek tisztában a vonulók, sofőr meg most éppen sehol. "Ne piszkáljuk a forgalmikat, nem szeretik" - mondja egyikük. Társáról kiderül, hogy orvos végzettségű, "de mániája a tűzoltóság", pihenőidejében pedig mentőzésből egészíti ki a bérét.
A 8140-es típusjelzés az önsúlyt és a lóerőt jelöli az ezreseknél
A legértékesebb szer a négyezresmerci, olyan 50-100 millió forint közé saccolják az árát. A sok Mercedes-Benz között egy ránézésre legalább olyan jó állapotú IFA szerénykedik. Meglessük a forgalmiját. 1988-as, 9160 köbcentiméteres, és mint megtudjuk, összkerékhajtású. A 23 éves szer mindössze 52 ezer kilométert futott. "Ha úgy nézed, az a duplája, hiszen indítás után, hidegen egyből rúgjuk neki" - veti oda egy ötvenes tűzoltó.
Bebicsaklott egy macedón kamion
Talán ő az egyetlen negyven fölötti vonuló, akit látunk. Kérdezzük a többieket a korkedvezményes nyugdíjuk tervezett elvételéről, de erről nem akarnak beszélni. Inkább az IFA-ról, amely egy "porautó", kétszer 750 kilogramm port visz elektromos tüzek oltásához, ebből szívják le a fecskendők. Érdekes szer még a "generátorautó", amely akár egy egész - áram nélkül maradt - kórház energiaellátását megoldja, ha rákötik az épületre.
Ebédidőnél járunk, riasztás viszont továbbra sincs. Szemerkél az eső, de nincsenek nagy balesetek, se komolyabb tűz. A monitoron annyi jelenik meg, hogy egy holttestet kell kiemelni a Dunából, de már ott van a BRFK Vízirendészete. Felmegyünk az irányítóközpontba, ide fut be egész Budapestről plusz 19 környékbeli településről, ha valaki a 105-öt hívja.
Egykori rutinos vonulók faggatják az izgatott telefonálókat
Azt mondják, ez nem egyszerű diszpécsermunka. Általában bajba jutott vagy tűz, baleset közelében lévő ideges hangon beszélő emberekből kell kiszedni gyorsan és precízen a legfontosabb információkat. Mi történt, hol történt, van-e sérült, esetleg autóba szorult ember. Ezeket az alapinformációkat (tűz mérete, sérültek száma stb.) azonnal begépelik, és a rendszer javasol egy riasztási fokozatot 1-től 5-ig. Egyes fokozatban csak négyfős csapat vonul, a sofőr és a parancsnok mögött két tűzoltó ül a járműben.
35 embert megmentettek Idén eddig 1638 vonulás volt Budapesten, ebből 870 alkalommal tűzhöz, 601 alkalommal műszaki mentéshez (balesethez) kellett indulni, a többi téves riasztásnak bizonyult. 35 embert megmentettek, 119 sérültet és 14 elhunytat találtak. Három tűzoltó megsérült az akciókban. |
Az ügyeletes tiszt javaslatára eljátszunk egy próbariasztást, én hívom a 105-öt egy kitalált sztorival. Próbálok zaklatott lenni, kifaggatnak, szándékosan nem tudok címet, végül egy ismert épülethez kötjük a balesetet. Nem sokkal később aztán befut egy igazi riasztás. "Az M0-s vecsési szakaszán bebicsaklott egy macedón kamion. Személyi sérülés nem történt. Félpályás útzár van, elindult a helyszínre a nagy tűzoltódaru is" - közli a rádió. Bepattanunk egy piros, felmatricázott Skodába, indulunk mi is. Sziréna bekapcsol.
Százhússzal tépnek mögöttünk a városban
Nyomja neki a sofőrünk, hol a villamossínekre rántja a kocsit, hol a piros lámpánál tömörülő járművek közé furakodunk, éppen ahol helyet remél. A sziréna ordít a fejünk fölött, a sofőr nagyot fékez, majd ismét padlógázt nyom, ha pedig elakadunk egy-két másodpercre, vált a sziréna hangján. Ez újabb apró löketet ad annak az autósnak, aki nem képes még fél métert arrébb húzódni a Hungária körút egyik lámpájánál.
Így száguldottunk Budapestről az M0-son történt balesethez
Korábban szirénázó mentőautóval már keresztül-kasul száguldottunk a városon (képes-videós cikkünket itt találja), a megkülönböztető fény- és hangjelzést használó tűzoltóautóhoz pont ugyanúgy viszonyultak a pesti forgalom résztvevői. Elég vegyesen. Ha torlódás van, akkor az autósoknak nagyjából a fele nem húzódik félre teljesen, pedig lenne még helye. Az ijedség, a tudatlanság vagy az ügyetlenség az oka - nagyjából ezeket halljuk. "Az a tapasztalat, hogy az idősebb, rutinosabb sofőrök jobban elengednek" - mondta még a garázsban egy tűzoltó.
Könnyen lehet, hogy vastag csekket hoz a postás a C4-es gazdájának
Van olyan is, aki rutinosnak gondolja magát, sőt még annál is többnek. A rendszeresen traffipaxozott Nagykőrösi úton 120 km/órával haladtunk a baleset felé a megkülönböztető jelzést használva, amikor egy C4-es Citroën beállt mögénk, és nyomta neki ő is. Olyan is akad, aki nem megy ki a gyorsan közelítő szer útjából, hanem egyre jobban nyomja neki ő is.
Nem nyugszik a szerencsétlen kamionos
Egyre hangosabbnak érződik a fejünk fölött fél méterrel harsogó sziréna, miközben a rádión halljuk, a daru is közelít. Mi érünk oda előbb, óriási a torlódás. A szalagkorlátba fúródott hűtőkamion utasfülkéje annyira visszafordult, hogy saját maga nyomta be a hűtőrész oldalát. Két Renault Saurusszal (ránézésre kétezresek) már érkeztek más kerületből tűzoltók, és egy furcsa, privát kamionmentő is ténykedik a helyszínen. A rendőrök jegyzetelnek.
Amíg rááll a mentőszerkezet a macedón áruszállítóra, egy percre teljesen lezárják a belső sávot. Három centiméter vastag acélsodronyt rögzítenek a sérült járműre, majd immár a belső sáv lassú forgalma mellett a kiékelt mentőjármű csörlője lassan kihúzza a törött kamiont. Ideges sofőrje állandóan a sérült ajtó körül forgolódik, mintha nem tudná, beszálljon-e vagy ne. Az esőben ordít vele a csörlő kezelője, mutogat neki, hogy húzzon el onnan.
Angolul kérdezzük a sofőrt, de csak annyit mond: "jugoszlavian". Tőle nem tudjuk meg, mi történt, a kamionmentő férfi szerint (aki állítólag 1500 eurót számláz majd a macedón cégnek a csörlőzésért) "annyira szar esőben ez az út, hogy na. Az előbb én is megcsúsztam, pedig harminccal mentem". Demonstrálásként kétszer végighúzza a cipője talpát a vizes aszfalton. Közben a darut visszairányítják, de lehet, hogy rosszul tették. A rádió bemondja, hogy a közelben két újabb kamion ütközött.
Túl sok dolguk nem volt ennél az esetnél a tűzoltóknak, de a másik kettőnél még lehet. Délután három múlt, még 16 órájuk van hátra a szolgálatból. A két kamionmentés után valószínűleg párszor leveszik még aznap a vasbetétes csizmát és letolják rá a fényvisszaverős nadrágot, hogy ha kell, gyorsan indulhassanak.